Startup verkoop – inhoudsopgave:
Fysieke winkels
Een van de basisverkoopmethoden is via een traditionele fysieke winkel. De interactie met de verkoper, tastbare producten of de mogelijkheid om een onmiddellijke aankoop te doen – dit zijn allemaal belangrijke voordelen van dit kanaal, dat kopers blijft motiveren om op deze manier te winkelen.
Een belangrijk aspect dat de uiteindelijke aankoopbeslissingen beïnvloedt, is de ervaring die klanten gedurende het proces opdoen. Daarom zijn de mogelijkheid om een product aan te raken, het te passen of advies van verkopers te krijgen, kernwaarden voor consumenten, die hen verzekeren dat ze de juiste beslissing hebben genomen. Als gevolg hiervan brengt traditioneel verkopen klanten dichter bij het product en bouwt het vertrouwen in het merk als geheel op.
Deze oplossing biedt ook allerlei voordelen voor de bedrijven die besluiten dit kanaal te gebruiken. De belangrijkste is de mogelijkheid om de lokale markt in een specifieke sector te domineren. Traditioneel verkopen, vanwege de talrijke obstakels voor het starten van een bedrijf in bepaalde markten, houdt minder concurrentie in dan bijvoorbeeld in het geval van online verkopen. Het stelt verkopers ook in staat om sneller gaten in de markt te identificeren en geeft hen de kans om specifieke niches te ontwikkelen.
Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat, ondanks alle voordelen, traditioneel verkopen veel geld vereist, vooral in het begin, wanneer we het bedrijf van de grond willen krijgen. Tegelijkertijd hangt het succes van fysieke winkels sterk af van de juiste keuze van locatie, een hoogwaardige productassortiment, evenals professioneel personeel dat de beste winkelervaring biedt.
Online winkels
Met de toenemende virtualisatie is het onvermijdelijk geworden om een deel van de verkopen naar het internet te verplaatsen, waar klanten, met slechts een paar klikken, producten van over de hele wereld kunnen kopen, ongeacht waar ze zich bevinden.
De virtuele markt kent geen barrières, wat het aantal concurrenten aanzienlijk vergroot. De veelheid aan beschikbare online winkels maakt het extreem moeilijk om op te vallen tussen rivalen, vooral zonder goede kennis van e-marketing.
Ook wordt het vinden van een niche bijna onmogelijk. Aan de ene kant biedt het internet de kans om talrijke klanten te bereiken die op zo’n schaal alleen via fysieke verkopen onbereikbaar zouden zijn, en aan de andere kant maakt het het moeilijk om de markt te betreden.
Bij het analyseren van de meningen van consumenten zijn de belangrijkste voordelen van dit verkoopkanaal gemak, flexibiliteit en comfort. Online winkelen vereist minimale betrokkenheid van de klant in het hele proces en elimineert de noodzaak om het huis te verlaten. Op deze manier winnen consumenten waardevolle tijd, die ze niet langer hoeven te besteden aan onnodige activiteiten, zoals rijden naar de betreffende winkel.
Tegelijkertijd maken online winkels het gemakkelijker en sneller om aanbiedingen van verschillende leveranciers, inclusief buitenlandse, te vergelijken. Als gevolg hiervan wordt het maken van rationele aankoopbeslissingen nog gemakkelijker. Vergelijkingswinkels (CSE) zijn ook een groot gemak voor kopers.
De voordelen van dit verkoopkanaal gelden ook voor de verkopers die besluiten het te gebruiken. De belangrijkste voordelen zijn een aanzienlijke verlaging van de kosten die gepaard gaan met het starten en runnen van een bedrijf, wat vooral belangrijk is voor startups die vaak niet veel geld hebben in het begin.
Online winkels hebben geen groot personeel of een fysieke locatie die regelmatige huurbetalingen vereist. Het wordt ook mogelijk om af te zien van investeren in grote hoeveelheden goederen. In plaats daarvan kiezen veel online retailers voor dropshipping, wat betekent dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over productbeheer of het verzendproces.
Om ervoor te zorgen dat een online winkel de verwachte voordelen oplevert, is het noodzakelijk om de juiste, doordachte stappen te nemen. Naast het op maat gemaakte aanbod moet de winkel goed zijn afgestemd op de voorkeuren van de klanten. Een gebruiksvriendelijke website versterkt de positieve gevoelens over het merk als geheel en motiveert klanten om vaker te kopen.
Bij het beginnen met online verkopen, moeten bedrijven zorgen voor hun marktpositionering. Een extreem belangrijk aspect zijn de productbeschrijvingen en hun presentatie. In dit stadium is het de moeite waard om bijvoorbeeld te investeren in multimedia presentaties van producten, die aan de ene kant hun unieke kenmerken nauwkeuriger zullen tonen, en aan de andere kant zorgen voor een betere interactie met de klant.
Zo neemt de online winkel ook de rol aan van een hulpmiddel om het vertrouwen van de koper in het aankoopproces te vergroten. Met behulp van het internet krijgen kopers de kans om meer te leren over een bepaald merk en het onmiddellijk te vergelijken met andere aanbiedingen die op de markt beschikbaar zijn. Bovendien is de communicatie tussen beide partijen gemakkelijker.
Marktplaatsen
In de zakenwereld horen we steeds vaker dat marktplaatsen de toekomst van e-commerce zijn. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om dit aanvullende verkoopkanaal te gebruiken, waardoor hun kans om bredere doelgroepen te bereiken toeneemt.
Marktplaatsen zijn gebaseerd op online verkopen, maar in tegenstelling tot individuele online winkels kan bijna iedereen daar zijn goederen aanbieden. Ze brengen een breed scala aan producten van verschillende verkopers samen, en worden een waardevolle schakel tussen hen en kopers.
Dit verkoopkanaal werkt nauw samen met individuele online winkels die gebruikmaken van de bestaande infrastructuur. De marktplaats is verantwoordelijk voor het presenteren van een gedetailleerd aanbod van virtuele winkels aan de klant, en vervolgens verwijst het hen naar de site van de gekozen retailers. Als gevolg hiervan is het hele winkelproces efficiënter, wat de algehele klanttevredenheid verbetert.
Afhankelijk van de specificaties van elke marktplaats, de gepresenteerde producten en het marktsegment, zijn verkopers onderworpen aan verschillende regels. Er zijn zowel gratis als betaalde platforms van dit soort, en de goederen die daarop worden verkocht, kunnen bestemd zijn voor specifieke sectoren of massa-publiek. De meest basale lijken op prikborden.
Geavanceerde marktplaatsen bieden een meer gestructureerd koopproces, waarbij de twee partijen bij de transactie bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Ze hebben ook meestal geïntegreerde betalingssysteem of verzendtrackingtools. De meeste operaties zijn dus geautomatiseerd, wat het gemakkelijker en veiliger maakt om op grote schaal te verkopen.
Producten op de marktplaats vermelden is een goede oplossing, zelfs als het bedrijf al een eigen online winkel heeft, omdat het toegang geeft tot een netwerk van nieuwe klanten. Bovendien is de verwerking van bestellingen veel gemakkelijker. Het opzetten van een online marktplaatsbedrijf vereist niet veel geld te investeren.
Als gevolg hiervan is het een goed startpunt voor veel bedrijven. De organisatie en automatisering van het hele proces, lage kosten, evenals het afkomen van de verantwoordelijkheid voor logistiek maakt dit verkoopkanaal graag gekozen door startups of bedrijven die nog geen voldoende sterke positie op de markt hebben.
Samenvatting
De eisen van de klanten van vandaag groeien voortdurend, en het vermogen om aan hun behoeften te voldoen wordt een essentieel element om de concurrentie te verslaan. Vanaf de allereerste dagen op de markt moeten oprichters van bedrijven voldoen aan de consumentenverwachtingen, ook bij het kiezen van individuele verkoopkanalen.
Lees ook: Hoe een product te lanceren?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.