Hoe mensen te managen – regel 1: Leer het onder ogen te zien. Dit is helemaal geen buitengewone situatie.

Ervaren werknemers uit eerdere generaties zijn nog steeds actief in de arbeidsmarkt en zullen dat nog lange tijd blijven. Hun ontwikkelingspad zag er echter waarschijnlijk iets anders uit, vanwege het verschil in opleiding en benadering van werk in die jaren. De meesten van hen zijn een arbeidskracht die ontbrekende gespecialiseerde kennis heeft. Ze hebben misschien meer ervaring in hun functies en weten hoe het van binnenuit werkt, maar omdat ze geen managers zijn geworden, betekent dit dat ze niet de nodige middelen hebben om dat te doen.

Natuurlijk gaat het hier niet om jezelf te verheffen – dit is zeker niet de juiste weg. Elke schakel is noodzakelijk voor het bedrijf om goed te functioneren, en een ervaren en goed opgeleide werknemer die zijn taken goed kent, is van grote waarde. Senioriteit of leeftijd maken echter geen manager. Daarvoor heb je gespecialiseerde kennis en vaardigheden nodig. Dergelijke werknemers hebben de juiste ondersteuning nodig en een persoon die hen in de juiste richting stuurt. Er is een reden waarom deze plek jou is toegewezen.

Als je wilt weten hoe je mensen beter kunt managen dan jij, moet je bereid zijn om samen te werken met individuen die meer ervaring of ouder zijn dan jij. Voor management om effectief te zijn, moet je de juiste houding hebben, wat niet altijd gemakkelijk is, maar zeker haalbaar. Bovenal, onthoud dat jullie verenigd zijn door het gemeenschappelijke doel om het bedrijf te laten groeien. Hier is geen ruimte voor rivaliteit, jullie spelen allemaal voor één doel, en door jullie ervaring en kennis van de werking van het bedrijf van binnenuit te combineren met jullie leiderschapsvaardigheden, kunnen jullie succes behalen.

Hoe mensen te managen – regel 2: Waardeer je werknemers en accepteer hun kennis

Zijn je werknemers meer ervaren dan jij? Aangezien dit de feiten zijn, accepteer ze gewoon. Onthoud dat hun ervaring helemaal niet het feit ontkent dat jij de expertise hebt die nodig is om hen te managen. Het een sluit het ander helemaal niet uit. Integendeel. Deze sector wordt echter vaak op de een of andere manier misbruikt. Managers die zich niet zeker voelen over het feit dat hun werknemers meer kennis of senioriteit hebben dan zij, willen op de verkeerde manier steun en vertrouwen winnen, door ineffectieve methoden te gebruiken.

Een werknemer publiekelijk kleineren of zijn beslissingen ondermijnen op een forum is geen goede methode. Evenmin is het ineffectief om te veel te vergoelijken en geen constructieve kritiek te geven wanneer dat nodig is. Te ver gaan op de een of andere manier is niet goed, en vroeg of laat zal het gevolgen hebben in de vorm van ineffectief werk, wat uiteindelijk toch op jou zal reflecteren. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het team en zijn werk in jouw handen.

Dit alles omdat managers een bedreiging zien in ervaren werknemers in plaats van een kans. Soms is alles wat nodig is een openhartig gesprek en een erkenning dat jouw werknemer meer weet dan jij over een onderwerp. Hier is helemaal niets om je voor te schamen, en hem aanstellen als jouw adviseur over het onderwerp doet niets af aan jouw prestaties. Door zo’n stap te zetten, geef je een duidelijk signaal aan jouw team dat je hun mening en vaardigheden waardeert en goed mensen kunt managen. Dit is precies de beste manier om autoriteit op te bouwen op basis van wederzijds vertrouwen.

Hoe mensen te managen – regel 3: Wees niet bang om om hulp of advies te vragen

Er is niets erger dan een manager die zijn werk begint met veranderingen die voor werknemers onbegrijpelijk zijn. Onthoud dat deze mensen eerder zonder jou hebben gefunctioneerd en gewend zijn geraakt aan bepaalde patronen. Bovendien kennen ze de werking van het bedrijf van binnenuit, begrijpen ze de processen perfect en weten ze wat de zwaktes zijn. Dergelijke werknemers zijn een onschatbare bron van kennis, en als je ze de kans geeft om hun zegje te doen, kun je een ongelooflijke schat aan ideeën vergaren. Het bekijken van de werking van een bepaald proces vanuit hun perspectief zal je een nieuw gezichtspunt geven.

Als ze al vele jaren in het bedrijf werken, weten ze heel goed welke veranderingen tot nu toe zijn doorgevoerd, wat heeft gewerkt en wat volledig is mislukt. Vraag advies aan een ervaren werknemer, en dit zal je in staat stellen om de veranderingen aan te passen aan de mogelijkheden van het team en je helpen om rationele beslissingen te nemen. Onthoud dat een manager helemaal niet verplicht is om uitgebreide kennis in elk aspect te hebben, maar om een team dat dat wel heeft, vaardig te managen.

Hoe mensen te managen – regel 4: Wees een wegwijzer, houd je niet vast aan het plan

Diagrammen of sjablonen met opeenvolgende vinkjes zijn nuttige hulpmiddelen, maar ze moeten niet letterlijk worden genomen. Het is nuttig om enkele kaders te hebben die het gemakkelijker maken om de verschillende fasen van een project te voltooien, maar blindelings volgen kan het potentieel dat in werknemers ligt, doden. Soms is het de moeite waard om een stap terug te doen, een stille waarnemer te zijn die alleen ingrijpt wanneer dat nodig is. De rol van de manager is niet om het werk voor het team te doen, maar om hen te ondersteunen wanneer dat nodig is. Vaak grijpen leiders te sterk in, misschien uit angst dat wanneer hun bijdrage minimaal is, ze als een onnodige schakel worden beschouwd. Door op deze manier te handelen, nemen ze echter te veel werk op zich en doden ze het potentieel van het team.

Vraag je werknemers om suggesties voordat je jouw beleid implementeert. Neem hun advies ter harte, en geef ze input, en je zult misschien ontdekken dat ze behulpzaam zullen zijn en je in staat stellen om zinvolle verbeteringen aan te brengen.

Hoe mensen te managen – regel 5: Praat met je team

Soms is het nodig om enkele veranderingen door te voeren, en zoals je weet, past niet elke werknemer zich gemakkelijk aan een nieuwe werkomgeving aan en implementeert nieuwe procedures. Normaal gesproken kan verandering rebellie of terugtrekking veroorzaken, en bijgevolg wrok of woede jegens de manager. Soms is er echter geen andere optie. Deze beslissing nemen is vaak niet gemakkelijk, maar het is noodzakelijk en je moet het gewoon doen. Veel hangt echter af van hoe je deze verandering aan het team communiceert. Het zal zeker met minder weerstand en meer begrip worden ontvangen als je uitlegt waarom je de beslissing hebt genomen, wat de reden is en wat je in de toekomst wilt bereiken.

De terughoudendheid van werknemers kan worden veroorzaakt door het feit dat eerdere veranderingen ineffectief waren. Vertel waarom de jouwe dat zal zijn, wat er is veranderd en waar ze op kunnen rekenen. Dit is ook een geweldige kans om ideeën uit te wisselen en verbeteringen aan te brengen op basis van de suggesties van werknemers, als je dat gepast vindt. Zelfs als je niet van plan bent om je plan te wijzigen, zal zo’n bijeenkomst met werknemers hen helpen hun twijfels te verhelderen en zich begrepen en gehoord te voelen.

Hoe mensen te managen – regel 6: Toon dat je om hen geeft

Een nieuwe manager is een enorme verandering voor het hele team, dus sommigen zullen zich zeker bedreigd voelen en elke beweging van hem nauwlettend in de gaten houden. Dit is het moment voor jou om te laten zien dat je vastberaden bent en bereid om hard te werken. Zelfs als je geen ervaring hebt, bewijs dan dat je passie hebt en openstaat voor samenwerking. Eerste indrukken zijn erg belangrijk en kunnen een verschil maken in hoe je wordt ontvangen. Vergeet ook niet dat het opbouwen van relaties met je werknemers je zal helpen hun respect te winnen.

manage people

Mensen managen is niet gemakkelijk, en het kan nog uitdagender zijn als zij meer ervaring hebben dan jij. Veel hangt echter af van jouw benadering en hoe je deze samenwerking begint. Om het goed te doen, moet je zelf doorgronden en begrijpen dat je om een reden voor deze positie bent gekozen. Je hebt de vaardigheden om het te doen. Zodra je dit begrijpt en accepteert, zal het eenvoudiger voor je zijn om met vertrouwen mensen te managen die meer ervaring hebben dan jij. Bij het doen hiervan is het de moeite waard om je aan één cruciaal principe te houden: ervaren werknemers zijn geen bedreiging, maar een kans om het doel van het collectieve succes van het bedrijf effectief en efficiënt te bereiken.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →