Ten eerste is het belangrijk om te beseffen dat niet elk bedrijf voorbestemd is om online te gaan, althans niet in de primaire zin. Restaurants, medische instellingen, culturele evenementen – dit zijn slechts voorbeelden. Ze gedijen het beste offline, in de echte wereld, in direct contact met de klant. Het is grotendeels dit persoonlijke contact dat hun waarde bepaalt – daar komen we later op terug.
In ieder geval hoeft online activiteit niet de kern te zijn van traditionele bedrijven. Het kan succesvol hun aanvullende kanaal zijn waardoor ze inkomsten genereren. Dit is in feite een veilige benadering. Laten we een paar voorbeelden bekijken van bedrijven die de overstap van offline naar online hebben gemaakt en zien welke inzichten we uit hun verhalen voor onze eigen bedrijven kunnen halen.
De volgende voorbeelden delen een gemeenschappelijke noemer: de COVID-19-pandemie. Terwijl voor bedrijven die altijd online hebben gewerkt, lockdowns geen subversief moment in hun leven waren, hebben lockdowns voor bedrijven die weinig met het internet te maken hadden, hen ofwel begraven of gedwongen om over te schakelen naar meer digitale operaties.
Onder de belangrijkste “begunstigden” van deze verandering waren restaurants en schoonheidssalons. Restaurants redde zichzelf met leveringen en apps zoals Pyszne.pl of Uber Eats. Op deze manier konden ze de moeilijke tijden overleven toen hun panden gesloten waren. Het was erger voor kappers, bijvoorbeeld. Natuurlijk is het onmogelijk om deze service op afstand te bieden.
Het was precies in deze situatie, tijdens de COVID-19-pandemie en lockdowns, dat het netwerk van kapsalons, Jean Louis David, zich bevond. De crisis zorgde ervoor dat er minder mensen de vestigingen met het JLD-handtekening bezochten dan voorheen. Dit resulteerde op zijn beurt in een daling van de inkomsten, die, afhankelijk van de maand, zelfs 20-30% lager waren. In die tijd was Jean Louis David gedwongen om 3 van zijn 75 locaties te sluiten.
Het management moest op de een of andere manier reageren om het bedrijf te redden. Als gevolg daarvan besloten ze om een online winkel te lanceren met een assortiment haarverzorgingsproducten. Hoe lang duurde het? Slechts vijf dagen – dat is de tijd die het softwarehuis Fast White Cat nodig had om de online winkel op te zetten, die vervolgens de verliezen door lockdowns kon minimaliseren.
Voor Virtual Poland waren de veranderingen veroorzaakt door de COVID-19-pandemie niet zo ernstig als voor Jean Louis David, maar ze maakten wel een verschil. Begin 2020 opende de mediagroep een nieuw kantoor in Warschau met een modern tv-studio. We hebben het dus over een aanzienlijke investering. Maar al snel werden we uit onze huizen gesloten.
Deze verandering zorgde ervoor dat de medewerkers van Virtual Poland op afstand gingen werken. Tegelijkertijd realiseerde het management van Virtual Poland zich dat mensen vroeg of laat terug zouden keren naar de kantoren. Niet noodzakelijk op fulltime basis. Daarom begonnen ze na te denken over het implementeren van hybride werk. In een gesprek met EY onthulden vertegenwoordigers van Virtual Poland dat de startup Zonifero hen hielp zich voor te bereiden op deze verandering.
Namelijk, deze startup hielp bij het beheren van bureaubezetting. Het bood medewerkers een applicatie waarmee ze konden aanvragen om naar kantoor te komen, de beschikbaarheid van werkplekken konden controleren en een bureau konden reserveren. Dit hielp het management van WP om de kantoorruimte te verminderen ten gunste van interview- en vergaderruimtes.
The Talkers, een van de Engelse taalscholen uit Tricity, bevond zich ook in een moeilijke situatie. Voor de pandemie bediende de school 650 studenten, van wie 70% de lessen ter plaatse volgde. Toen kwam COVID-19 en dwong een volledige overstap naar online. In een interview met Rebiznes.pl herinnert Wiktor Jodłowski, CEO van The Talkers, zich dat het bedrijf tijdens de lockdown ongeveer een zesde van zijn klanten verloor.
Kort daarna normaliseerde de situatie. The Talkers keerden terug naar de kantoren, maar studenten begonnen de voorkeur te geven aan online lessen. Dit zette het team van Viktor Yodlovsky aan het denken. Wat als we volledig online gaan? Na het berekenen van alle kosten concludeerde het management van de school dat dit de juiste stap zou zijn.
Desondanks sloten ze hun fysieke locaties niet meteen; dat deden ze pas na een jaar. Waarom? Deels om te zien of de verschuiving in consumentengedrag inderdaad blijvend was – dat hoefde niet per se zo te zijn, aangezien mensen spraken over terugkeren naar de kantoren. Ten tweede wilde de CEO van The Talkers de klanten de tijd geven om na te denken. Ze konden beslissen of ze wilden doorgaan met leren op de school, maar op afstand of misschien liever een andere plek wilden vinden. De meerderheid van hen bleef. En The Talkers groeide naar 1500 studenten. Vandaag de dag bieden ze exclusief online taallessen aan via het internet.
Wiktor Jodłowski vertelde ons dat hij ooit revolutionaire oplossingen in het bedrijfsleven zocht. Vandaag de dag kiest hij echter voor evolutie, wat betekent dat er een langzame verandering plaatsvindt, stap voor stap. Daarom is het de moeite waard om, voordat je een volledige overstap van offline naar online maakt of simpelweg dit kanaal aan je bedrijf toevoegt, naar je bedrijf als geheel te kijken.
Hier komt een tool zoals het Business Model Canvas van pas. Het is een sjabloon dat bestaat uit negen velden die de belangrijkste gebieden in een bedrijf vertegenwoordigen. Door deze in te vullen, kun je een bedrijfsanalyse uitvoeren van een bestaand bedrijf of hypotheses formuleren over een nieuw bedrijf of, zoals in dit geval, een verandering.
De betreffende gebieden zijn:
We hebben eerder vermeld dat voor bedrijven die in de offline wereld zijn ingebed, de waarde ligt in het directe contact met de klant. Een klant kan een restaurant binnenlopen, een tafel kiezen en een maaltijd bestellen. Dit in gedachten houdend, en met het Business Model Canvas in gedachten, kunnen we ons afvragen hoe ons bedrijf in elk van de negen gebieden zal veranderen zodra we de online wereld betreden. Dit zal het voor ons gemakkelijker maken om de verandering te plannen.
Bijvoorbeeld, de verandering met betrekking tot “maaltijdbezorgingen” kan op twee manieren worden geïmplementeerd: via marktplaatsen zoals Pyszne.pl en Uber Eats of onafhankelijk.
In het eerste geval moet je integreren met een dienstverlener, en in het tweede geval een systeem creëren, zoals een website, chauffeurs inhuren en voertuigen verwerven. In het eerste geval moet je de inkomsten delen met de dienstverlener, en in het tweede geval neem je alles, maar draag je ook hogere investeringskosten. Wat is beter? Iedereen moet voor zichzelf beslissen, rekening houdend met de huidige situatie en andere gebieden in het bedrijf.
En wat kunnen we leren over de overstap van offline naar online uit de verhalen van de drie genoemde bedrijven? Hieronder hebben we een paar conclusies verzameld die nuttig kunnen zijn.
Ga niet alleen door de digitale transformatie. Virtual Poland en Jean Louis David gingen niet alleen; ze zochten zakenpartners die hen hielpen hun vorige manier van opereren te veranderen. Zoals je kunt zien, kunnen startups ook goede partners zijn.
Jean Louis David toonde aan dat in een crisis, zoals een pandemie, snelle actie essentieel is. De online winkel van het bedrijf was binnen vijf dagen operationeel. Het is geen ingewikkelde winkel, maar de basisversie was ontworpen om verliezen tijdens de crisis te minimaliseren.
Elke klant wil zich speciaal voelen en individueel behandeld worden. Toen ze 41 klanten informeerden dat ze overgingen van een offline naar een online model, erkenden de Talkers dat ze al hun klanten konden verliezen. Om dit tegen te gaan, spraken ze individueel met hen en boden ze een betere prijs aan dan voorheen. Als resultaat wilde slechts één van de 41 klanten niet deelnemen aan online lessen.
Je hoeft niet 100% online te gaan. Tenminste niet in elke dimensie. Je wilt misschien met je medewerkers afspreken. Je kunt overwegen een hybride werkmodel aan te nemen, zoals Virtual Poland doet. Zelfs in zo’n grote organisatie kun je beschikbare werkplekken efficiënt beheren.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Eigenaar en hoofdredacteur van Rebiznes.pl, een website met nieuws, interviews en gidsen voor solo-ondernemers en online creators. Actief in de media sinds 2014.
Bedrijven worstelen met het beheren van een enorme hoeveelheid content die online wordt gepubliceerd, van…
In het tijdperk van digitale transformatie hebben bedrijven toegang tot een ongekende hoeveelheid gegevens over…
Wist je dat je de essentie van een meerdaagse opname van een vergadering of gesprek…
Stel je een wereld voor waarin jouw bedrijf boeiende, gepersonaliseerde video's kan maken voor elke…
Om het potentieel van Large Language Models (LLM's) volledig te benutten, moeten bedrijven een effectieve…
In 2018 was Unilever al begonnen aan een bewuste reis om automatisering en augmentatie in…