Een intern beloningssysteem is een van de strategieën voor het behoud van werknemers. Beloningen versterken gewenst gedrag en motiveren werknemers om beter te presteren. Een effectief intern beloningssysteem is een geweldig feedbackinstrument dat de betrokkenheid en tevredenheid van werknemers vergroot. Lees het artikel om meer te ontdekken.
Interne beloningen – inhoudsopgave:
- Interne beloningen
- Motivatie en betrokkenheid
- Regels voor beloning
- Soorten beloningen
- Procedures voor de arbitragecommissie
- Samenvatting
Interne beloningen
Het creëren van een adequaat motivatiesysteem binnen de organisatie is een complexe en zware taak. De selectie van interne beloningen wordt bepaald door vele factoren, zoals de sector waarin de organisatie opereert en de werkstructuur. Het moet worden onthouden dat er geen kant-en-klaar catalogus van beloningen is die voor alle situaties en beroepsgroepen geschikt is.
Werknemers, afhankelijk van hun leeftijd en professionele fase, kunnen volledig verschillende verwachtingen hebben met betrekking tot de beloningsmethoden. Jonge, alleenstaande werknemers zullen bijvoorbeeld tevreden zijn met de mogelijkheid om een sportschoollidmaatschap of zwembadkaart te krijgen.
Maar als we kijken naar werknemers die al ouders zijn, zal dit type beloning ongepast zijn. Voor die werknemers zijn financiële beloningen wenselijker. Ongeacht het type beloning, is het feit dat het beloningssysteem een onmisbaar element is van het motivatiesysteem van werknemers dat gericht is op het vergroten van hun betrokkenheid bij de uitvoering van professionele taken. Het beloningssysteem vergroot de identificatie van werknemers met het bedrijf.
Motivatie en betrokkenheid
Het niveau van betrokkenheid van werknemers is nauw verbonden met hun motivatie. Als de organisatie hoge productiviteit en realisatie van strategische doelen verwacht, is het noodzakelijk om de juiste motivatietools te gebruiken. Het motiveren van werknemers is een proces dat verband houdt met het beheer van human resources, dat het gedrag van het personeel beïnvloedt en bewust vormgeeft om de realisatie van belangrijke organisatorische doelen mogelijk te maken.
Er zijn twee soorten motivatie: interne en externe. Externe motivatie heeft betrekking op de stimulering van positief gedrag door externe impulsen die door de werkgever worden gebruikt, bijvoorbeeld financiële beloningen. Interne motivatie betekent dat de werknemer goede resultaten wil behalen omdat dit in overeenstemming is met hun karakter en interne overtuigingen.
De juiste benadering van de kwestie van werknemersbeloningen speelt een sleutelrol in het vormgeven van werkbetrokkenheid. Volgens het beleid van human resources management is de belangrijkste taak van supervisors het aanmoedigen van personeel tot actieve medewerking en het creëren van een werkomgeving. Werktoewijding kan worden beschreven als de positieve houding van werknemers ten opzichte van de organisatie en haar waarden.
Een actieve werknemer is zich bewust van de zakelijke context en werkt aan het verbeteren van efficiëntie ten behoeve van het bedrijf. Bovendien spreekt zo’n werknemer goed over het bedrijf, wenst hij in dienst te blijven en gaat hij bij de uitvoering van taken verder dan de parameters van zijn taken.
Regels voor beloning
Om de verwachte resultaten van het belonen van werknemers te behalen, is het de moeite waard om specifieke regels te volgen. Het beloningssysteem moet verbonden zijn met de doelstellingen van het bedrijf en zijn vooraf gedefinieerde missie.
De vorm van een beloning moet een aanmoediging zijn voor de werknemers. De catalogus van aantrekkelijke beloningen moet gedefinieerd en transparant zijn. De financiële beloning is meestal wenselijker en wordt beter onthouden als deze wordt gegeven met een document of een object.
Het toekennen van beloningen moet een plechtig karakter hebben en in aanwezigheid van het hele personeel worden uitgevoerd. De waarde van de beloning moet niet in verhouding staan tot de behaalde resultaten. De beloningen moeten van verschillende waarde zijn.
De kandidaten voor de beloning moeten een aanbeveling ontvangen, niet alleen van de directe supervisor, maar ook van collega’s. Bijzonder grote en positieve prestaties van werknemers moeten snel worden beloond.
De regels en voorschriften voor beloning moeten duidelijk, transparant, niet vertrouwelijk en bekend zijn bij alle werknemers. Lof is ook een soort beloning. De uiting van waardering moet in aanwezigheid van andere personen worden beoefend. Het motiveert werknemers en vergroot hun zelfvertrouwen.
Soorten beloningen
Bij het beslissen over de methode van belonen van werknemers moet men zich realiseren dat dit een instrument is van het management dat gericht is op het verhogen van de effectiviteit en productiviteit van werknemers. De beloning kan worden onderverdeeld in financiële en niet-financiële. Binnen de niet-financiële beloningen kunnen we de beloningen onderscheiden die financiële waarde kunnen weerspiegelen (auto, telefoon, cadeaubon) en die welke geen financiële waarde weerspiegelen, zoals publieke lof.
De meest efficiënte vorm van niet-financiële beloningen is lof, woorden van waardering en uitnodiging om deel te nemen aan een interessant project, reis of training. Onder de financiële beloningen neemt de rol van de premie voor de inzet in de afgelopen jaren toe. Een andere belangrijke niet-financiële motivator zijn de mogelijkheden voor professionele ontwikkeling, die als een beloning kunnen worden gezien, vooral als dit betekent dat de werkgever betaalt voor de postdoctorale studies van de werknemer.
Voordelen van het interne beloningssysteem
Voordat het interne beloningssysteem wordt geïmplementeerd, moet de organisatie de werkelijke voordelen van een dergelijke oplossing zien. De meest genoemde voordelen van interne beloningen zijn:
- Betere werkresultaten, toename van productiviteit en effectiviteit van uitgevoerde taken. Grotere werktevredenheid voor werknemers.
- Ontwikkeling van creativiteit en innovativiteit onder de werknemers, die eerder met nieuwe ideeën en initiatieven komen.
- Lager niveau van ziekteverzuim. Tevreden werknemers zijn niet gestrest, wat betekent dat ze minder ziekteverlof opnemen.
- Vermindering van verloop. Goed gemotiveerde werknemers zoeken geen nieuwe werkgelegenheid en zijn sterk verbonden met de organisatie.
- Goede reputatie van de organisatie in verband met de juiste creatie van betrokkenheid van werknemers die de efficiëntie van wervingsactiviteiten positief verhoogt.
Samenvatting
Interne beloningen zijn een van de instrumenten die de motivatie en betrokkenheid van werknemers vormgeven. Men moet onthouden dat de beloningen moeten worden geselecteerd om hun functie te vervullen. De beloning die geen waarde heeft voor de werknemer levert geen verwacht resultaat op en wordt een onrechtvaardigde kostenpost voor het bedrijf. Een goed ontworpen beloningssysteem vormt een hoog potentieel dat kan worden gebruikt om human resources effectief te beheren. Waardering zorgt ervoor dat werknemers zich goed voelen, hun taken beter uitvoeren en gedurende de jaren verbonden blijven met de organisatie.
Lees ook: Wereldwijde leiderschapstrends in het bedrijfsleven voor 2022 en 2023
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.