Categories: BlogZakelijk

Kritische succesfactoren (CSF) van kleine en middelgrote ondernemingen

Kritieke succesfactoren (CSF) kunnen worden gedefinieerd als die kenmerken van een organisatie die een dominante impact hebben op succes in een bepaalde industrie. Ze zijn nuttig voor het behalen van concurrentievoordeel, maar zijn mogelijk niet voldoende. Ze fungeren als een soort routekaart voor ondernemers die hen laat zien op welke gebieden ze zich moeten concentreren en welke problemen ze moeten oplossen. Lees verder.

Kritieke succesfactoren (CFS) – inhoudsopgave:

  1. Het Pareto-principe en CSF
  2. 4 types kritieke succesfactoren
  3. Kritieke succesfactoren in strategisch management
  4. Hoe beïnvloeden CSF strategisch management?
  5. Hoe kritieke succesfactoren te identificeren?
  6. Kritieke succesfactoren van MKB’s en strategische planning
  7. Voorbeelden van CSF voor specifieke strategische doelen

Het Pareto-principe en CSF

De analyse op basis van de CSF-criteria is gerelateerd aan het welbekende Pareto-principe. Volgens dit principe is 20% van alle factoren verantwoordelijk voor 80% van de resultaten, en omgekeerd – 80% van de factoren beïnvloeden 20% van de resultaten van het bedrijf. Dit betekent dat het niet nodig is om alle gebieden waarin we opereren te analyseren. Het belangrijkste voor ons zijn alleen die gebieden die ons in staat stellen om te blijven groeien en een superieure positie ten opzichte van onze concurrenten te bereiken.

4 types kritieke succesfactoren

We kunnen 4 types CSF onderscheiden die bedrijven in overweging moeten nemen om hun doelen te bereiken:

  • Industriegerelateerde factoren – zijn gerelateerd aan de specificaties van een bepaalde industrie. Ze moeten worden vervuld om een concurrentievoordeel te behouden, bijvoorbeeld het implementeren van innovatieve oplossingen door een technologiebedrijf.
  • Strategische factoren – voortkomend uit de gekozen bedrijfsstrategie, de manier waarop het merk wordt waargenomen en welk soort publiek het aantrekt.
  • Omgevingsfactoren – verwijzen naar externe invloeden waarover we geen controle hebben. Dit kan veranderingen in wetgeving, economische crises, snelle technologische vooruitgang, enz. omvatten. Vanwege deze dynamiek is het de moeite waard om gegevens over uw omgeving te verzamelen en te analyseren om u voor te bereiden op potentiële risico’s (bijvoorbeeld door gebruik te maken van PEST-analyse).
  • Tijdelijke factoren – verwijzen meestal naar kortetermijnveranderingen (positief of negatief) die zich voordoen in de interne structuren van een bedrijf, bijvoorbeeld een toename van de internationale omzet door uitbreiding naar buitenlandse markten.

Kritieke succesfactoren in strategisch management

Voordat we ons richten op de relatie tussen CSF en strategisch management – laten we uitleggen wat de laatste term betekent. Strategisch management verwijst naar de voortdurende inspanningen van een organisatie om zich aan te passen en te overleven in marktomstandigheden. Gezien de dynamiek van economische veranderingen is het noodzakelijk om regelmatig de resultaten te herzien en naar nieuwe ideeën te zoeken om de winst te verhogen.

Hoe beïnvloeden CSF strategisch management?

CSF behoren tot de belangrijkste componenten van de managementstrategie. De andere componenten zijn de doelstellingen, de reikwijdte van de aangeboden producten of diensten, en het territoriale gebied van de bedrijfsactiviteiten. Kritieke succesfactoren moeten de strategische doelen van het bedrijf weerspiegelen. Het goed krijgen van deze factoren zal helpen bepalen welke stappen een businessunit moet nemen om het vastgestelde plan uit te voeren en de voortgang te monitoren.

Hoe kritieke succesfactoren te identificeren?

Definieer een bedrijfsmissie en waarden

Welke uitdagingen moet uw bedrijf aangaan? Wat zijn uw prioriteiten? De antwoorden op deze vragen helpen u de missie en waarden te bepalen waarmee u zich identificeert. Om een breder perspectief te krijgen, gebruikt u een PEST-analyse, die externe factoren aanwijst die uw bedrijf kunnen beïnvloeden. Voer ook een SWOT-analyse uit om meer te leren over de sterke en zwakke punten, mogelijke bedreigingen en groeikansen.

Identificeer de strategische doelen van het bedrijf, dan CSF

Het formuleren van een missie en waarden zal het gemakkelijker maken om de juiste doelen te kiezen. Denk daarna na over hoe u deze doelen kunt realiseren. De oplossingen die in u opkomen, zullen kritieke succesfactoren zijn in het strategisch management van uw bedrijf.

Ken gewichten toe aan uw CSF

Bepaal welke van de gekozen oplossingen cruciaal zijn voor het succes van uw bedrijf. Op deze manier weet u op welke gebieden u meer aandacht moet besteden en welke van weinig belang zijn.

Ken KPI-metrics toe aan elke kritieke succesfactor

U kunt key performance indicators (KPI’s) gebruiken om uw voortgang te monitoren. Ze geven informatie over de effectiviteit van de stappen die u onderneemt.

Kritieke succesfactoren van MKB’s en strategische planning

Kleine en middelgrote bedrijven die willen slagen, staan voor vergelijkbare uitdagingen als grote zakelijke entiteiten. Ongeacht het soort bedrijf waar we het over hebben, moet het management bepaalde beslissingen nemen. De reikwijdte van de activiteiten van MKB’s is echter veel smaller – ze opereren meestal op een lokale of regionale markt. Dit vertegenwoordigt een bepaald risico, aangezien een fout ernstigere gevolgen kan hebben. Daarom zijn in hun geval het strategisch managementproces en de selectie van CSF even belangrijk.

Afhankelijk van hoe lang het bedrijf al op de markt is, zullen verschillende succesfactoren de ontwikkeling ervan bepalen. In de initiële fase spelen de volgende factoren een belangrijke rol:

  • het vermogen van de eigenaar om informatie te verzamelen en op basis daarvan nauwkeurige beslissingen te nemen,
  • de gekozen doelen
  • financiële middelen,
  • bedrijfsbronnen.

Zodra het bedrijf een relatieve stabiliteit bereikt, zullen de volgende aspecten belangrijk zijn:

  • leiderschapsvaardigheden en het vermogen van de eigenaar om verantwoordelijkheden te delegeren,
  • human resources,
  • technische en IT-faciliteiten.

Wanneer het bedrijf zijn volwassenheidsfase bereikt, worden de strategische vaardigheden een beslissende component, die het in staat stelt een hoge positie in de industrie te behouden en vooruitzichten voor verdere vooruitgang te zien.

Als een ondernemer zijn concept wil implementeren, moet hij:

  • zich bewust zijn van de betrokken processen, wat helpt bij het aanbrengen van verbeteringen,
  • een leider zijn in een bepaalde sector of opereren in een marktsegment,
  • globaal denken en oplossingen zoeken om hun producten of diensten te differentiëren,
  • rekening houden met de sociale interesse in hun activiteiten (CSR).

Voorbeelden van CSF voor specifieke strategische doelen

Om beter te illustreren hoe kritieke succesfactoren te kiezen, gebruiken we het voorbeeld van een fictieve supermarkt. De missie van dit bedrijf is “de beste supermarkt in stad X te worden, die de hoogste kwaliteit voedsel aan de detailklant biedt.” De strategische doelen en voorbeelden van CSF zullen zijn:

  • het vergroten van het marktaandeel in de lokale markt – het aantrekken van nieuwe klanten,
  • het handhaven van klanttevredenheid op een hoog niveau – het bieden van klantenservicetraining voor personeel,
  • het vergroten en diversifiëren van het assortiment – het zoeken naar nieuwe leveranciers.

Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Hoe vind je een copywriter?

Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…

1 hour ago

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

3 hours ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

4 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

6 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

10 hours ago