Instagram is een sociaal mediaplatform waar gebruikers foto’s en video’s kunnen bewerken en delen. Het platform is gekoppeld aan een app voor zowel Android als iOS met dezelfde naam. Gebruikers kunnen de accounts van andere makers en merken volgen. In 2012 werd de dienst overgenomen door Facebook en is momenteel onderdeel van Meta.
De basisfuncties op Instagram omvatten:
De afgelopen jaren is het aantal mensen dat Instagram gebruikt gestaag toegenomen. De laatste statistieken bevestigen dat het platform 2 miljard actieve gebruikers per maand heeft, waardoor het de vierde meest bezochte website ter wereld is (bron). Instagram-gebruikers zijn voornamelijk vertegenwoordigers van Generatie Z en Millennials (ongeveer 60% van de gebruikers bevindt zich in de leeftijdsgroep van 18-34).
Instagram-gebruikers kunnen het type van hun account kiezen. De beschikbare opties zijn:
Dit is de basisvorm van een profiel dat toegang biedt tot de belangrijkste functies van het platform. Het valt op door de mogelijkheid om de zichtbaarheid van een openbaar account naar een privéaccount te schakelen. In het laatste geval krijgen andere gebruikers alleen toegang tot de berichten nadat ze door de account eigenaar zijn geaccepteerd.
Het kiezen van een professioneel account geeft je toegang tot geavanceerde functies zoals realtime statistieken, advertentiebeheer en directe verkoop. Er zijn twee soorten professionele accounts:
Hoe schakel je over naar een professioneel account? Tik op je profielfoto of ga naar je profiel en klik op de drie horizontale lijnen in de rechterbovenhoek. Selecteer vervolgens “Instellingen.” Zoek in het instellingenmenu naar “Account.” Zoek de optie “Overschakelen naar professioneel account.” Instagram zal je door het proces leiden, zodat je kunt kiezen tussen een Business-account of een Creator-account.
Zoals vaak het geval is, werd de nieuwe functie op Instagram aanvankelijk getest op een geselecteerde groep gebruikers in de Verenigde Staten en vervolgens geïntroduceerd op andere markten. Met de functie voor het uitzendkanaal maken makers een conversatiekanaal dat de account eigenaar verbindt met hun volgers.
Makers en geselecteerde gebruikers kunnen tekst- en spraakberichten, foto’s, video’s en peilingen met hun publiek delen. Volgers kunnen echter alleen op deze inhoud reageren of deelnemen aan peilingen. Ze kunnen niet deelnemen aan de discussie door berichten te sturen.
Wie kan een uitzendkanaal op Instagram maken? Deze functie is alleen beschikbaar voor individuen met een creator-account. Dit betekent dat verkopers en merken met een business-account hun kanalen niet kunnen maken. Bedrijven kunnen echter nog steeds op een andere manier gebruikmaken van uitzendkanalen, zoals we later in het artikel zullen uitleggen.
|
|
Heb je een creator-account op Instagram? Zo ja, dan kun je je uitzendkanaal maken. Hoe doe je dat?
Na het verzenden van het eerste bericht via de chat, ontvangen al je volgers een melding die hen uitnodigt om zich bij het uitzendkanaal aan te sluiten. Je kunt ook een uitnodigingslink genereren en deze delen, bijvoorbeeld in privéberichten of je verhalen.
Als je een uitzendkanaal wilt maken maar deze optie niet ziet, heb je waarschijnlijk geen creator-account of moet je de app bijwerken.
Ga naar het profiel van de maker waarin je geïnteresseerd bent. Onder hun bio vind je een element met de naam van het uitzendkanaal (als de maker er een heeft). Klik op die naam en druk vervolgens op “Deelnemen.” Personen die de maker nog niet volgen, worden gevraagd om hen te volgen.
Je kunt ook een nieuw kanaal joinen door op de zoekbalk in je directe berichten te klikken. Instagram zal uitzendkanalen voorstellen waar je je bij kunt aansluiten.
De nieuwe functie op Instagram heeft vanaf het begin nieuwsgierigheid gewekt bij makers. Laten we verkennen hoe sommigen van hen het uitzendkanaal gebruiken.
De oprichter van Meta creëerde een kanaal genaamd Meta Channel om updates te delen over aankomende veranderingen en nieuwe functies. Hij moedigt chatleden aan om hun mening te geven via gedeelde peilingen. Zuckerberg heeft ook Tobias Lutke, de mede-oprichter van Spotify, toestemming gegeven om berichten te sturen, zodat volgers hun gesprek kunnen volgen.
Mark Zuckerberg gebruikt het uitzendkanaal om rechtstreeks nieuws te delen met chatleden, waardoor hun betrokkenheid, vertrouwen en verbinding met het bedrijf wordt opgebouwd.
Freelancers, zoals grafisch ontwerpers, content specialisten, social media managers, enz., kunnen het uitzendkanaal op Instagram gebruiken om een ruimte te creëren waar ze tips, werken of gedachten delen. Een voorbeeld is Xian, een ontwerper die een kanaal genaamd Content Club heeft gemaakt. Ze deelt gratis Canva-sjablonen, tips en haar kennis met haar volgers.
Een uitzendkanaal van een freelancer kan een interessante manier zijn om hun portfolio aan te vullen en potentiële klanten te imponeren. In de loop van de tijd kunnen ze links naar hun werk delen, praten over hun ervaring en hun kennis van de industrie demonstreren.
Marie Forleo is een Amerikaanse ondernemer en de oprichter van Marie Forleo International. Haar boek “Everything Is Figureoutable” ontving de New York Times Bestsellers prijs. Op haar uitzendkanaal Love Notes heeft Marie meer dan 10.000 leden verzameld. Via berichten aan haar volgers deelt ze motiverende adviezen en updates uit haar professionele leven (bijv. uitnodigingen voor webinars).
De eigenaren van zakelijke accounts op Instagram kunnen geen uitzendkanaal maken; alleen makers kunnen dat. Toch tonen de bovenstaande voorbeelden dat er manieren zijn voor merken om het kanaal indirect te gebruiken.
Als je samenwerkt met influencers, is het de moeite waard om het gebruik van hun uitzendkanaal in de overeenkomst op te nemen. Op deze manier kun je het meest betrokken en loyale publiek van die maker bereiken met advertenties voor je producten of diensten. Geef echter aan of het chatbericht in tekst-, spraak- of videoformaat moet zijn, of misschien een link naar je website.
Ben je de oprichter of mede-oprichter van een bedrijf? Maak je creator-profiel op Instagram aan en open een uitzendkanaal dat gerelateerd is aan de activiteiten van je organisatie. Neem Mark Zuckerberg als voorbeeld, die een kanaal over Meta op zijn account heeft gemaakt. Op deze manier krijg je een direct kanaal om zowel bestaande als potentiële klanten te bereiken, waar je hen kunt informeren over veranderingen, updates of verbeteringen. Maak ook gebruik van peilingen om je publiek te betrekken en hun meningen te verzamelen, bijvoorbeeld over het introduceren van een nieuw product of dienst in je aanbod.
Als maker kun je ook andere medewerkers van het bedrijf uitnodigen om het uitzendkanaal van het merk mede te creëren. Op deze manier kunnen klanten je team beter leren kennen en de personen die verantwoordelijk zijn voor specifieke taken. Dit zal ook een positieve impact hebben op het imago van het merk, het associëren met transparantie en authenticiteit.
Ben je een freelancer? Het uitzendkanaal is een extra hulpmiddel voor het opbouwen van een sterk persoonlijk merk. Hiermee kun je je kennis, ervaring of portfolio op een aanvullende en onconventionele manier tonen door links naar je werken (zoals geschreven artikelen of gemaakte graphics) te delen. Potentiële klanten, die de berichten die je in je chat deelt volgen, kunnen je werk, je aanpak en zelfs je persoonlijkheid beter begrijpen. Door tips te delen met deelnemers aan het uitzendkanaal, bouw je ook je positie als expert op.
Sociale mediaplatforms evolueren snel. Veel van de geïntroduceerde innovaties zijn bedoeld om makers en ondernemers te helpen hun volgers te bereiken en hun bedrijven te laten groeien. Een goed voorbeeld hiervan is het uitzendkanaal op Instagram, dat, hoewel niet direct, merken kan helpen om bewustzijn op te bouwen en het websiteverkeer en de verkoop te verhogen. Dus, als je je nog afvraagt of deze functie voordelig voor je is, probeer het dan op verschillende manieren uit. Vergeet echter niet dat de sleutel tot succes ligt in een doordachte strategie, consistentie en authenticiteit.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Marketing & Social Media Specialist
In haar werk navigeert ze door de voortdurend veranderende marketingtrends en innovaties in verschillende sectoren, waaronder HR, e-commerce en IT. Ze benut deze kennis en observaties om creatieve oplossingen te ontwikkelen voor effectieve marketingstrategieën.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…