Een B2B online winkel is een manier voor een bedrijf om efficiënt en winstgevend verkopen te doen. Het runnen ervan brengt echter uitdagingen met zich mee voor eigenaren. Wat te denken van het ERP-systeem? Is het de moeite waard om een online winkel te integreren met een ERP-systeem? Zeker! Waarom? Lees verder om erachter te komen en meer te leren!
De afkorting is afgeleid van de zin Enterprise Resources Planning. Een ERP-systeem is een methode om effectief alle middelen van een bedrijf te beheren. Het dekt de belangrijkste processen in bijna elk bedrijfsgebied van het bedrijf: verkoop, financiën, boekhouding, magazijn, human resources, inkoop en productie.
Wat het onderscheidt, is dat het werkt op een enkele database. Dit betekent dat informatie die op één plek in het systeem wordt ingevoerd, bijvoorbeeld in de handel, onmiddellijk automatisch zichtbaar is op een andere plek, bijvoorbeeld in de boekhouding. Het stelt de processen van het bedrijf in staat om op orde te worden gebracht en biedt volledige controle erover.
MRP, of Material Requirements Planning, systemen zijn de voorouders van ERP, ontwikkeld net na de Tweede Wereldoorlog. In 1964 was Black and Decker het eerste bedrijf dat het toepaste. De belangrijkste functie was het bepalen van de behoefte aan materialen die nodig zijn om een product te maken op basis van de huidige voorraad en verwachte leveringen.
De software bleef zich snel ontwikkelen tot de jaren ’90 toen krachtigere computers arriveerden en het overnamen. Deze maakten het mogelijk om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken en coördineren. Zo werd het ERP-systeem geboren, waardoor het mogelijk werd om vrijwel elk aspect van een bedrijf te beheren.
De invoering van een ERP-systeem in een bedrijf brengt veel voordelen met zich mee. Ten eerste maakt het het verminderen van arbeidskosten mogelijk door sommige repetitieve activiteiten te automatiseren, evenals materiaalkosten als gevolg van nauwkeurige productieplanning. Elk bedrijf is op zoek naar besparingen, dus in dit opzicht is het een echte opsteker.
Dankzij de implementatie van een ERP-systeem is de tijd die nodig is voor: orderverwerking, magazijn picking, rapportage of documentregistratie tot de helft verminderd. Tijd is geld, dus het besparen ervan is zeker een groot pluspunt voor elk bedrijf.
De invoering van een ERP-systeem verbetert de efficiëntie in veel gebieden. Door middel van medewerkersbeoordelingen, tijdmeting en tevredenheidsonderzoeken zijn medewerkers productiever. Door productieplanning of verkoopondersteuning met behulp van klantpotentieelbeoordelingen en gerichte verkoopinspanningen.
Een ander voordeel is snellere besluitvorming voor leidinggevenden. Ze hebben op één plek volledige toegang tot alle informatie over het bedrijf, evenals toekomstige prognoses, en hoeven niet zelf naar en het interpreteren van gedeeltelijke gegevens te zoeken. Dit stelt hen in staat om het bedrijf verantwoordelijk en met geweldige resultaten te beheren.
ERP wordt geassocieerd met verbeterde gegevensbeveiliging. Digitalisering van informatie minimaliseert papierwerk, waardoor de toegang voor onbevoegden wordt beperkt. Gedigitaliseerde rekeningen zijn altijd beschermd door speciale wachtwoorden die alleen aan bevoegde personen bekend zijn.
Het integreren van een ERP-systeem met e-commerce oplossingen is een grotere uitdaging voor elk bedrijf. Het is echter essentieel om het volledige potentieel van een B2B online winkel te realiseren.
Meestal opereren professionele IT-systeemintegrators om de verbinding te verbeteren. Dit is moderne software die het mogelijk maakt om gegevens uit te wisselen en te synchroniseren tussen de incompatibele hoeveelheid applicaties en systemen. Op deze manier verenigt de integratie het ERP-systeem met een verkoopplatform, zoals WooCommerce, PrestaShop, Magento of andere. In e-commerce omvat het proces voornamelijk het overdragen van geplaatste bestellingen van de e-winkel naar het ERP-systeem.
Is het de moeite waard om een online winkel te integreren met een ERP-systeem? Zeker. Je voorkomt veel kostbare en vervelende fouten die verband houden met de werking van de e-shop. Bovendien implementeer je geavanceerde automatisering van verkoopprocessen. Geen inefficiënte handmatige invoer van bestellingen van de e-shop in het ERP-systeem meer, wat een hoog risico op fouten door de operator met zich meebrengt.
Extra voordelen zijn onder andere:
Lees ook: Een B2B online winkel openen? Hier is wat je moet doen!
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…