Een startup is het bedrijf van de toekomst. Het is gericht op constante en systematische ontwikkeling en gebaseerd op innovaties. Er is geen plaats voor te veel stabiliteit en settelen. Om door te breken naar de mainstream, moet er een drang zijn naar winstgevende groei. Het lanceren van een nieuw product op de markt is een opmerkelijke gebeurtenis, maar na dat moment mag een startup niet rusten. Dit is een relatief kleine stap in een potentieel meerjarige strijd vol ups en downs. In dit artikel zullen we beantwoorden wat startupontwikkeling is en hoe je een startup kunt voorbereiden op de toekomst.

Startupontwikkeling – inhoudsopgave:

  1. Startupontwikkeling – Vooruitkijken
  2. Waarom klikt niet elke startup?
  3. Neem even de tijd om met de ontvanger te praten
  4. Hoe ontwikkel je een startup vanuit het niets?
  5. Ik heb een idee voor een startup, wat nu? Concurrentieanalyse
  6. Krijg een team van professionals
  7. Belangrijke vragen – Startupontwikkeling

Startupontwikkeling – Vooruitkijken

Zoals bij elke serieuze, langdurige verbintenis in het leven, vereist het bouwen van een startup planning en voorbereiding. Het kan soms lange maanden, jaren of zelfs decennia duren om een bedrijfsidee te ontwikkelen. Aan het begin, wanneer er slechts een blauwdruk is, heb je grote geduld, diepe focus en uiterste voorzichtigheid nodig. Tenslotte is Rome niet in één dag gebouwd.

Veel mensen vragen zich af: ik heb een idee voor een startup — wat nu? Kan het idee zelf niet genoeg zijn? Waarom moet een idee geleidelijk worden uitgebreid, en waarom kan een eenmaal bedacht idee niet permanent zijn? We leggen uit waarom dit het geval is en hoe je jouw startup kunt voorbereiden op een heldere toekomst.

hoe je je startup ontwikkelt infographic

Waarom klikt niet elke startup?

De vroege ontwerpfase van je eigen bedrijf bestaat uit een reeks ongeteste hypothesen. Dit is het moment van realisatie, dat een idee dat mooi op papier is geschetst in de praktijk kan falen. De gouden regel suggereert dat een oplossing die heeft gewerkt in de context van het bedrijf van een ander niet noodzakelijkerwijs elke keer werkt.

Leren van mislukkingen stelt je in staat om een basislijn te creëren die je helpt om slimmer beslissingen te nemen in de toekomst. De zwakte van startups is hun onvermogen om hun publiek te bereiken. Een bedrijfsidee kan verouderd raken en falen door gebrek aan marktvraag. Hoe kun je dit fenomeen tegengaan en hoe ontdek je het perfecte moment om “binnen te komen”?

Neem even de tijd om met de ontvanger te praten

Feedback is essentieel bij het implementeren van je eigen startup. Daarom is het zo belangrijk om systematisch contact te leggen met het publiek, dat wil zeggen, de specifieke doelgroep van het project.

Gewoon een eindpunt vaststellen waar het product/de dienst zich zal bevinden, is misschien niet voldoende. Een belangrijke stap die de ondernemer in deze pre-lanceringsfase moet nemen, is om elke kans te grijpen om met potentiële klanten te praten.

Zelfs als een startup zich in de vroege ontwerpfase bevindt, is het ontvangen van feedback over de onderneming uiterst nuttig. Hoewel niet alle feedback waardevol is, kan die van geverifieerde ontvangers de toekomst van het bedrijf van de auteur verlichten.

Hoe ontwikkel je een startup vanuit het niets?

Een essentiële stap in het ontwikkelen van een startup is het creëren van een professioneel businessplan. Dit is belangrijk, zelfs als het project klein is en de risico’s niet hoog zijn.

Je eigen businessplan betekent een betere kans om een banklening of sponsoring van externe partijen te krijgen die overtuigd zijn van jouw idee.

Een businessplan is een document dat de bedrijfsstrategie van een bedrijf voor de komende periode definieert. Het wordt meestal verondersteld geldig te zijn voor 2-3 jaar. In het businessplan nemen we informatie op over wat we van plan zijn te doen en welke doelen we voor onze onderneming stellen. Een startup ontwikkelen zonder een document dat de aannames die we hebben gedaan, de doelen die we hebben gesteld, of hoe we taken kunnen uitvoeren bevestigt, is om de hete brij heen draaien.

Ik heb een idee voor een startup, wat nu? Concurrentieanalyse

Een idee dat in theorie nieuw en innovatief lijkt, kan in het ongespecificeerde verleden al met een teleurstelling zijn geconfronteerd. Daarom is een concurrentieanalyse zo belangrijk.

Met behulp van online bronnen, directories en juridische documenten moet je bepalen of er een vergelijkbare startup in jouw gebied, stad, land bestond. Zo ja, dan is het nuttig om uit te zoeken waarom sommige van hen niet zijn geslaagd en nu gesloten zijn. De concurrentieanalyse omvat ook het onderzoeken van de impact van concurrenten, in termen van bedreigingen voor de uitvoering van ideeën. Bevindt het risico zich in de directe nabijheid, of wordt het project bedreigd door ongespecificeerde concurrentie, actief bijvoorbeeld op het internet?

Krijg een team van professionals

De middelen die nodig zijn om het idee in de latere fasen van ontwikkeling te implementeren, zijn een hechte groep professionals, adequate financiële middelen en een uitgebreid netwerk van branchecontacten. Als een beginnend bedrijf een van deze elementen mist, moeten de tekortkomingen worden aangevuld. De personeelscapaciteit kan worden vergroot door een expert in te huren, de financiële middelen kunnen worden uitgebreid door een zakenpartner te vinden, en contacten kunnen worden verbreed door deel te nemen aan onder andere thematische conferenties, webinars of bijeenkomsten voor startende ondernemers.

Lees onze andere tekst over startups: Freemium model – 7 tips voor startups.

Als je in contact wilt blijven, sluit je dan aan bij onze Facebook-gemeenschap!

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

The most important questions

  1. Hoe een startup te laten groeien die een nieuw idee is?

    De eerste stap zou moeten zijn om een feitelijk businessplan op te stellen dat de belangrijkste kwesties met betrekking tot de doelstellingen van het bedrijf, aspecten van de onderneming en de vooruitzichten voor de toekomst behandelt.

  2. Waarom is concurrentieanalyse belangrijk om je startup voor te bereiden?

    Het stelt je in staat om de activiteiten van je concurrenten te achterhalen. Het maakt het ook gemakkelijker om te begrijpen waarom vergelijkbare startups zijn mislukt of hun bedrijfsprofiel moesten veranderen.

  3. Is contact met de doelgroep noodzakelijk?

    Feedback, ontvangen van ontvangers van onze diensten/producten, biedt gratis kennis en praktijk om onze goederen of diensten aan te passen aan de veranderende behoeften van gebruikers.