Het aannemen van studentwerknemers – is het voordelig voor uw bedrijf? Het personeelsbeleid van het bedrijf bepaalt of afgestudeerden worden aangenomen of niet. Er zijn bedrijven waar het belangrijkste personeelspotentieel gebaseerd is op studenten: McDonald’s bijvoorbeeld. Andere bedrijven nemen helemaal geen studenten aan. Dergelijke praktijken worden beïnvloed door de preferentiële voorwaarden van dit type werkgelegenheid die door de wet van een bepaald land zijn ingevoerd. Het aannemen van studenten kan uiterst voordelig zijn, maar het heeft veel nadelen waarvan men zich bewust moet zijn voordat men de beslissing neemt. Lees het artikel en ontdek meer over de voor- en nadelen van het aannemen van studentwerknemers.
Voordelen en nadelen van het aannemen van studentwerknemers – inhoudsopgave:
- Is het aannemen van studentwerknemers voordelig?
- Wat zijn de nadelen van het aannemen van studentwerknemers?
- Samenvatting
Is het aannemen van studentwerknemers voordelig?
Het aannemen van studentwerknemers kan een geweldige kans zijn voor bedrijven om ervaring op te doen in de wereld van stages. Er zijn echter enkele nadelen waar bedrijven zich bewust van moeten zijn. Studentwerknemers hebben mogelijk niet de vaardigheden en ervaring die nodig zijn voor de functie waarvoor ze solliciteren. Dit kan leiden tot verspilde tijd en geld aan het opleiden van hen, wat niet altijd mogelijk of haalbaar is.
De belangrijkste reden om studentwerknemers aan te nemen is de lage arbeidskosten. Studenten vormen een zeer kenmerkende professionele groep. Vanwege hun jonge leeftijd en de noodzaak om hun studies voort te zetten, zijn ze opener, creatiever en avontuurlijker. Ze zijn goed bekend met nieuwe technologieën, hebben geen problemen met computerprogramma’s en populaire applicaties. Ze lossen problemen intuïtief op, met moed, en ze zijn niet bang voor niet-conventionele oplossingen.
Ze zijn gewend aan snelle veranderingen en kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan veel verschillende situaties. Ze willen zich ontwikkelen met het bedrijf en omarmen veranderingen. Studenten zijn gemakkelijker te managen – ze kunnen worden gevormd tot geweldige werknemers, vooral omdat ze geweldige leerlingen zijn die informatie snel opnemen.
Ze zijn het tegenovergestelde van meer volwassen, ervaren werknemers, die in een routine vervallen en schematisch denken. Jongere generaties zijn zelfverzekerder en communicatief.
De meeste studentwerknemers zijn blij om naar het buitenland te reizen. Ze houden van dergelijke kansen omdat ze de wereld in het echt willen zien. Jong zijn betekent gebrek aan grote verplichtingen thuis – geen kinderen, hypotheken of kleinkinderen. Jonge werknemers zijn bereid om van kantoor, stad of tijdelijk te verhuizen.
Studentwerknemers die reizen, hebben de kans om verschillende culturen te ervaren, in verschillende landen te werken en nieuwe vaardigheden te leren. Ze krijgen de kans om hun persoonlijke vaardigheden en professionele competenties te ontwikkelen. De andere kant van de medaille is dat het voor studentwerknemers niet altijd gemakkelijk is om weg te zijn uit hun thuisland omdat ze misschien sociale contacten, familietijd en vrienden missen.
Een ondernemer die besluit studentwerknemers aan te nemen, heeft de mogelijkheid om zijn werknemers te beïnvloeden en vorm te geven volgens zijn eigen behoeften en verwachtingen. Jongeren, in hun eerste baan, hebben geen werkervaring en hebben tegelijkertijd geen slechte gewoonten en manieren verworven. Als de werkgever hen de juiste kans biedt voor baanontwikkeling, is er een kans dat deze studenten loyale en toegewijde werknemers worden, die alle organisatorische patronen van het bedrijf zullen volgen.
Wat zijn de nadelen van het aannemen van studentwerknemers?
Gebrek aan relevante ervaring werd hierboven al genoemd, aangezien we dit zien als een voordeel van het niet hebben van slechte gewoonten. Toch kan gebrek aan ervaring als een bedreiging worden gezien. Studentwerknemers hebben niet de competenties of kwalificaties die verwacht worden voor de gegeven functie. Voor sommige functies is een gebrek aan ervaring niet problematisch – het hangt allemaal af van het niveau van moeilijkheid van de taken.
Voor eenvoudige taken, die geen speciale kwalificaties vereisen, is ervaring niet noodzakelijk – obers, kassamedewerkers, schoonmakers hebben geen voorafgaande kennis nodig om hun taken uit te voeren. Verkopers moeten een bepaald niveau van expertise tonen, vooral in verkooptechnieken, marktbewustzijn en klantrelaties.
Het volgende nadeel van het aannemen van studentwerknemers is hun benadering van het leven. Jongere generaties nemen veel zaken licht op, ze denken niet veel na over belangrijke zaken die cruciaal kunnen zijn voor hun werkgever. Sommigen van hen begrijpen de negatieve gevolgen van te laat komen op het werk of frequente rookpauzes niet. Wat op de universiteit nog is toegestaan, kan op de werkplek niet worden geaccepteerd en heeft ernstige disciplinaire gevolgen.
Voor elke student zijn zijn studies de belangrijkste zaak. Elke keer dat de student zijn examenperiode heeft, is er een kans dat hij de deadlines niet haalt of zijn werk met minder inzet uitvoert. Studenten zijn minder flexibel in crisissituaties, ze volgen colleges en oefeningen en kunnen niet op een feestdag naar het werk komen of op zakenreis gaan. Het combineren van werk en studie is erg moeilijk en kan een reden zijn voor verwaarlozing op het werk.
Samenvatting
Werkgevers die besluiten studentwerknemers aan te nemen, moeten zich ervan bewust zijn dat naast de voor de hand liggende voordelen (vooral financiële) deze oplossing ook nadelen heeft. Problemen kunnen ontstaan in verband met de kwaliteit van het werk dat door werkende studenten wordt geleverd. Om de juiste werkattitudes van zo’n werkgroep te beïnvloeden, moet er zorgvuldig aandacht worden besteed aan de keuze van motivatietechnieken en -methoden.
Het is onredelijk om te verwachten dat al deze jonge werknemers voor altijd bij het bedrijf blijven. Jonge individuen, die aan het begin van hun carrière staan, hebben het recht om naar hun eigen professionele doelen te zoeken. Het aannemen van studenten is bijzonder voordelig in het geval van seizoenswerk en andere banen die geen speciale kwalificaties vereisen. Jonge, creatieve personen zouden “versteende” personeelsleden moeten verrijken en nieuwe perspectieven en oplossingen naar hun teams moeten brengen.
Bekijk Hoe een succesvolle startup te creëren door freelancers aan te nemen
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.