X-ray zoekopdracht is een van de vele dataverkenningstechnieken die door HR-afdelingen worden gebruikt om werknemers te werven. Het maakt gebruik van de methode van sourcing om actief te zoeken naar waardevolle kandidaten. Sourcing is een van de meest efficiënte en snelste methoden om de doelgroep van passieve kandidaten te bereiken, die niet actief naar een baan zoeken. X-ray zoekopdracht maakt het mogelijk om kandidaten op specifieke websites te vinden met behulp van de Google-browser, die een van de populairste browsers ter wereld is.
X-ray zoekopdracht in werving – inhoudsopgave:
- X-ray zoekopdracht operators
- Praktische tips voor X-ray zoekopdracht op LinkedIn, StackOverflow en GitHub
- Hoe X-ray zoekopdracht te combineren met Boolean zoekopdracht?
- Samenvatting
- Bekijk onze video over hoe X-Ray zoekopdracht te gebruiken in werving
X-ray zoekopdracht operators
De techniek is gebaseerd op het gebruik van logische operators in de vorm van een reeks tekens die een zoekcode vormen. In het geval van X-ray hoeft men geen spaties tussen de operators te plaatsen. De commando’s (operators) moeten in elke browser worden ingevoerd, bijvoorbeeld Google, waarna de sleutelzinnen na de dubbele punt moeten worden ingevoerd.
De SITE-operator maakt het mogelijk om de aangegeven domein te doorzoeken en genereert de resultaten die verband houden met dit domein. Het adres van de website die doorzocht moet worden, moet zonder “www” en “http” worden ingevoerd. Bijvoorbeeld site:pl.linkedin.com of site:de.linkedin.com. Het invoeren van een dergelijk commando zou moeten resulteren in alle inhoud die beschikbaar is op dit profiel. Om de resultaten te verfijnen en toegang te krijgen tot de profielen van interessante kandidaten, moet men enkele onderscheidende elementen toevoegen. In het geval van LinkedIn zal dit /in/catalog zijn.
INTITLE is een commando dat het zoeken naar informatie in de titel van de website mogelijk maakt, die kan verschillen van het adres van de pagina’s. In de zoekresultaten wordt de Google-titel in het blauw weergegeven. Bijvoorbeeld, designer.com intitle: cv zal de resultaten geven met de zin designer.com, maar alleen die welke het woord cv in de titel van de pagina bevatten.
De INURL-operator genereert de informatie die is opgenomen in het URL-adres van de pagina. Bij het zoeken op Google wordt de link naar de website in groene kleur weergegeven. Aan het begin van de link staat een domeinnaam. Bijvoorbeeld door de zin in te voeren: designer.com inurl: cv ontvangen we alle zinnen zoals designer.com maar alleen met het woord “cv” in het adres van de pagina.
Het commando FILETYPE stelt je in staat om naar documenten te zoeken. Voorbeeldcommando: intitle: resume OF cv, filetype: pdf OF filetype.doc of filetype.docx OF filetype.txt zal resulteren in de zoektocht naar gegevens die bestanden met CV’s bevatten.
Praktische tips voor X-ray zoekopdracht op LinkedIn, StackOverflow en GitHub
De meest populaire portals die informatie bieden over interessante werk kandidaten zijn LinkedIn, StackOverflow en GitHub. Het moet worden onthouden dat het eenvoudig invoeren van het website-adres “site:linkedin.com” resulteert in het weergeven van pagina’s met professionele artikelen, vacatures en profielen van mensen. Om te voorkomen dat men overbodige gegevens doorzoekt, is het de moeite waard om gebruik te maken van de tips.
LinkedIn gebruikt twee namen om openbare profielen te beschrijven “pub” of “in”, daarom moet men om informatie uit de profielen te verkrijgen de formule gebruiken zoals site:pl.linkedin.com (inurl:com/pub of inurl:com/in) of site:pl.linkedin.com/in/ of site:pl.linkedin.com/pub/.
In het geval van StackOverflow, is de beste formule site:stackoverflow.com/users – “een laag profiel behouden”. Dankzij de X-ray zoekopdracht zal men informatie verkrijgen over profielen die zijn opgenomen in het tabblad “carrière” dat beschikbaar is op de pagina. Om ze te zien moet men invoeren: site:careers.stackoverflow.com – inurl:jobs/meetup/company/cities.
Als we informatie van GitHub willen verkrijgen, moeten we de mogelijkheid uitsluiten om pagina’s te doorzoeken die niet gerelateerd zijn aan de profielen van de kandidaten. De kant-en-klare formule om in te voegen is: intitle:”at master” -inurl:”tab” -inurl:”jobs.” -inurl:”articles”. Het is de moeite waard om de formule “joined on” toe te voegen – dit maakt het mogelijk om alleen de pagina’s met informatie over de potentiële kandidaten weer te geven.
Hoe X-ray zoekopdracht te combineren met Boolean zoekopdracht?
De combinatie van twee technieken – de X-ray zoekopdracht methode en de Boolean zoekopdracht methode zal het beste werken tijdens het zoeken naar informatie over de potentiële kandidaten. De X-ray zoekopdracht geeft ons toegang tot de bronnen die op specifieke internetwebsites zijn geplaatst, terwijl Boolean de benodigde informatie beperkt en specificeert en deze nauwkeurig aan onze verwachtingen aanpast.
In de eerste stap moet men het domein selecteren om te doorzoeken, bijvoorbeeld het eerder genoemde LinkedIn, dat een uitstekend startpunt is voor sourcing. We kunnen de Google-browser en X-ray-operators gebruiken. Het is de moeite waard om te experimenteren en commando’s te combineren om de beste resultaten te bereiken.
Bij het zoeken naar professionals in specifieke disciplines kan men de zoekresultaten beperken tot de deelnemers van bepaalde zakelijke evenementen. Het lijkt in het begin ingewikkeld, maar het is de moeite waard om verschillende soorten commando-combinaties uit te proberen. Hoe preciezer en langer de reeks operators, hoe nauwkeuriger en preciezer de resultaten. Dit vermindert als resultaat de tijd die de recruiter besteedt aan het zoeken naar kandidaten met de gewenste kenmerken en eigenschappen.
Samenvatting
X-ray zoekopdracht is de techniek die recruiters in staat stelt de juiste kandidaat voor werk te vinden. De sleutel tot succes is het gebruik van adequate operators die de zoekwoorden logisch kunnen combineren, wat goed passende resultaten kan opleveren. X-ray is bijzonder nuttig in gevallen waarin we veel verschillende parameters en variabelen gebruiken tijdens de werving. Deze techniek is zeer nuttig om interessante professionele profielen te verkrijgen. Een van de vereisten is de kennis van de basisoperators en vaardig experimenteren met de zinnen om de meest precieze informatie te verkrijgen.
Bekijk onze video over hoe X-Ray zoekopdracht te gebruiken in werving
Lees ook: Boolean zoekopdracht in werving.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.