Categories: BlogOverigZakelijk

Theorie van beperkingen in het bedrijfsleven en 5 krachtige stappen om het in uw bedrijf te implementeren

Bedrijven die een concurrentievoordeel willen behalen, moeten oplossingen zoeken om hun operaties te optimaliseren. Ze kunnen dit doen door snel kwaliteitsproducten en -diensten te leveren zonder te veel kosten te maken. Hoe kan dit worden bereikt? Lees ons artikel over Goldratt’s theorie van beperkingen in het bedrijfsleven!

Theorie van beperkingen in het bedrijfsleven – inhoudsopgave:

  1. Wat is de theorie van beperkingen?
  2. Soorten knelpunten
  3. Financiële gegevens in de theorie van beperkingen
  4. Voorbeelden van knelpunten in de e-commerce industrie
  5. 5 stappen om de theorie van beperkingen toe te passen
  6. Samenvatting

Wat is de theorie van beperkingen?

De basis van de Theorie van Beperkingen in het bedrijfsleven (TOC) is de focus op het definiëren en verwijderen van obstakels die zich voordoen tijdens de operationele processen van het bedrijf.

Deze barrières worden knelpunten genoemd, waar we in een artikel over lean managementconcepten naar verwezen hebben. Aandacht voor deze knelpunten kan helpen om de kosten van uw bedrijf te optimaliseren en het bereiken van strategische doelen te vergemakkelijken. Soms willen ondernemers echter continue verbeterpraktijken in elk gebied van het bedrijf introduceren, wat de essentie mist. Bij het toepassen van TOC ligt de eerste focus op specifieke problemen die verliezen genereren.

Soorten knelpunten

Bij het runnen van uw bedrijf kunt u verschillende belemmeringen tegenkomen, die als volgt kunnen worden geclassificeerd:

  • Paradigmatisch – verwijst naar de overtuigingen, gewoonten van het management en de werknemers met betrekking tot bijvoorbeeld het verloop van een bepaald proces;
  • Voortkomend uit bedrijfsbeleid/wetgeving – dit zijn orders of aanbevelingen over bijvoorbeeld de manier waarop personeel zijn taken uitvoert, de organisatie van het werk;
  • Fysiek – verwijst naar tekorten aan middelen, bijv. gebrek aan geschikte apparatuur, geschoolde werknemers, enz.;
  • Marktgericht – doet zich voor wanneer er een toename van concurrentie op de markt is, meer aanbod dan vraag, of de invloed van prijs op de aankoopbeslissingen van consumenten.

Financiële gegevens in de theorie van beperkingen in het bedrijfsleven

Bij het zoeken naar barrières die een soepel proces verhinderen, moeten we indicatoren overwegen die inzicht geven in de financiële situatie van het bedrijf, zoals:

  • Lijst van activa en passiva – omvat de eigendomsbronnen van het bedrijf die naar verwachting bijdragen aan financiële voordelen (activa) en de financieringsbronnen van deze middelen, bijv. eigen vermogen, leningen (passiva);
  • Verkoop of brutomarge – dat wil zeggen, de financiële middelen die zijn ontvangen uit de verkoop van goederen, diensten voordat kosten, belastingen, enz. worden afgetrokken, of de verhouding van brutowinst tot de omzet van het bedrijf;
  • Operationele kosten – kosten die zijn gemaakt in verband met de kernactiviteiten van het bedrijf.
Als regel moeten we maatregelen nemen die zullen resulteren in verlaagde uitgaven en verhoogde winsten.

Voorbeelden van knelpunten in de e-commerce industrie

Met de ontwikkeling van het internet en wereldgebeurtenissen, bloeit de e-commerce. Het starten van dit type bedrijf is relatief eenvoudig, maar net als in andere sectoren zijn er ook hier bepaalde beperkingen.

Waar moet u op letten?

  1. Websitebeveiliging. Elk verlies van persoonlijke gegevens, informatie over uw klanten is een ernstige bedreiging voor het opbouwen van vertrouwen en een positief imago. Update uw software regelmatig, wijzig af en toe uw toegangswachtwoorden (u kunt een wachtwoordbeheerder gebruiken) en test uw wachtwoorden zodra u de nodige beveiligingsmaatregelen heeft genomen. Zorg ervoor dat u een SSL-certificaat op uw server installeert.
  2. Vertrouwen opbouwen. Gerelateerd aan het bovenstaande punt – de website is het visitekaartje van uw bedrijf. U moet er alles aan doen om ervoor te zorgen dat gebruikers een positieve associatie met uw merk hebben en dat aan hun behoeften wordt voldaan. Daarom is het zo belangrijk om uw geloofwaardigheid en professionaliteit voortdurend te verbeteren. Moedig aan en bied tegelijkertijd mogelijkheden voor snel contact om eventuele twijfels op te lossen – zet uw bedrijfsadres, telefoonnummer, e-mailadres op een prominente plaats op de site. Als u positieve beoordelingen van voormalige klanten over uw diensten heeft, publiceer ze dan. Bied verschillende soorten betaling en levering aan, zodat u kunt voldoen aan de verschillende behoeften van consumenten en het aankoopproces voor hen gemakkelijker maakt.
  3. Orderverwerking. Snelle en naadloze levering is een sleutelcomponent van klantenservice. Logistieke oplossingen, verpakking en vervolgens het transport van producten of het uitvoeren van een bepaalde dienst moeten naadloos zijn.
  4. Retouren en klachten. Dit gebied is als het ware geïntegreerd met de orderverwerking. Hoe het klachtenproces wordt uitgevoerd en de naleving van het retourbeleid heeft een beslissende impact op de uiteindelijke mening van de klant over de werking van het bedrijf.

5 stappen om de theorie van beperkingen in het bedrijfsleven toe te passen

  1. Vind beperkingen in het bedrijfsleven (knelpunten). Denk na over welk element in uw onderneming een knelpunt kan zijn. Kijk persoonlijk naar individuele processen (bijv. orderverwerking), vraag uw collega’s om hun mening.
  2. Optimaliseer de beperking. Door een probleem (beperking) op te lossen, verbetert u de werking van het hele proces (bijv. het verminderen van voorraden, het verlagen van bedrijfskosten). Volg het principe van kaizen – regelmatige invoering van zelfs kleine verbeteringen zal een beter effect hebben dan abrupte, chaotische veranderingen.
  3. Stem activiteiten en middelen af op de beperking. De beperking is belangrijk voor de algehele efficiëntie van operationele processen. Daarom moeten alle volgende wijzigingen met hen in gedachten worden uitgevoerd.
  4. Versterk de beperking. Focus op de zwakste schakel en doe inspanningen om de negatieve effecten ervan te verminderen (bijv. het verbeteren van de verkoopfunnel, het verkorten van de levertijd).
  5. Herhaal het proces. Volg het idee van continue ontwikkeling, de hele procedure moet een routineactiviteit in het bedrijf worden. Zoek naar meer gebieden die verbetering nodig hebben.

Samenvatting

Het gebruik van de Theorie van Beperkingen in het bedrijfsleven zal zeker gebieden aan het licht brengen die verbetering nodig hebben. Door dit te doen, kan het bedrijf zich continu ontwikkelen door het verminderen van middelenverspilling, het optimaliseren van belangrijke processen en het verhogen van de winsten.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

60 minutes ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

3 hours ago

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

4 hours ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

6 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

7 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

9 hours ago