Categories: BlogHR

Wat is leavism? 3 slimme manieren om het te stoppen

Wat is leavism? Weet je hoe je moet stoppen met werken na je werktijden of tijdens je jaarlijkse vakantie? Heb je ooit je werk moeten inhalen na je werktijden? Heb je ooit problemen op het werk moeten oplossen terwijl je op vakantie was in het buitenland? Heb je ooit jaarlijkse vakantie moeten nemen om te herstellen van ziekte of om voor een kind te zorgen? Dit is leavism. Wat zijn de gevolgen van leavism voor de werkplek, en wat kun je als werkgever doen om de ontwikkeling ervan te stoppen?

Wat is leavism en hoe stop je het?

  1. Wat is leavism?
  2. Leavism – waar komt het vandaan
  3. Hoe stop je leavism?
  4. Samenvatting

Wat is leavism?

Leavism is wanneer werknemers hun jaarlijkse vakantie of andere pauzes van het werk anders gebruiken dan bedoeld, namelijk niet om te rusten. Onderzoek van CIPD in 2021 toont aan dat 70% van de werkgevers enige vorm van leavism onder hun werknemers heeft waargenomen.

Het vinden van de balans tussen werk en privéleven wordt een probleem voor een groot deel van de bevolking. Dit betekent dat werkgevers dit fenomeen niet mogen negeren, omdat het negatieve gevolgen kan hebben voor de werknemer. Niet alleen de efficiëntie en creativiteit, maar ook motivatie en dagelijks welzijn lijden onder leavism.

Leavism – waar komt het vandaan

Leavism is een fenomeen dat gerelateerd is aan het al bekende presenteeism, wat elke vorm van langer op het werk blijven dan nodig is, inhoudt. Dit type gedrag is geen gevolg van een teveel aan taken (en resulteert niet in het berekenen van betaalde overuren), maar een resultaat van de wens om te plezieren, de bereidheid om betrokkenheid te tonen en de behoefte om de supervisor te imponeren.

Het kan worden gesteld dat leavism een resultaat is van verplichting en plicht en de overtuiging dat men toewijding moet tonen. Het is al lange tijd waargenomen dat er negatieve gevolgen zijn van dergelijk gedrag. Het is meestal het verlies van productiviteit door gebrek aan de juiste rust.

De wortels van dit fenomeen moeten worden gezocht in de aanzienlijke werkdruk, evenals in de angst om een baan te verliezen, en in de permanente beschikbaarheid, die voortkomt uit het feit dat veel banen tegenwoordig vereisen dat we een computer en internetverbinding hebben. Het beantwoorden van telefoontjes en reageren op e-mails tijdens vakanties is voor veel mensen de norm geworden.

Hoe stop je leavism?

Regelmatige feedbackvergadering

Wat is de gemakkelijkste manier om de werklast van de werknemer te controleren? Men moet een organisatiecultuur opbouwen die is gebaseerd op eerlijke, wederzijdse communicatie, vooral tijdens feedbackvergaderingen. Het ter sprake brengen van leavism (of breder: fysieke en mentale welzijn) in een gesprek kan de werknemer helpen zich bewust te worden van de gevaren, evenals de eerste symptomen te herkennen en zichzelf te beschermen tegen de negatieve gevolgen van de volledig ontwikkelde fase van leavism.

Bovendien kan de supervisor, met behulp van high-tech informatiesystemen die het dagelijkse werk ondersteunen, de werkelijke werktijden van de betreffende persoon controleren (wat cruciaal is wanneer er sprake is van flexibele werktijden), evenals controleren hoe de vakantie wordt gebruikt.

Voordelen en training voor welzijn

De allereerste stap naar succes is het opbouwen van het juiste type bewustzijn. De resultaten zijn niet snel zichtbaar, maar je kunt het hele proces ondersteunen door gratis psychologische hulp voor je werknemers te bieden of door trainingen te organiseren (over professionele burn-out, presenteeism, leavism en depressie, evenals andere kwesties met betrekking tot mentale gezondheid).

Dergelijke activiteiten zijn een noodzakelijke component van het creëren van een werkomgeving die is gebaseerd op wederzijdse ondersteuning en goede relaties tussen werknemer en werkgever, evenals samenwerking tussen werknemers. Tonen dat het bedrijf zorgt voor het mentale en fysieke welzijn van de werknemers kan veel veranderen.

Herverdeling van werk

Praat je met je werknemers over hun taken voor de komende week tijdens de reguliere vergaderingen met het team? Vraag jezelf af of je ooit hebt gevraagd of ze hulp nodig hebben, ondersteuning nodig hebben, of bang zijn dat ze de deadline niet kunnen halen. Een nauwkeurige en eerlijke discussie over de takenlijst kan een uitdaging zijn voor een werknemer, maar hulp aanbieden bij de verdeling van het werk kan een grote steun zijn voor de gestreste werknemer.

Je moet gewoon onthouden dat er duidelijke communicatie in dit gebied moet zijn en je moet je werknemer niet suggereren dat iemand anders hun werk beter kan doen of dat ze een gebrek aan efficiëntie vertonen. Probeer een cultuur van samenwerking en ondersteuning in het team te ontwikkelen door gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de behaalde resultaten.

De goed gevestigde herverdeling van werk kan bijzonder belangrijk zijn na langere inactiviteit. Werknemers zijn meestal bang voor zware werkdruk na de vakantie. Het bieden van vervanging voor de werknemer tijdens verlof zou hen meer innerlijke rust moeten geven tijdens hun rust.

Samenvatting

Het bekende gezegde is dat het beter is om veilig te zijn dan sorry, en dit is niet anders in het geval van leavism. Onder de gevolgen van het onvermogen om de balans tussen privé- en beroepsleven te behouden kunnen worden opgesomd: verminderde mentale toestand, lagere productiviteit, beperkte creativiteit, en op de lange termijn: professionele burn-out, depressie of slechte relaties met familie, vrienden en partners. De werknemer in een dergelijke situatie is geen toegevoegde waarde voor de teaminspanningen. Het is belangrijk om een goede werk-privébalans op het werk te bieden, wat kan worden gedaan door gebruik te maken van de hierboven genoemde tips.

Lees ook: Hoe digitale stress te verminderen bij het werken op afstand

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

47 minutes ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

3 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

4 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

6 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

8 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

10 hours ago