Regels voor online winkels zijn essentieel. Elke zelfrespecterende online winkel zou deze moeten hebben – zowel voor een betrouwbaar imago van het bedrijf als vanwege wettelijke voorschriften. Welke informatie moet er in de regels van de e-shop worden opgenomen?
Wil je een online winkel runnen? Controleer wat de regels van een online winkel moeten bevatten – wat zijn de belangrijkste, verplichte informatie.
Regels van de online winkel – inhoudsopgave:
- Gegevens die de ondernemer identificeren
- Kenmerken van goederen
- Kosten verbonden aan het aangaan van de overeenkomst
- Termijnen
- Claims formaliteiten
- Juridische kwesties
- Regels die de levering van diensten via elektronische middelen regelen
Volgens de wet moet een handelaar de klant vóór het sluiten van een contract op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren over betalingsvoorwaarden, leveringsdetails, termijnen en productkenmerken.
Gegevens die de ondernemer identificeren
- De naam van het bedrijf, het postadres van de vestigingsplaats, de naam van de ondernemer en zijn woonadres.
- Telefoonnummer en e-mailadres, indien beschikbaar, waarmee de consument de handelaar snel kan contacteren.
Kenmerken van goederen
- De belangrijkste kenmerken van de goederen of diensten voor zover dit passend is voor het medium en de goederen of diensten.
Kosten verbonden aan het aangaan van de overeenkomst
- De kosten en methode van levering, de totale prijs van de goederen of diensten inclusief belastingen, de kosten die voortvloeien uit het gebruik van middelen voor afstandscommunicatie (indien anders berekend dan het normale tarief)
- Als de aard van de goederen of diensten geen voorafgaande prijsberekening toelaat: hoe de prijs moet worden berekend
- Indien van toepassing, informatie over het bestaan van aanbetalingen of andere financiële garanties die door de consument op verzoek van de handelaar moeten worden betaald of verstrekt
- Informeer de klant over de mogelijke noodzaak om de kosten van het retourneren van de goederen te dragen (volgens de nieuwe wet, als de handelaar de klant niet informeert over de verplichting om de kosten van het retourneren van de goederen te dragen, hoeft de klant deze niet te betalen)
Termijnen
- Datum en methode van levering
- De datum waarop de aanbieding of informatie over de prijs of vergoeding bindend wordt
- Indien van toepassing, de duur van het contract/de minimale duur van de verplichtingen van de consument onder het contract
Claims formaliteiten
- Plaats en wijze van het indienen van klachten, procedures voor het verwerken van klachten, postadres waar klachten naartoe moeten worden gestuurd.
Juridische kwesties
- Het recht om de afstandsovereenkomst te annuleren (met een vermelding van uitzonderingen), voorwaarden, termijnen en procedures voor het uitoefenen van dit recht
- Waar een recht van annulering niet is voorzien, de informatie dat de consument geen recht op annulering heeft of, indien van toepassing, de omstandigheden waaronder de consument zijn recht op annulering verliest
- Een herinnering dat er een wettelijke verplichting is om ervoor te zorgen dat goederen conform het contract zijn
- Informatie over commerciële garanties, indien van toepassing
Regels die de levering van diensten via elektronische middelen regelen
Volgens de regels voor de bescherming van consumentenrechten moeten de juiste regels van een e-shop de bovenstaande informatie bevatten. Daarnaast moet de online winkel de regels voor de levering van diensten via elektronische middelen toepassen. De regels moeten in het bijzonder de volgende informatie bevatten:- Soorten en reikwijdte van de elektronisch geleverde diensten.
- Algemene voorwaarden voor elektronische diensten.
- Voorwaarden voor het aangaan en beëindigen van overeenkomsten voor de levering van diensten via elektronische middelen.
- Klachtenprocedure.
Zorg ervoor dat je dat in orde maakt, want het niet verstrekken van adequate informatie op de website van de online winkel kan worden beschouwd als een schending van de collectieve belangen van consumenten. Volgens de regels kan de ondernemer worden bestraft met een boete van maximaal 10% van de omzet die in het boekjaar voorafgaand aan het jaar van oplegging van de boete is gegenereerd.
Ben je al helemaal klaar? Lees hoe je de beste productbeschrijving maakt!
Als je onze inhoud leuk vindt, volg ons dan op Facebook of Twitter – laten we in contact blijven!
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.