Dropshipping is een logistiek model waarbij een magazijn dat tot aan het plafond met producten is gevuld, niet nodig is voor online verkoop. Alles wat je hoeft te doen is een vruchtbare samenwerking aangaan met een distributeur en profiteren van hun voorraad.
Dropshipping – inhoudsopgave:
- Hoe begin je een dropshipping bedrijf?
- Bepaal je assortiment
- Onderzoek de concurrentie
- Vind een leverancier om mee samen te werken
- Maak een online winkel en voeg producten toe
- Promoot je winkel
Hoe begin je een dropshipping bedrijf?
Dropshipping werkt vooral goed voor nieuwe ondernemers. Je hoeft niet vooraf voor goederen te betalen, wat ook goed werkt voor degenen met een beperkt budget. Het vermindert de operationele kosten en bespaart tijd, zodat je je meer kunt concentreren op het verwerven van nieuwe klanten.
Wat heb je nodig om te beginnen met verkopen volgens het dropshipping bedrijfsmodel? Wil je een bedrijf starten om te concurreren met de grote detailhandelsreuzen? Zorg ervoor dat je de onderstaande stappen volgt.
Bepaal je assortiment
Allereerst moet je het type producten kiezen dat je in je online winkel wilt verkopen. Bij voorkeur kies je een niche waar je je comfortabel bij voelt en bepaal je wat je de meeste omzet kan opleveren. Het is echter van cruciaal belang dat je het specifieke gebied interessant vindt, aangezien het opschalen van een dropshipping bedrijf veel inspanning vereist; je kunt snel ontmoedigd raken. Als expert in een bepaalde sector, zul je ook geloofwaardig worden als verkoper.
Je moet beginnen met een smal assortiment goederen. Pas later moet je nieuwe artikelen toevoegen of uitbreiden. Een te breed assortiment is moeilijk te verkopen als je geen marktplaats bent. Vraag je af welke niche-aanbiedingen er zijn? Bijvoorbeeld, een winkel met kleding voor kleine honden, fitnessapparatuur voor Crossfit-trainers, of producten voor mensen die glutenintolerant zijn. Als je twijfelt of je dropshipping bedrijfsidee een goed idee is, kun je openbare tools zoals Google Trends of Keywords Everywhere gebruiken om het vooraf te verifiëren.
Onderzoek de concurrentie
Als je weet wat je van plan bent te verkopen in je online winkel, moet je naar je concurrenten kijken. Begrijpen hoe zij opereren, zal je helpen een sterk marketingplan voor je bedrijf op te stellen.
Begin met zoekmachines. Door belangrijke zoektermen in Google in te typen, maak je een lijst van je vijf sterkste concurrenten. Je zult dan zien hoe zij hun producten promoten. Een sociale media-audit van je concurrenten is ook een waardevolle inspanning. Zoek op Facebook of Instagram naar advertenties die verband houden met jouw niche. Je zult zien hoe andere bedrijven communiceren met hun klanten, hoe ze hun sociale kanalen ontwerpen en met welk soort betrokkenheid ze onder gebruikers bereiken. Een slimme zet is om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van je concurrenten. Je krijgt dan informatie uit eerste hand over hun huidige promotionele inspanningen.
Vind een leverancier om mee samen te werken
Dit is een van de belangrijkste stappen in dropshipping. Je moet op zoek gaan naar een groothandelaar die producten in jouw sector distribueert en die opereert volgens een dropshipping bedrijfsmodel. Sommige e-commerce winkelplatforms bieden contacten met betrouwbare leveranciers. Met een plug-and-play optie kun je zelfs tegelijkertijd met verschillende groothandelaren verbinden. Je kunt ook altijd zelf naar een distributeur zoeken.
Vergeet niet dat de groothandelaar de verantwoordelijkheid op zich neemt voor het verzenden van de bestelde goederen naar klanten. Als zij echter iets vergeten, is het jouw merk dat daaronder lijdt. Daarom is het zo essentieel om een relatie op te bouwen met een vertrouwde distributeur die alle verplichtingen zonder voorbehoud nakomt.
Maak een online winkel en voeg producten toe
Hoe bouw je een online winkel? De gemakkelijkste manier is om te kiezen voor kant-en-klare e-commerce platforms in het SaaS-model. Dergelijke systemen zijn uitgerust met een groot aantal verschillende e-commerce tools (applicaties of modules) om je te helpen snel en effectief online te verkopen. Belangrijk is dat ze ook een gemakkelijke integratie met dropshipping groothandel systemen mogelijk maken.
In een dergelijke winkel moet het assortiment op de meest aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. In deze situatie is het de moeite waard om te zorgen voor passende productbeschrijvingen en afbeeldingen. Wanneer je e-commerce omzet begint te stijgen, kun je besluiten om handmatig werk te elimineren en volledige verkoopautomatisering te implementeren. Dit bespaart veel tijd en stelt je in staat om je bedrijf sneller te laten groeien.
Promoot je winkel
Zelfs het beste product en de meest verfijnde online winkel betekenen niets als je geen klanten hebt. Om hen aan te trekken, organiseer en voer je marketingactiviteiten uit. Een daarvan is betaalde Facebook Ads en Google Ads. Ze zijn schaalbaar en de producten daarin kunnen goed converteren.
Je moet ook op de lange termijn denken en ervoor zorgen dat je site goed scoort in zoekmachines. Een goed geplande en consistent uitgevoerde SEO-strategie zal zeker je organische verkeer verhogen. Contentmarketing is niet minder belangrijk. Zet een blog op naast je online winkel en creëer teksten verrijkt met de juiste graphics die zowel informatief als vermakelijk zijn. Verzamel e-mailadressen van je klanten – op deze manier vorm je een groep waaraan je af en toe berichten met kortingen en speciale aanbiedingen kunt sturen. Het is een gemakkelijke manier om inkomsten te genereren zonder extra kosten.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.