De sleutel tot het opbouwen van een stabiele positie op de markt is het creëren van een groot publiek dat betrokken is bij de interactie met de gedeelde materialen. Enorme concurrentie, bijna in elk thematisch gebied op YouTube, staat niet toe om inhoud van slechte kwaliteit te produceren, alleen gebaseerd op de juiste inhoudslaag. Om te bestaan, moet je je werk professionaliseren. Een van de belangrijkste stappen om je producties te verbeteren is het professionaliseren van je audio. Hoe kies je de juiste microfoons voor opname?
Een uniek idee en een visie voor de uitvoering ervan is één ding. De tweede kwestie zijn technische factoren die de inspanningen van ambitieuze makers kunnen verifiëren. In het tijdperk van constante implementatie van nieuwe technologieën verwacht de gemiddelde kijker hoogwaardige prikkels die zijn of haar aandacht trekken.
Het is voldoende om een blik te werpen op de werken van toonaangevende YouTubers in de ranglijst om volledig professionele apparatuur in hun producties te zien. De tijden waarin je een naam voor jezelf kon maken door inhoud te publiceren die was opgenomen met een smartphone van twijfelachtige kwaliteit zonder het gebruik van bijvoorbeeld omgevingsgeluidreductie in het opnameapparaat, zijn lang voorbij. Investeren in een professionele streamingcamera of een goede microfoon voor een YouTuber is essentieel.
Maar wat zullen de kenmerken zijn van “goede” apparatuur? Is er een objectieve basis om te zeggen dat de apparatuur ons succes zal brengen?
Het is geen verrassing dat de meest populaire videomakers op het internet minstens een paar microfoons van verschillende types gebruiken. Sommige hebben een typisch streamingdoel en worden bijvoorbeeld gebruikt om gameplays van computerspellen te rapporteren. Anderen worden gebruikt voor studio-opnames, wat ze nuttig maakt in de context van het afnemen van interviews, het opnemen van podcasts of het creëren van statische videoblogs.
Evenzo zien we vaak zogenaamde clip-ins, of professionele dassmicrofoons, die worden gekenmerkt door omnidirectionaliteit en van onschatbare waarde zijn wanneer je geluiden uit verschillende richtingen moet verzamelen (bijvoorbeeld bij het creëren van inhoud buitenshuis).
Een professionele YouTuber heeft minstens een paar geluidsopnameapparaten in zijn of haar kast. Het kopen van goede apparatuur is een aanzienlijke financiële uitgave, maar in de meeste gevallen kan het verkrijgen van een apparaat worden opgenomen in de kosten van het ondernemen. Dus als je een eenmansbedrijf runt, gericht op het creëren van inhoud voor multimediaportalen, kan de aankoop van een microfoon veilig worden opgenomen in de kosten van het runnen van het bedrijf.
Een grote hindernis is de prijsbarrière, die beginnende makers kan afschrikken. De financiële uitgave voor een microfoon van goede kwaliteit ligt in de range van enkele honderden tot enkele duizenden dollars.
Hoewel in de meeste gevallen de aankoop van een apparaat kan worden geteld als onderdeel van het ondernemen, kan in het geval van een investering in een zeer dure microfoon, niet in verhouding tot de industrienormen, de term “representatiekosten” worden geactiveerd. Deze kunnen volgens de wettelijke voorschriften niet als bedrijfskosten worden geteld.
Wat voor soort microfoon voor opname is geschikt als ons budget niet exorbitant is? Laten we ons richten op de drie belangrijkste parameters:
Je kunt kiezen tussen condensator-, dynamische-, electret- en digitale microfoons. Dynamische microfoons hebben het eenvoudigste ontwerp en kunnen zware belastingen weerstaan en behouden effectieve prestaties, zelfs bij zeer hoge ruis. Condensatormicrofoons zijn de tweede aanbevolen keuze. Deze recorders zijn extreem gevoelig voor geluid en worden gekenmerkt door hoge geluidskwaliteit – ze worden onder andere gebruikt bij studio-opnames.
Voor gamers die hun strijd streamen, zijn computermicrofoons de optimale oplossing. In het geval van muziekmakers is het de moeite waard om vocale recorders te gebruiken. Journalisten en videobloggers die buiten opnemen, zullen meestal dass- en reporter-microfoons gebruiken. Bij het creëren van inhoud in een studio zal een studio-geluidrecorder van onschatbare waarde blijken.
De populairste microfoons voor opname zijn die met cardioïde of condensator kenmerken. Een cardioïde recorder is een goede microfoon voor het opnemen van geluiden uit één richting, terwijl een condensatormicrofoon in staat is om geluiden omnidirectioneel op te nemen. Het verschil is belangrijk in termen van de specificiteit en het type videomaken.
In minder veeleisende semi-professionele producties kun je met succes een kleine microfoon voor opname gebruiken, die is ingebouwd in een ander randapparaat. We hebben het over populaire gaming-headsets of webcams met stemrecorders. Echter, vanwege de noodzaak tot miniaturisatie van apparatuur, terwijl de bruikbaarheid ervan wordt gemaximaliseerd, kunnen ingebouwde microfoons onvoldoende blijken te zijn bij het creëren van ambitieuze videoprojecten.
De geluidskwaliteit laat veel te wensen over, en het gebrek aan extra functies, zoals ruisonderdrukking of equalization, kan een negatieve impact hebben op de uiteindelijke output op YouTube. Daarom kan worden gezegd dat hoe professioneler de apparatuur is die we hebben, hoe effectiever we “groeien” in de ogen van het publiek.
Bekijk ons vorige artikel in de serie “Een bedrijf runnen op YouTube” hier.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter!
Een ambitieuze videospecialist die zijn passie voor het creëren van mooie objecten combineert met de vaardigheid om geweldige video's te maken. Hij is bereid zijn kennis en ervaring met anderen te delen.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…