Wat is de waardeketen van Porter?

De waardeketen is een set van processen die door een bedrijf worden uitgevoerd om producten te produceren, verkopen en aan klanten te leveren. Het concept is gebaseerd op het bekijken van het bedrijf als een systeem en zijn subsystemen. “Waarde” wordt op zijn beurt begrepen als de som van geld die consumenten kunnen uitgeven aan de producten of diensten die door het bedrijf worden geproduceerd.

Porter verdeelde bedrijfsactiviteiten in primaire en secundaire activiteiten. Primaire activiteiten omvatten:

  • Inkomende logistiek − het ontvangen van voorraden, het opslaan en distribueren van materialen naar klanten,
  • Uitgaande logistiek − het distribueren van kant-en-klare producten en orderverwerking,
  • Operaties − het omzetten van grondstoffen in producten,
  • Dienstverlening − corrigerende acties of het onderhouden van de efficiëntie van producten na hun verkoop en levering,
  • Marketing en verkoop − het verstrekken van productinformatie en activiteiten die de aankoop aanmoedigen en vergemakkelijken.

Secundaire activiteiten zijn gericht op het vergemakkelijken van de uitvoering van primaire activiteiten.

  • Aankoop − het kopen van noodzakelijke goederen en diensten van externe bronnen,
  • Personeelsbeheer − verwijst naar activiteiten met betrekking tot werving, tewerkstelling, training, beloning en ontslag van werknemers,
  • Technologische ontwikkeling − apparatuur, machines, softwarelicenties, processen en knowhow,
  • Infrastructuur − activiteiten die de werking van verschillende afdelingen mogelijk maken, bijvoorbeeld boekhouding, administratie en marketing.

Bij elke fase van de processen van het bedrijf moeten we ons afvragen – biedt het toegevoegde waarde voor de klant? Zo niet, kan het dan worden geëlimineerd?

Hoe voer je een waardeketenanalyse uit in jouw onderneming?

Voordat je een beoordeling van de verschillende elementen uitvoert, is het de moeite waard om te overwegen:

  • De missie en waarden van het bedrijf, die de reikwijdte van zijn activiteiten bepalen,
  • De specificaties van jouw sector die de belangrijkheid van elke activiteit beïnvloeden.
waardeketen
  • Identificeer secundaire activiteiten voor alle primaire activiteiten
  • De waarde van een onderneming is gebaseerd op primaire activiteiten, die op hun beurt sterk afhankelijk zijn van goed uitgevoerde secundaire activiteiten. Analyseer elke activiteit in termen van inspanning, tijd en kosten.

  • Definieer welke stappen deel uitmaken van secundaire activiteiten
  • Voor elke secundaire activiteit, noteer de sub-activiteiten die moeten worden uitgevoerd.

  • Vind verbanden tussen beide soorten activiteiten
  • Het identificeren van de afhankelijkheden tussen de betrokken processen kan je helpen om je concurrentievoordeel te vergroten of fouten te detecteren. Bijvoorbeeld, het aannemen van mensen die niet competent genoeg zijn, zal de operaties van het bedrijf negatief beïnvloeden.

  • Denk na over hoe je de waarde van jouw producten/diensten kunt verhogen
  • Jouw doel is om waarde te leveren aan jouw klanten. Hoe kun je dit bereiken door jouw processen te verbeteren of te veranderen?

Voordelen van de waardeketen

De waardeketen van Porter, net als andere methoden voor strategische analyse, wordt gebruikt om bestaande problemen in een bedrijf te diagnosticeren en de sterke en zwakke punten ervan te beoordelen. Dit is uiterst waardevolle informatie, waarmee je nieuwe zakelijke oplossingen kunt implementeren om jouw werk te verbeteren. Afhankelijk van het type bedrijf kunnen de effecten van waardeketenanalyse variëren, hoewel de belangrijkste voordelen als volgt zijn:

  • het afstemmen van levertijden op productieprocessen of het bieden van specifieke diensten,
  • het vergroten van het potentieel van het bedrijf door het diversifiëren van het aanbod,
  • procesoptimalisatie − het verhogen van productie en efficiëntie terwijl kosten en inspanning worden verminderd,
  • een goede organisatie van individuele afdelingen heeft invloed op de samenwerking met tussenpersonen – leveranciers, verkopers, enz. – wat uiteindelijk leidt tot hogere winsten,
  • het verhogen van de efficiëntie van het bedrijf stelt het in staat om een concurrentievoordeel op de markt te behouden,
  • het coördineren van de werving en training van nieuwe werknemers met het productie- of dienstverleningsproces.

Voorbeeld van een waardeketenanalyse voor een online winkel

Met de intensieve ontwikkeling van het internet is het marktaandeel van de e-commerce-industrie aanzienlijk toegenomen. Consumenten geven de voorkeur aan het elektronisch kopen van goederen en diensten, wat deze sector heeft doen bloeien. Het uitvoeren van Porter’s waardeketenanalyse zal je helpen te identificeren hoe je het gekozen bedrijfsmodel kunt verbeteren en de prestaties van de winkel kunt verbeteren.

  1. Inkomende logistiek
  2. Het gebruik van software zal de processen die betrokken zijn bij opslag en inventaris vergemakkelijken. Het verpakkingsproces wordt meestal handmatig uitgevoerd en kan niet volledig worden geautomatiseerd, maar sommige technologische oplossingen kunnen dit werk stroomlijnen (geautomatiseerde systemen om te helpen bij het verpakken van bestellingen, warehouse management systemen).

  3. Uitgaande logistiek
  4. Als het gaat om het distribueren van afgewerkte producten, kan GPS-technologie worden gebruikt om een soepele levering te waarborgen. Een andere oplossing kan het uitbesteden van de supply chain zijn, waarbij bepaalde logistieke activiteiten worden gedelegeerd aan afzonderlijke entiteiten.

  5. Operaties
  6. Hier zal technologie opnieuw een belangrijke rol spelen. Het kan de processen van het bedrijf ondersteunen die verband houden met de uitvoering van de missie, ondersteuning van de supply chain, communicatie, enz.

  7. Dienstverlening
  8. Bij het runnen van een online winkel is er niet veel behoefte om dit aspect te ontwikkelen, omdat als een van de producten beschadigd is, de klant een klacht kan indienen. In een dergelijke situatie moet het bedrijf, na acceptatie van de klacht, het geld aan de klant terugbetalen of een nieuw, intact product sturen.

  9. Marketing en verkoop
  10. Het kan worden aangenomen dat dit het belangrijkste gebied zal zijn, aangezien de resultaten van het gekozen bedrijf grotendeels afhankelijk zijn van de effectiviteit ervan. De kwaliteit van de klantenservice speelt een belangrijke rol – communicatie met de klant moet plaatsvinden via verschillende kanalen en zich richten op betrouwbare informatieoverdracht. Als je persoonlijk betrokken bent bij externe logistiek, ben je ook verantwoordelijk voor de uitvoering en levering van bestellingen. Dit is nauw verbonden met technologie – de winkel moet een website hebben die zowel een promotionele functie vervult als het aankoopproces mogelijk maakt.

  11. Aankoop
  12. Samenwerking met leveranciers en supply chain management kan worden ondersteund door geschikte software en technologie.

  13. Personeelsbeheer
  14. Alle primaire activiteiten zijn gebaseerd op het werk van mensen. Daarom hebben het kiezen van het juiste personeel, training en management invloed op alle processen binnen het bedrijf. Bovendien stellen wervingssystemen een efficiënte en snelle selectie van kandidaten mogelijk, wat opnieuw de grote betekenis van technologie aangeeft.

  15. Technologische ontwikkeling
  16. De ontwikkeling van de e-commerce-industrie is gebaseerd op de voortdurende opkomst van verschillende technologische oplossingen, dus dit zal een belangrijke factor zijn die alle processen in het bedrijf vormgeeft. Daarom moeten we ons richten op continue verbetering op dit gebied.

  17. Infrastructuur
  18. Afhankelijk van het gekozen bedrijfsmodel kan de structuur van ons bedrijf complexer of minder complex zijn (bijv. B2B, B2C, C2B, C2C). Dit zal invloed hebben op primaire activiteiten, met name inkomende en uitgaande logistiek, en de reikwijdte van de operaties.

Uit de bovenstaande analyse was het mogelijk om de relaties tussen primaire en secundaire activiteiten te onderscheiden. In het geval van een online winkel komt de grootste impact op het creëren van waarde van technologie, die in elk aspect van het bedrijf aanwezig is. Het verbeteren van deze gebieden zal daarom de grootste voordelen opleveren.

Als je meer wilt leren, lees dan ons artikel over andere methoden van strategische analyse.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →