Shopify is een Canadese e-commerceplatform dat werkt op een SaaS-model of abonnementsbasis. Dit betekent dat een winkelier na de aankoop van een bepaald maand- (of jaar) pakket zijn online winkel kan runnen. Volgens statistieken wordt de site gebruikt door meer dan 1,7 miljoen verkopers, voornamelijk uit de Verenigde Staten. Het aantal klanten dat in 2020 aankopen heeft gedaan bij Shopify-winkels was 457 miljoen. In het artikel van vandaag laten we je zien hoe je een Shopify-winkel opent in 6 eenvoudige stappen.
Elke gebruiker kan het Shopify-platform 14 dagen gratis uitproberen. Om van deze mogelijkheid gebruik te maken, ga je naar de homepage van shopify.com en druk je op “Start gratis proefperiode.“
In de volgende stap moet je je e-mailadres, wachtwoord en winkelnaam invoeren. In de volgende stap verschijnt er een korte vragenlijst waarin je basisinformatie over jezelf moet verstrekken.
Het platform zal een e-mail sturen met het verzoek om je registratie te bevestigen naar het adres dat je hebt opgegeven bij het instellen van je account.
Na inloggen vind je aan de linkerkant een menu waar je bestellingen plaatst, producten toevoegt en gegevens analyseert (1). In het midden zijn er aanwijzingen van Shopify om je te helpen je winkel te voltooien (2). Hier kun je ook de taal wijzigen naar je moedertaal (3).
In de linkerbenedenhoek is er een instellingenpictogram. Wanneer je erop drukt, verschijnt er een paneel zoals in de volgende screenshot.
Met deze tabbladen kun je instellen:
Verkopers wiens bedrijf zich in een land bevindt dat Shopify Payments niet ondersteunt, kunnen betalingsmethoden selecteren die worden vermeld op deze link.
In het beheerderspaneel heeft elke nieuw aangemaakte winkel een standaardtemplate. Als eigenaren deze willen wijzigen, kunnen ze bladeren door een database van gratis templates (1) of enkele kopen in de templatewinkel (2). Voordat ze een dergelijke aankoop doen, kan de verkoper de betaalde template uitproberen om te zien hoe deze eruit zal zien en kan hij deze met behulp van een editor aanpassen aan zijn behoeften.
Om dit te doen, moet hij een pad volgen: Shopify Template Store → “Probeer template uit“. Alle templates die Shopify biedt zijn responsief, dat wil zeggen, ze passen zich aan de grootte van de schermen van de gebruikers aan. De winkeleigenaar kan de template aanpassen, dat wil zeggen elementen toevoegen/verbergen, hun volgorde wijzigen en wijzigingen ongedaan maken indien nodig. Ze kunnen ook de taal bewerken waarin de winkel wordt weergegeven.
Voordat je de template bewerkt, is het een goed idee om voor te bereiden:
Het invullen van de metadata voor de homepage en subpagina’s stelt je in staat om je winkel te optimaliseren voor zoekmachines. Een component is de meta titel, die de tekst is die de gebruiker ziet in de naam van het tabblad in de webbrowser. Het kan maximaal 70 tekens bevatten. Een andere component is de meta beschrijving, die ook zichtbaar is in zoekresultaten en tot ongeveer 140 tekens kan zijn. De metadata moet informatie bevatten die de gebruiker aanmoedigt om op de winkelkaart te klikken. Je kunt deze instellen in het Voorkeuren tabblad.
Een domein is een website-adres waar klanten een bepaalde online winkel kunnen vinden. Elke Shopify-gebruiker krijgt een gratis domein volgens het www.nazwa-sklepu.myshopify.com-sjabloon. Het is echter een goede praktijk om in je domein te investeren, wat meer vertrouwen bij klanten zal inspireren en gemakkelijker te onthouden is.
De winkeleigenaar heeft drie opties voor het configureren van zijn domein:
Experts Marketplace stelt verkopers in staat om samen te werken met een professional om hen te helpen hun winkels te runnen. Experts zijn geen Shopify-medewerkers – het zijn freelancers en bureaus van derden die hun kennis en ervaring gebruiken om diensten aan te bieden op het gebied van marketing, verkoop, copywriting, winkelconfiguratie, programmeren. Het Shopify-beheer is een paneel voor winkeleigenaren om de geselecteerde experts voor hun werk te betalen. Alle facturen worden in USD-valuta verrekend.
Het uiterlijk en de locatie van het menu hangen af van de geselecteerde template. Je kunt het op elk moment wijzigen in het beheerderspaneel → “Navigatie“. Standaard heeft elke winkel twee menu’s ingesteld: hoofdmenu en voettekst. Het hoofdmenu is zichtbaar op elke pagina van de winkel en bestaat aanvankelijk uit twee elementen: de homepage en catalogus. In het voettekstmenu zullen shoppers meestal op zoek gaan naar informatie over het beleid van de winkel en contactinformatie.
Je kunt ook webpagina’s aanmaken in het beheerderspaneel, die meestal zelden veranderende informatie bevatten, zoals Over ons en Neem contact met ons op.
Shopify stelt je ook in staat om een blog toe te voegen. Het hebben van een blog helpt bij het opbouwen van een gemeenschap en genereert meer verkeer en verkoop.
Shopify, net als andere SaaS-platforms, is een handige software om je online winkel te runnen zonder veel technische kennis. We raden het aan iedereen aan, vooral beginnende ondernemers, want op het moment dat je een abonnement koopt, is je online winkel operationeel en verkoopklaar.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…
Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…