Tot voor kort moesten bedrijven investeren in speciale programma’s zoals GetResponse, MailChimp of FreshMail om een nieuwsbrief te maken. Anders konden de verzonden berichten door e-mailservers als spam worden ontvangen. We hebben echter nu een interessante alternatieve voor traditionele nieuwsbriefprogramma’s—LinkedIn-nieuwsbrieven. Wat houdt deze functie in en welke mogelijkheden biedt het?
Een nieuwsbrief op LinkedIn is een functie die door het platform wordt aangeboden voor het verzenden van regelmatig gepubliceerde artikelen. Abonnees van de nieuwsbrief ontvangen pushmeldingen elke keer dat de auteur een nieuw artikel publiceert, hetzij in de app en/of via e-mail.
Toegang tot de nieuwsbrieffunctie is beschikbaar voor gebruikers met de ingeschakelde creatormodus. LinkedIn werkt echter aan het uitbreiden van de functionaliteit naar andere gebruikers. Om de nieuwsbrief te kunnen gebruiken, moeten aan bepaalde criteria worden voldaan, zoals:
Na het publiceren van de eerste nieuwsbrief genereert LinkedIn automatisch een pagina voor de nieuwsbrief, die toegankelijk is voor alle platformgebruikers (zelfs voor degenen die niet zijn ingelogd). Om je te abonneren op de nieuwsbrief, moet je echter inloggen of een account aanmaken op LinkedIn.
Nieuwsbrieven, artikelen en berichten op LinkedIn zijn verschillende contentformaten die gebruikers op het platform kunnen publiceren. Hoe verschillen ze?
De bovenstaande formaten kunnen dus voor verschillende doeleinden worden gebruikt en om verschillende soorten inhoud te verspreiden.
| Het vereist geen extra tool. De functie is beschikbaar voor alle gebruikers met de ingeschakelde creatormodus (binnenkort ook voor andere leden) gratis — na het voldoen aan bepaalde voorwaarden. | Het vereist de aankoop van een nieuwsbriefprogramma. Sommige tools bieden een gratis proefversie of gratis toegang met beperkingen op het aantal contacten. |
---|---|---|
| De auteur van de nieuwsbrief hoeft geen eigen contactdatabase te hebben. Ze bouwen deze op basis van LinkedIn-gebruikers. Ze zijn echter niet de eigenaar van de nieuwsbrief, wat betekent dat ze geen toegang hebben tot abonneedata. In het geval dat de functie wordt ingetrokken of het account wordt geblokkeerd, kan de maker alles verliezen wat met de nieuwsbrief te maken heeft. | De nieuwsbriefauteur is de eigenaar en heeft toegang tot alle contacten. Ze moeten echter een database hebben van mensen aan wie de nieuwsbrief zal worden verzonden. |
| LinkedIn-nieuwsbrieven worden geïndexeerd door de Google-zoekmachine. Wanneer ze goed geoptimaliseerd zijn, kunnen ze in de zoekresultaten verschijnen. | In een traditionele nieuwsbrief wordt verzonden inhoud niet geïndexeerd door zoekmachines. |
| De LinkedIn-nieuwsbrief is een relatief nieuwe en nog onbekende functie. Daarom weten ontvangers mogelijk niet dat een bepaald merk een nieuwsbrief heeft. | Traditionele nieuwsbrieven zijn goed bekend, zodat ontvangers weten waar ze abonnementsinformatie kunnen vinden (meestal op de websites van de merken). |
| In het geval van een LinkedIn-nieuwsbrief kunnen zelfs niet-leden de nieuwsbriefpagina bekijken om te zien of de onderwerpen hen interesseren voordat ze besluiten zich te abonneren. | Traditionele nieuwsbrieven laten abonnees geen berichten vooraf bekijken, zodat ze op de merken moeten vertrouwen en moeten zien of de informatie waardevol is. |
Laten we eerst overwegen of mensen nog steeds nieuwsbrieven gebruiken. Heeft een nieuwsbrief tegenwoordig nog zin? Statistieken bevestigen dat in zowel B2C- als B2B-marketing traditionele e-mailnieuwsbrieven een van de meest effectieve kanalen zijn voor inhoudsdistributie en omzetgeneratie (bron).
Nieuwsbrieven trekken abonnees aan uit verschillende generaties, vooral Gen Z, Millennials en Gen X (95% van de vertegenwoordigers van deze generaties ontvangt nieuwsbrieven). De populariteit van deze methode voor inhoudsdistributie wordt ook bevestigd door het gemiddelde openpercentage, dat bijna 22% bedraagt in alle sectoren. De hoogste betrokkenheid vindt plaats bij nieuwsbrieven over winkelen (83%), financiën (43%) en uitdagende onderwerpen (38%), zoals politiek of zaken (bron).
Het creëren van een nieuwsbrief (niet alleen op LinkedIn) heeft veel voordelen. Onder de algemene voordelen van nieuwsbrieven kunnen we het volgende noemen:
Naast de hierboven genoemde algemene voordelen hebben LinkedIn-nieuwsbrieven extra voordelen:
De LinkedIn-nieuwsbrief is nog steeds een nieuwe oplossing, die gestaag door het platform wordt ontwikkeld en steeds vaker door merken wordt gebruikt. Experts speculeren dat deze functie aan populariteit zal winnen. Laten we dus verder gaan met hoe je de LinkedIn-nieuwsbrief kunt gebruiken.
Het proces van het maken van je eigen nieuwsbrief op LinkedIn omvat drie eenvoudige stappen die hieronder worden beschreven.
Zoals eerder vermeld, is de nieuwsbrieffunctie momenteel beschikbaar voor gebruikers met de ingeschakelde creatormodus (dit kan binnenkort veranderen). Ga naar je profiel en schakel in de sectie “Hulpmiddelen” de creatormodus in.
Naast de creatormodus moet je minimaal 150 volgers/connecties hebben en recente activiteit op je profiel, zoals het toevoegen van een bericht.
Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, klik dan op Artikel schrijven bovenaan de startpagina.
Klik op het dropdownmenu Beheren nabij de rechterbovenhoek en selecteer Nieuwsbrief maken.
Vervolgens wordt je gevraagd om de details in te vullen, zoals:
Na het invullen van alle informatie klik je op de knop “Klaar”.
Wil je een waardevolle nieuwsbrief creëren die door abonnees gretig wordt gelezen? We hebben enkele tips voorbereid om je te helpen dit te bereiken.
Denk na over wat je ermee wilt bereiken. Het doel kan bijvoorbeeld zijn om een contactbasis op te bouwen, het vertrouwen in het merk te vergroten of jezelf als expert op een bepaald gebied te vestigen. Het is belangrijk dat het doel dat je kiest consistent is met de zakelijke doelstellingen van je bedrijf en de middelen die je aan dergelijke activiteiten kunt besteden. Ga vervolgens verder met het ontwikkelen van een strategie – de volgende punten zullen helpen.
Voordat je een nieuwsbrief op LinkedIn maakt, ontdek je wie het platform gebruikt en in welke sectoren ze zich bevinden. De meeste gebruikers zijn Millennials (60%), met 57,2% mannen en 42,8% vrouwen (bron). Beantwoord de vraag, is je doelgroep dan op LinkedIn?
In deze stap denk je na over de problemen waarmee je publiek wordt geconfronteerd en hoe je kunt helpen. Leg duidelijk uit wat abonnees in je nieuwsbrief zullen krijgen. Zorg ervoor dat het uniek en waardevol is om ze een reden te geven om zich te abonneren. Vermijd het herhalen van informatie op dezelfde manier, omdat dit ze niet betrokken zal houden.
Let op de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van de inhoud die je voorbereidt. Een lange tekstblok zal niet boeiend zijn voor het publiek, dus verdeel het in kortere alinea’s. Gebruik waar mogelijk opsommingstekens, lijsten, citaten, vetgedrukte of cursieve tekst. Een LinkedIn-nieuwsbrief is niet beperkt tot alleen tekst — je kunt ook video’s, graphics of links opnemen.
Vergeet ook niet om een Call To Action (CTA) op te nemen. Dit kan zijn om ontvangers aan te moedigen een reactie achter te laten, je website te bezoeken of een specifiek product aan te schaffen. Je creëert de nieuwsbrief voor een specifiek doel, en geschikte CTA’s zullen je helpen dat doel te bereiken.
Ben je op zoek naar inspiratie voor je nieuwsbrief? Hier zijn een paar voorbeeldnieuwsbrieven die het waard zijn om op LinkedIn te observeren.
Business & Technology Snapshot
De nieuwsbrief die is gemaakt door het bedrijf TUATARA. Abonnees ontvangen maandelijks een artikel met een samenvatting van het laatste nieuws in technologie en zaken. Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen in AI, de dominante technologische trends in verschillende sectoren en hoe je nieuwe kansen in je bedrijf kunt benutten, is het de moeite waard om je op deze nieuwsbrief te abonneren.
Daniel Burrus is een Amerikaanse bedrijfsadviseur die zijn kennis deelt in een wekelijkse nieuwsbrief. Hij behandelt onderwerpen die verband houden met management, leiderschap, technologie en de impact van deze factoren op het succes van een bedrijf.
Abonnees van deze nieuwsbrief ontvangen wekelijkse tips en praktische adviezen over adverteren, webanalyse, ontwerp en andere onderwerpen die verband houden met digitale marketing.
Dit is de nieuwsbrief van het Britse nieuwsnetwerk BBC News. Maandelijkse artikelen behandelen onderwerpen die verband houden met werk, carrière en zaken. De artikelen verwijzen naar actuele gebeurtenissen die invloed hebben op de arbeidsmarkt, zoals de invloed van thuiswerken, het gebruik van ChatGPT, enz.
LinkedIn heeft verschillende toepassingen naast werving, waaronder marketing en zaken. Nieuwsbrieven op LinkedIn worden steeds populairder, mede dankzij de inspanningen van het platform om functies zoals data-analyse te verbeteren.
Als je je nieuwsbriefreis begint of weet dat je doelgroep op LinkedIn is, overweeg dan om je eigen nieuwsbrief te maken. Op deze manier kun je met weinig moeite een breed publiek bereiken, je expertise opbouwen en een ander waardevol communicatiekanaal met klanten creëren.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Marketing & Social Media Specialist
In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…