Categories: BlogE-commerce

Hoe je een Shopify-winkel opent in 6 eenvoudige stappen

Shopify is een Canadese e-commerceplatform dat werkt op een SaaS-model of abonnementsbasis. Dit betekent dat een winkelier na de aankoop van een bepaald maand- (of jaar) pakket zijn online winkel kan runnen. Volgens statistieken wordt de site gebruikt door meer dan 1,7 miljoen verkopers, voornamelijk uit de Verenigde Staten. Het aantal klanten dat in 2020 aankopen heeft gedaan bij Shopify-winkels was 457 miljoen. In het artikel van vandaag laten we je zien hoe je een Shopify-winkel opent in 6 eenvoudige stappen.

Hoe een Shopify-winkel te openen – inhoudsopgave:

  1. Winkelcreatie en configuratie
  2. Een winkeltemplate selecteren
  3. Metadata instellen
  4. Domeinconfiguratie
  5. Experts Marketplace
  6. Navigatie, pagina’s en blogs

Winkelcreatie en configuratie

  1. Een account aanmaken
  2. Elke gebruiker kan het Shopify-platform 14 dagen gratis uitproberen. Om van deze mogelijkheid gebruik te maken, ga je naar de homepage van shopify.com en druk je op “Start gratis proefperiode.

    In de volgende stap moet je je e-mailadres, wachtwoord en winkelnaam invoeren. In de volgende stap verschijnt er een korte vragenlijst waarin je basisinformatie over jezelf moet verstrekken.

    Het platform zal een e-mail sturen met het verzoek om je registratie te bevestigen naar het adres dat je hebt opgegeven bij het instellen van je account.

  3. Winkelconfiguratie
  4. Na inloggen vind je aan de linkerkant een menu waar je bestellingen plaatst, producten toevoegt en gegevens analyseert (1). In het midden zijn er aanwijzingen van Shopify om je te helpen je winkel te voltooien (2). Hier kun je ook de taal wijzigen naar je moedertaal (3).

    In de linkerbenedenhoek is er een instellingenpictogram. Wanneer je erop drukt, verschijnt er een paneel zoals in de volgende screenshot.

    Met deze tabbladen kun je instellen:

  • Algemeen – bedrijfsgegevens, tijdzone-instellingen, gewichtseenheidselectie en valuta,
  • Notificaties – notificaties die naar klanten worden verzonden (bijv. orderbevestiging), marketingnotificaties, enz.,
  • Shopify Markets – informatie over internationale handel,
  • Betalingen. Shopify biedt de Shopify Payments-service, die het voor verkopers gemakkelijker maakt om online betalingen te accepteren omdat ze zelf geen derde partij hoeven in te stellen. Helaas is deze service alleen beschikbaar in de volgende landen:
    • Australië,
    • Oostenrijk,
    • België,
    • Canada,
    • Denemarken,
    • Duitsland,
    • SRA Hong Kong,
    • Ierland,
    • Italië,
    • Japan,
    • Nederland,
    • Nieuw-Zeeland,
    • Singapore,
    • Spanje,
    • Zweden,
    • Verenigd Koninkrijk,
    • Verenigde Staten

    Verkopers wiens bedrijf zich in een land bevindt dat Shopify Payments niet ondersteunt, kunnen betalingsmethoden selecteren die worden vermeld op deze link.

  • Giftcards,
  • Winkeltaal,
  • Afrekenen – het proces van het plaatsen van bestellingen. In deze fase kan de winkelier beslissen:
    • Of de koper zich moet registreren voordat hij een aankoop doet,
    • Welke gegevens van de koper nodig zijn om een aankoop te doen (e-mail/telefoonnummer),
    • Welke informatie de koper in het formulier moet verstrekken,
    • Of het afleveradres hetzelfde is als het postadres,
    • Of de verkoper je de optie biedt om je aan te melden voor een nieuwsbrief.
  • Bestanden,
  • Facturering – de factureringscyclus is 30 dagen en omvat abonnementsvergoedingen, verzendlabels, transactiekosten samen met applicatiekosten. Belastingregistratie-informatie kan hier ook worden beheerd,
  • Verzending en levering – in dit tabblad kun je de afmetingen en gewichten van zendingen instellen, en verzendmethoden en optioneel bestellingen ophalen in de kantoorwinkel,
  • Verkoopkanaal – verkoopkanalen helpen nieuwe klanten te bereiken, bijvoorbeeld via Facebook, Google of Pinterest,
  • Juridische pagina’s – de winkelier is verplicht om regels en voorschriften op te stellen, en het is het beste om een advocaat te raadplegen. De verkoper kan kant-en-klare sjablonen in het Engels toepassen of documenten opstellen met betrekking tot: het retourbeleid, privacybeleid, algemene voorwaarden, verzending en juridische kennisgeving. Dergelijke voorwaarden moeten ook informatie bevatten over de intentie van de verkoper om een gebruikersvolgpixel te installeren, die hij bijvoorbeeld zal gebruiken om Google Analytics-gegevens te analyseren,
  • Belastingen – in dit tabblad kun je de verkoopbelasting berekenen op basis van de locatie van de winkel,
  • Plan – hier kun je de selectie van het abonnementsplan bewerken,
  • Metavelden – met metavelden kunnen winkeleigenaren de uitstraling en functionaliteit van hun Shopify-winkel aanpassen. Het werkt door informatie op te slaan die waarschijnlijk niet in het beheerderspaneel wordt vastgelegd. Ze kunnen worden toegevoegd aan producten, klanten, bestellingen en andere elementen van de winkel. Bijvoorbeeld, een meta pool kan informatie bevatten over: onderdeelnummers, gerelateerde producten, downloads, enz.,
  • Locaties – een winkeleigenaar kan de locatie configureren van waaruit hij producten verkoopt, ze verzendt, voorraad opslaat en bestellingen vervult,
  • Gebruikers en machtigingen – in dit tabblad kun je de gebruikers beheren die aan de organisatie zijn gekoppeld door hun rollen duidelijk te definiëren. Elke rol bevat informatie over de machtigingen die aan de gebruikers zijn toegewezen.

Een winkeltemplate selecteren

In het beheerderspaneel heeft elke nieuw aangemaakte winkel een standaardtemplate. Als eigenaren deze willen wijzigen, kunnen ze bladeren door een database van gratis templates (1) of enkele kopen in de templatewinkel (2). Voordat ze een dergelijke aankoop doen, kan de verkoper de betaalde template uitproberen om te zien hoe deze eruit zal zien en kan hij deze met behulp van een editor aanpassen aan zijn behoeften.

Om dit te doen, moet hij een pad volgen: Shopify Template Store → “Probeer template uit“. Alle templates die Shopify biedt zijn responsief, dat wil zeggen, ze passen zich aan de grootte van de schermen van de gebruikers aan. De winkeleigenaar kan de template aanpassen, dat wil zeggen elementen toevoegen/verbergen, hun volgorde wijzigen en wijzigingen ongedaan maken indien nodig. Ze kunnen ook de taal bewerken waarin de winkel wordt weergegeven.

Voordat je de template bewerkt, is het een goed idee om voor te bereiden:

  • Logo en favicon in de best mogelijke resolutie (Shopify stelt je in staat om een logo te maken met de Hatchful-wizard),
  • Foto’s die aanbiedingen in goede kwaliteit promoten met een maximale resolutie van 2048 x 2048 pixels,
  • Kleurenschema – op deze manier is het kleurenschema gebaseerd op kleuren die harmonieus met elkaar zijn,
  • Adressen naar profielen op sociale media.

Metadata instellen

Het invullen van de metadata voor de homepage en subpagina’s stelt je in staat om je winkel te optimaliseren voor zoekmachines. Een component is de meta titel, die de tekst is die de gebruiker ziet in de naam van het tabblad in de webbrowser. Het kan maximaal 70 tekens bevatten. Een andere component is de meta beschrijving, die ook zichtbaar is in zoekresultaten en tot ongeveer 140 tekens kan zijn. De metadata moet informatie bevatten die de gebruiker aanmoedigt om op de winkelkaart te klikken. Je kunt deze instellen in het Voorkeuren tabblad.

Domeinconfiguratie

Een domein is een website-adres waar klanten een bepaalde online winkel kunnen vinden. Elke Shopify-gebruiker krijgt een gratis domein volgens het www.nazwa-sklepu.myshopify.com-sjabloon. Het is echter een goede praktijk om in je domein te investeren, wat meer vertrouwen bij klanten zal inspireren en gemakkelijker te onthouden is.

De winkeleigenaar heeft drie opties voor het configureren van zijn domein:

  • Een nieuw domein kopen van Shopify – deze manier biedt eenvoudig beheer van domeininstellingen in het beheerderspaneel. Het wordt geregistreerd voor één jaar en kan jaarlijks worden verlengd. Shopify biedt geen e-mailhostingdiensten, terwijl een SSL-certificaat automatisch wordt aangemaakt,
  • Een nieuw domein kopen van een derde partij,
  • Overdracht van het bestaande domein.

Experts Marketplace

Experts Marketplace stelt verkopers in staat om samen te werken met een professional om hen te helpen hun winkels te runnen. Experts zijn geen Shopify-medewerkers – het zijn freelancers en bureaus van derden die hun kennis en ervaring gebruiken om diensten aan te bieden op het gebied van marketing, verkoop, copywriting, winkelconfiguratie, programmeren. Het Shopify-beheer is een paneel voor winkeleigenaren om de geselecteerde experts voor hun werk te betalen. Alle facturen worden in USD-valuta verrekend.

Navigatie, pagina’s en blogs

Het uiterlijk en de locatie van het menu hangen af van de geselecteerde template. Je kunt het op elk moment wijzigen in het beheerderspaneel → “Navigatie“. Standaard heeft elke winkel twee menu’s ingesteld: hoofdmenu en voettekst. Het hoofdmenu is zichtbaar op elke pagina van de winkel en bestaat aanvankelijk uit twee elementen: de homepage en catalogus. In het voettekstmenu zullen shoppers meestal op zoek gaan naar informatie over het beleid van de winkel en contactinformatie.

Je kunt ook webpagina’s aanmaken in het beheerderspaneel, die meestal zelden veranderende informatie bevatten, zoals Over ons en Neem contact met ons op.

Shopify stelt je ook in staat om een blog toe te voegen. Het hebben van een blog helpt bij het opbouwen van een gemeenschap en genereert meer verkeer en verkoop.

Samenvatting

Shopify, net als andere SaaS-platforms, is een handige software om je online winkel te runnen zonder veel technische kennis. We raden het aan iedereen aan, vooral beginnende ondernemers, want op het moment dat je een abonnement koopt, is je online winkel operationeel en verkoopklaar.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

1 hour ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

3 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

6 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

8 hours ago

Hoe te verkopen op Pinterest?

Hoe te verkopen op Pinterest en waarom zou je het doen? Verkopen op Pinterest is…

9 hours ago