Een B2B e-commerceplatform stelt bedrijven in staat om groothandel te verkopen. Aangezien er verschillende aanbiedingen op de markt zijn, zoeken bedrijven naar bepaalde functies die passen bij hun reikwijdte en grootte. Hoe kies je dan het B2B e-commerceplatform? Vandaag zullen we ons op dit probleem concentreren om je de breedste blik mogelijk te geven, zodat je gemakkelijk de perfecte match kunt vinden.
Een B2B e-commerceplatform is een webgebaseerd platform dat wordt gebruikt voor de verkoop van producten op afstand en klantenservice voor zakelijke klanten. Het is ontworpen voor fabrikanten, distributeurs en groothandelaren. Het belangrijkste voordeel is de mogelijkheid om 24 uur per dag, 7 dagen per week te verkopen. Klanten kunnen op elk moment dat hen uitkomt winkelen.
Het is de moeite waard dat zo’n platform ook extra functionaliteiten heeft. Dit zal zeker potentiële kopers aanmoedigen om direct in jouw winkel te winkelen. Bijvoorbeeld:
Sta je voor de beslissing om een B2B-platform te kiezen en weet je niet waar je op moet wedden? Een goede oplossing voor een online winkel moet worden gekenmerkt door verschillende elementen. Welke vereisten moet een platform voor distributie en groothandel voldoen?
Een goed B2B-platform moet zich richten op de behoeften en vereisten van de B2B-sector. Sommige tools passen simpelweg B2C-platforms aan door bepaalde modules toe te voegen, zoals meertaligheid of valuta. Het toevoegen van dergelijke functies werkt niet altijd goed.
Bovendien raden we aan het platform te integreren met een ERP-systeem. Handmatig gegevens invoeren is vaak inefficiënt, en het is niet moeilijk om fouten te maken tijdens het doen. De stroom van gegevens die in real-time wordt bijgewerkt, stelt verkoopmedewerkers in staat om tijd te besparen, die ze bijvoorbeeld kunnen besteden aan het werven van nieuwe klanten.
De gebruikerservaring is ook cruciaal. Tegenwoordig zorgt een positieve winkelervaring ervoor dat klanten graag bij ons terugkomen. Daarom is het de moeite waard om te zorgen voor intuïtieve navigatie, aantrekkelijke graphics samen met een duidelijke productlijst.
Bij het kiezen van een platform moet je ook het belang van de beveiliging van bedrijfsgegevens niet vergeten. De platformprovider moet gemiddeld elke 4 uur een back-up maken en gebruik maken van een bewezen serverruimte.
Er zijn twee hoofdtypen B2B-platforms: kant-en-klaar met verschillende niveaus van aanpassing, en dedicated platforms die vanaf de grond af zijn gemaakt en ontwikkeld voor een bepaald bedrijf.
Het kiezen van een kant-en-klaar platform wordt vooral aanbevolen voor kleine en middelgrote ondernemingen, die zo snel mogelijk online verkoop willen introduceren, maar aanvankelijk niet te veel budget hebben.
Aan de andere kant kiezen grote bedrijven meestal voor dedicated oplossingen. Als regel hebben ze niet-standaard procedures en behoeften waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwerpen van het platform. Ze hebben ook meestal al ervaring met online groothandel en willen simpelweg hun mogelijkheden vergroten.
Wat zijn de meest populaire B2B-platforms? Hier zijn enkele voorbeelden.
Het platform is voornamelijk gericht op bedrijven met een IT-team en ontwikkelaars. Het stelt je echter in staat om een B2B-winkel te bouwen die perfect aansluit bij de behoeften van jouw bedrijf. Het is mogelijk om het platform op te schalen, zodat grote investeringen in de ontwikkeling van de winkel kunnen worden uitgesteld.
Het is een SaaS (software as a service) dienst waarin de software wordt opgeslagen in het datacenter van de serviceprovider. Het kan worden gebruikt door een maandelijkse abonnement te betalen. Het heeft een eenvoudige en intuïtieve interface. Het stelt zelfs mensen zonder technische vaardigheden in staat om een winkel op te zetten. Dit betekent echter niet dat Shopify beperkte functies heeft. Integendeel, het zal voldoen aan de behoeften van zelfs bedrijven met een jaarlijkse omzet van zes cijfers.
Dit is een uitbreiding voor WordPress die je toegang geeft tot e-commerce functies. Het is onwaarschijnlijk dat het je in staat stelt om een geavanceerde online winkel te runnen, maar het zal nuttig blijken in minder veeleisende situaties. In zijn voordeel spreekt zeker de betaalbare abonnementsprijs.
Het is een SaaS-model dat is ontworpen voor middelgrote tot grote bedrijven. Een zeer serieuze speler in de wereld van e-commerce, die opties en functies biedt die niet beschikbaar zijn bij concurrenten. Het stelt je bijvoorbeeld in staat om verschillende catalogi en prijslijsten voor individuele klanten te maken, wat vooral nuttig zal zijn voor gepersonaliseerde aanbiedingen voor elk van jouw zakenpartners. Het platform beschikt ook over flexibele API-interfaces.
Het komt in de vorm van een script dat op de server moet worden geïnstalleerd. Het geeft je veel vrijheid om de functies van het platform te bewerken. Ondersteunt meerdere talen, valuta, betalings- en verzendmethoden, en biedt een aantal marketing- en promotietools. Biedt effectieve beheermogelijkheden voor de online winkel.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…