Crowdfunding als een manier om geld voor je eigen bedrijf te werven, wordt steeds populairder. Vooral in tijden van pandemie, die zware verliezen heeft veroorzaakt bij bankinstellingen en investeerders, die nu niet willen investeren in de onzekere ideeën van opkomende ondernemers. Echter, het project alleen is niet genoeg om volledig succesvol te zijn. Om 100% succes te garanderen, moet je een loyale gemeenschap rond het project opbouwen en het op het internet promoten. Hoe begin je met crowdfunding? Lees ons artikel om erachter te komen.
Crowdfunding stelt je in staat om geld in te zamelen voor elk project. Je moet echter oprecht geïnteresseerd zijn en investeerders overtuigen om mee te doen aan een onderneming. Om een geldinzamelingscampagne succesvol te promoten, moet deze zorgvuldig worden gepland met aandacht voor elk detail. Waar moet je op letten?
Hier is het geheime recept voor een succesvolle crowdfundingcampagne:
Hoe begin je met crowdfunding? Een succesvolle crowdfundingcampagne kan afhangen van een goede video. Stel jezelf en je zakelijke idee voor op een manier die iedereen die het bekijkt aanmoedigt om je initiatief financieel te steunen.
De projectbeschrijving moet beknopt, begrijpelijk en duidelijk zijn. Ook mag het niet meer dan één A4-pagina beslaan. Het moet bevatten:
Zelfs een goed voorbereid project zal niet succesvol zijn zonder een goede promotie op het internet, en mensen die erover horen. Deel informatie over je crowdfundingcampagne op sociale media en zoek naar investeerders op forums en Facebook-groepen.
Observeer actief alle promotionele en marketingactiviteiten. Een geweldige marketingzet zou zijn om je campagne te promoten met gesponsorde artikelen. Als je een website of blog hebt, zal het vermelden van de campagne daar geen kwaad doen.
Hoe begin je met crowdfunding? Het hele crowdfunding is 100% aan de ondernemer. Een goed gekozen crowdfundingplatform zal helpen om het beter te promoten en de kans op succes te vergroten. Houd rekening met kosten en juridische kwesties.
De grootste crowdfundingwebsite tot nu toe, Kickstarter.com, werkt op een alles-of-niets-model. Een bepaalde inzameling wordt gerealiseerd wanneer 100% of meer van het initiële bedrag is opgehaald. Anders worden alle ingezamelde fondsen teruggegeven aan de donateurs. Volgens gegevens van Kickstarter.com heeft elke 10e campagne zelfs geen dollar verdiend.
Mensen die hun startup willen lanceren, kiezen meestal voor Kickstarter.com omdat het de meest herkenbare crowdfundingwebsite is. Dit is ook de reden waarom het niet gemakkelijk is om op deze site opgemerkt te worden. Verschillende andere projecten maken het moeilijk om daar opgemerkt te worden. Daarom is het raadzaam om eerst je kans te wagen op een lokale crowdfundingwebsite. Het is echter ook een goede praktijk om je crowdfundingcampagne gelijktijdig op twee platforms te voeren.
Het voordeel van crowdfundingplatforms is dat de ondernemer niet afhankelijk is van één investeerder, maar van veel bijdragen van internetgebruikers. Investeerders zijn eerder geneigd om een Facebook-opvolger of een mobiele app die momenteel trending is te financieren dan vernieuwde versies van hardware en games die vroeger populair waren.
Crowdfundingplatforms staan nu op gelijke hoogte met de grootste investeerders. 95% van alle voltooide projecten bevinden zich in Europa en de Verenigde Staten. Dankzij de steun van internetgebruikers bleken risicovolle ideeën succesvol te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het Pebble-smartwatch, dat in 2013 werd gelanceerd met een aanzienlijke financiële steun van Kickstarter.com.
Belangrijker nog, het goedkeuringsproces voor het hele project is sneller op lokale crowdfundingwebsites dan op wereldwijde. Het starten van een campagne op de binnenlandse markt vereist niet zoveel formaliteiten in vergelijking met buitenlandse sites. In het geval van crowdfundingcampagnes op Kickstarter.com moeten de makers aan verschillende eisen voldoen om hun projecten uit te voeren, bijvoorbeeld dat ze een vertegenwoordiger moeten hebben die een Amerikaanse burger is, een actieve bankrekening en een relevante sociale zekerheid.
Bij het gebruik van crowdfunding moet je het potentieel van je idee objectief beoordelen. Helaas raken veel ondernemers teleurgesteld over de duur van hun crowdfundingcampagnes. Daarom is het essentieel om het prototype van het project goed voor te bereiden en de verschillende fasen ervan in detail te beschrijven. Een objectieve kijk op je zakelijke kansen en een goede uitvoering van de campagne zullen het succes ervan garanderen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…