Zijn social media monitoring en listening hetzelfde? Deze termen, die qua betekenis vergelijkbaar zijn, worden vaak door elkaar gehaald of door elkaar gebruikt. In het volgende artikel leggen we de belangrijkste verschillen tussen hen uit. Lees verder om meer te ontdekken.
Social media monitoring houdt in dat je alle vermeldingen van een merk op social media bijhoudt, zodat je gepast kunt reageren. Je kunt je merknaam en veelvoorkomende spelfouten, je productnamen en veelvoorkomende spelfouten, evenals vermeldingen van je belangrijkste concurrent volgen.
Bij social media monitoring:
Social media monitoring is daarom een essentiële manier om voor klanten te zorgen door hen uitstekende service te bieden – ongeacht welk communicatiekanaal ze gebruiken. Het moet worden behandeld als een hoeksteen voor bedrijven, vooral omdat de kosten voor het behouden van een al geïnteresseerde doelgroep of bestaande klant aanzienlijk lager zijn dan het verwerven van een nieuwe.
Social media listening houdt in dat gegevens worden verzameld en geanalyseerd die zijn verkregen in klantinteracties met een merk om in de toekomst betere marketing- en zakelijke beslissingen te nemen. Informatie over een bedrijf, concurrenten of de industrie verkregen van doelgroepen en klanten is het uitgangspunt voor het creëren van toekomstige campagnes en het plannen van merkcommunicatiestrategieën.
Bij social media listening:
Zijn social media monitoring en listening hetzelfde? Het laatste proces gebruikt gegevens die zijn verkregen in het eerste proces – het moet dus worden gezegd dat social media monitoring op micro-niveau wordt uitgevoerd, terwijl social media listening op macro-niveau werkt. Bovendien kan social media listening niet functioneren zonder social media monitoring, aangezien het de vermeldingen en individuele interacties zijn die dagelijks worden gevonden en die het beeld vormen dat een merk kan interpreteren.
Wanneer je communiceert op social media, monitor dan niet alleen wat individuele doelgroepen zeggen over je merk. Verzamel alle interacties – zowel positief als negatief – en probeer een patroon hierin te zien. Ontvangers keuren je milieuvriendelijke aanpak goed? Versterk dit om je merkherkenning en klantenbestand verder te vergroten. Af en toe wijzen gebruikers op problemen bij leveringen? Zoek naar een oplossing om het probleem helemaal te elimineren. Social media monitoring en listening zullen ten goede komen aan je bedrijf.
Lees ook: Wat is social listening?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…