Wat is professioneel werknemersburnout en hoe uit het zich? Lees het artikel en ontdek hoe je de eerste tekenen van professioneel burnout bij je ondergeschikten kunt herkennen en hoe je het kunt behandelen om waardevolle werknemers niet te verliezen.
Professioneel werknemersburnout is de reactie van het lichaam op langdurige stress die zich manifesteert als fysieke, mentale en emotionele uitputting. De oorzaken van professioneel werknemersburnout zijn onder andere de stressvolle aard van het werk, een overmatige werkbelasting, opgelegde snelheid van taakafhandeling of het uitvoeren van vergelijkbare repetitieve taken. Andere oorzaken zijn inadequate compensatie voor inspanning, gebrek aan controle, onduidelijke doelen, conflicten en gebrek aan ondersteuning van collega’s of supervisors.
Een andere reden kan de overmatige ambitie van de werknemer zijn: het stellen van onrealistische doelen, te hoge verwachtingen van zichzelf, overmatig perfectionisme bij het uitvoeren van taken, het beschouwen van werk als een “missie”, te grote emotionele betrokkenheid bij het uitgevoerde werk en zichzelf straffen voor fouten en mislukkingen.
Symptomen van jobburnout kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën:
Fysieke symptomen omvatten voornamelijk gevoelens van vermoeidheid, slapeloosheid, gebrek aan eetlust, lichamelijke pijn, verhoogde bloeddruk, zwakte, depressie, verminderde immuniteit of zelfs middelenmisbruik.
Emotionele symptomen omvatten depressie, vermoeidheid, stemmingswisselingen, negatieve gedachten, hulpeloosheid, gevoelens van eenzaamheid, leegte of gebrek aan doel. Ze omvatten ook angst, agressie, impulsiviteit. Als ze chronisch worden, kan dit neuroses of zelfs depressie veroorzaken.
Sociale symptomen manifesteren zich door een behoefte om weg te blijven van mensen. Of het nu gaat om familie of collega’s, mensen die last hebben van jobburnout voelen geen behoefte aan gezelschap.
Last but not least, professionele symptomen. Deze omvatten gebrek aan betrokkenheid, onwil om naar het werk te gaan en gevoelens van ontevredenheid of onproductiviteit.
Door jobburnout vroegtijdig te diagnosticeren, kun je de situatie beheersen en jezelf beschermen tegen het verlies van een waardevolle werknemer. Er zijn verschillende maatregelen die werkgevers in hun organisaties kunnen nemen om burnout te voorkomen en erop te reageren.
Allereerst moeten werkgevers werknemers voorlichten over burnout, hen bewust maken van wat de eerste symptomen kunnen zijn, en hen geruststellen dat ze op de werkgever kunnen rekenen voor ondersteuning wanneer deze zich voordoen. De beste hulp kan komen in de vorm van psychologische ondersteuning om te helpen bij de diagnose en mogelijke behandeling.
Andere voordelen die een werknemer kunnen beschermen tegen burnout zijn die gerelateerd aan ontwikkeling, mogelijkheden om cursussen, trainingen te volgen, het subsidiëren van taallessen of toegang tot bedrijfsonderwijs materialen. Als een werknemer voortdurend zorgt voor zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling, is de kans op professioneel burnout kleiner, wat vaak wordt veroorzaakt door monotonie en een gevoel van stagnatie.
Een steeds populairder voordeel (vooral in de IT-industrie) is Onbeperkt Betaald Verlof. Het is een onbeperkte betaalde verlof dat meer dan twintig dagen per jaar kan bedragen en de werknemer in staat stelt om te rusten wanneer hij zich overbelast voelt met werk en dringend regeneratie nodig heeft. Het is ook de moeite waard om welzijnstrainingen en workshops te organiseren die onderwerpen behandelen die verband houden met de werkplek.
Het kantoor moet ook een plek hebben waar de werknemer kan regenereren en tot rust komen tussen de taken door. De werkgever moet een positieve, vriendelijke en veilige sfeer op de werkplek creëren en goede relaties tussen werknemers faciliteren.
Eerlijke beloning speelt ook een belangrijke rol, maar bovenal mogen werkgevers de symptomen van burnout bij hun werknemers niet onderschatten. Ze moeten zich gesteund voelen door de werkgever, niet bang zijn om hun problemen te delen. Hoe eerder professioneel burnout wordt gediagnosticeerd, hoe beter de kans om het te overwinnen.
Teamleiders of managers moeten taken delegeren op basis van de competenties, vaardigheden en capaciteiten van ondergeschikten, objectief het werk van het team evalueren en feedback op een vriendelijke manier geven. Het is ook essentieel om de betrokkenheid van werknemers op te bouwen, hen te motiveren en gedeeltelijke, realistische doelen te stellen. Managers moeten ook zorgen voor de relaties binnen hun team door integratiebijeenkomsten te organiseren en actuele geschillen en problemen face-to-face op te lossen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Wat zijn de voordelen van sociale media? Kan het gerichte traffic naar je bedrijfswebsite brengen?…
Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…