Kwaliteitsmanagement is tegenwoordig een verplichting voor elk bedrijf. Om een constante toename van productiviteit, cashflow en klantloyaliteit te waarborgen, moeten bedrijven de uitdaging aangaan. Goed kwaliteitsmanagement kan wonderen verrichten. In de tekst – 7 manieren om de uitdagingen van de zakenwereld aan te gaan.
Kwaliteitsmanagement – inhoudsopgave:
- Kwaliteitsmanagement – wat is het?
- Kwaliteitsmanagement en productiviteit
- 7 manieren om de productiviteit te verhogen
- Samenvatting
Kwaliteitsmanagement – wat is het?
De belangrijkste basis van kwaliteitsmanagement is dat het de effectiviteit en flexibiliteit van de activiteiten van het bedrijf moet verbeteren om te voldoen aan de verwachtingen en de verscheidenheid aan behoeften van de klant. De set richtlijnen, ontwikkeld door het team van onderzoekers, garandeert dat de op de markt beschikbare diensten aan de normen voldoen. Toezicht op bedrijfsactiviteiten in alle fasen van het proces maakt het mogelijk om het niveau van nauwkeurigheid te handhaven dat past bij de behoeften van zowel het bedrijf als zijn klanten.
Ondanks de eenvoudige kwaliteitsborging die gericht is op het leveren van producten van goede kwaliteit, die sterk verbonden is met het productieproces, vereist kwaliteitsmanagement dat de leiders een algemener perspectief innemen.
De strategie van een dergelijke aard is gebaseerd op de veronderstelling dat zelfs de kleinste activiteit in de organisatie invloed kan hebben op de uiteindelijke kwaliteit van het product. Daarom moeten, ongeacht hun functie, alle medewerkers zich richten op het verbeteren van de kwaliteit van hun werk. Een dergelijke benadering verbetert de werking van het hele bedrijf, terwijl het tegelijkertijd mogelijk maakt om producten van de hoogste kwaliteit op de markt te introduceren.
Kwaliteitsmanagement en productiviteit
Volgens de filosofie van management is het behalen van langdurig succes niet mogelijk zonder tevreden en loyale klanten. Hedendaagse kopers, die zo gemakkelijk toegang hebben tot een verscheidenheid aan producten op de markt, hebben een beter bewustzijn van hun behoeften en mogelijkheden. Als gevolg hiervan moeten bedrijven voortdurend met elkaar concurreren om klanten te winnen. De kwaliteit van de producten wordt een onderhandelingspunt.
Uitgebreid kwaliteitsmanagement begint met de specificatie van kwaliteitsbeleid. Bedrijven moeten een plan opstellen dat zich richt op langetermijndoelen met een gedetailleerde beschrijving van de uitvoering van specifieke taken.
Er zijn verschillende technieken voor productiviteitsmanagement in het bedrijf. Sommige technieken zijn gericht op het verbeteren van de processen, terwijl andere methoden zich richten op de verbetering van de producten of zich concentreren op mensen. Ondanks de hoge differentiatie van methoden is het essentieel om alle medewerkers te betrekken; zelfs op managementniveau moeten mensen samenwerken en het belang van kwaliteitsverbetering begrijpen.
Multilevel samenwerking vereenvoudigt de verbetering van alle processen en verhoogt de kwaliteit van de producten. De cultuur van het bedrijf wordt versterkt, terwijl tevreden en gemotiveerde medewerkers een positieve invloed hebben op de productiviteit van het bedrijf.
7 manieren om de productiviteit te verhogen
Het doel van elke organisatie is om de beste resultaten te behalen terwijl de inspanning en kosten worden geminimaliseerd. Kwaliteitsmanagement verbetert positief de productiviteit van het bedrijf en de tevredenheid van klanten en medewerkers. Medewerkers krijgen de kans om zich voortdurend te ontwikkelen. Hoe elke stap te plannen en de kwaliteit te beheren om hoogtes van efficiëntie te bereiken.
Volgens ISO 9001 zijn er 7 regels voor kwaliteitsmanagement. Deze regels moeten worden geïntroduceerd om de werking van het bedrijf te verbeteren. Deze regels maken de ontwikkeling van processen mogelijk die zich in het bedrijf afspelen. Dit zijn:
- Klantgerichtheid – de positie van de klant op de markt neemt voortdurend toe, daarom is dit de belangrijkste regel. Klanten definiëren hun behoeften en spreken er steeds duidelijker over. De bedrijven moeten zich richten op het ontwikkelen van hun aanbod op een manier die aansluit bij de behoeften van de klanten. Het kan worden gesteld dat de klant de wegwijzer voor verbetering is. De analyse van de behoeften van de klant en het tevredenheidsniveau is het belangrijkste punt aan het begin van het proces.
- Leiderschap – hoewel efficiënt kwaliteitsmanagement een gelijke inzet van medewerkers van verschillende niveaus in de organisatie vereist, speelt het management een sleutelrol. Het management moet doelen stellen door alle fasen te creëren en te monitoren. Tegelijkertijd kan leiderschap niet alleen gebaseerd zijn op controle en het geven van opdrachten. Samenwerking en relaties zijn belangrijker; de leider moet zijn medewerkers motiveren en hun ontwikkeling mogelijk maken.
- De betrokkenheid van medewerkers – geen enkel bedrijf kan goed gedijen zonder competente, betrokken medewerkers. Het personeel moet het idee van kwaliteitsverbetering en management begrijpen. De motivatie en tevredenheid van medewerkers moeten worden verzorgd, terwijl effectieve communicatie en een goede informatiestroom moeten worden gegarandeerd.
- Procesbenadering – richt zich op het begrijpen van de activiteiten van het bedrijf als een set samenhangende processen. De juiste identificatie en het begrip van de verbindingen tussen de specifieke processen bieden de kans om de tevredenheid van klanten te verhogen. Tegelijkertijd creëren geïsoleerde processen betere voorwaarden voor monitoring en verbetering van activiteiten vanaf het begin.
- Continue verbetering – het is niet mogelijk om volledige perfectie te bereiken. De markt stelt voortdurend nieuwe uitdagingen aan alle bedrijven. Om de leidende positie te behouden, moeten bedrijven de trends en veranderingen volgen. Tegelijkertijd is er een noodzaak om voortdurend te verbeteren en elk element van de activiteiten van het bedrijf te versterken door zich te houden aan nieuwe trends op de markt.
- Beslissingen nemen op basis van feiten – gericht op het efficiënt vervullen van de verwachtingen van klanten, moeten bedrijven een uitgebreide analyse uitvoeren. De informatie die tijdens het onderzoek is verzameld, wordt een waardevolle basis voor het besluitvormingsproces en de planning van toekomstige operaties. Het verzamelen en verwerken van gegevens op een gestandaardiseerde manier maximaliseert hun bruikbaarheid en levert tegelijkertijd waardevolle indicatoren op die nodig zijn voor het monitoren van de hele activiteit.
- Relatiemanagement – het succes van het bedrijf hangt af van de praktijk van het opbouwen van relaties met de zakelijke partners van het bedrijf. De selectie van de mensen moet plaatsvinden volgens de eerder vastgestelde, gedetailleerde criteria. Het belangrijkste element is de verbetering van de communicatie tussen verschillende entiteiten in de keten; dankzij dit zullen multilaterale voordelen mogelijk zijn.
Samenvatting
De belangrijkste aanname van kwaliteitsmanagement is de verbetering van de effectiviteit en flexibiliteit van de operaties van elk bedrijf, zodat het kan voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de klanten. Er zijn veel technieken om de productiviteit van het bedrijf te verbeteren; sommige daarvan richten zich op de verbetering van het proces, terwijl andere gericht zijn op het verbeteren van het gedrag van medewerkers. 7 regels voor kwaliteitsmanagement kunnen door elk bedrijf worden toegepast om processen te verbeteren en een beter kwaliteitsproduct te leveren.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.