Het aantal webwinkels in ons land groeit in een merkbaar tempo, dus het is goed om wat tijd te nemen en na te denken over hoe je de uitstraling van je webwinkel kunt optimaliseren. De software-aankoop die steeds gemakkelijker te gebruiken is, zorgt ervoor dat veel kantoorboekhandels beginnen te migreren naar het internet. In een tijd van aanzienlijke concurrentie is het simpelweg betreden van de wereld van e-commerce niet genoeg om volledig bevredigende verkopen te genereren. Onze webwinkel is ons visitekaartje en tegelijkertijd een plek waar de klant zich op zijn gemak moet voelen, zich alleen richtend op de producten die hem interesseren. Dus hoe optimaliseer je de uitstraling van onze webwinkel zodat deze een natuurlijke prikkel is om een aankoop te doen?
Hoe optimaliseer je de uitstraling van je webwinkel? Beste praktijken:
- Welke kleur kan je helpen de uitstraling van je webwinkel te optimaliseren?
- Wat moet je behouden en wat moet je verwijderen om de uitstraling van je webwinkel te optimaliseren?
- Waarom is productbeschrijving belangrijk?
- Hoe ontwerp je het hele aankoopproces?
- Samenvatting
Steeds vaker dwingt het de eigenaren van webwinkels om zorg te dragen voor de kleinste details, elementen waaraan ze tot nu toe niet veel aandacht hebben besteed. Een paar van deze elementen zijn zo belangrijk dat het de moeite waard is om ze eens goed te bekijken.
Welke kleur kan je helpen de uitstraling van je webwinkel te optimaliseren?
Kleurpsychologie
Kleurpsychologie is een onderwerp waar een toenemend aantal professionele marketeers zich mee bezighoudt. Tegenwoordig draait verkoop niet alleen om het product en de prijs, maar ook om de gevoelens die we bij de klant kunnen oproepen tijdens het aankoopproces.
Afhankelijk van het type product, de industrie en het elitisme ervan, moeten we een geschikte kleur kiezen die onze boodschap versterkt, terwijl we de potentiële klant een gevoel van vrijheid en comfort tijdens de aankoop geven.
Hoe ziet het er in de praktijk uit?
De kleur zwart is gereserveerd voor luxe goederen. De menselijke hersenen beschouwen het als een elitistische kleur, die goede smaak en een gevoel van hoge kwaliteit aangeeft. Het is ideaal voor winkels die dure sieraden verkopen. Welke gevoelens roept rood bij ons op? Natuurlijk, passie, verlangen, in extreme gevallen agressiviteit en zelfvertrouwen.
Zou je deze kleur in een speelgoedwinkel gebruiken? In de meeste gevallen zijn we niet in staat om een specifieke reactie op een bepaalde kleur bij alle potentiële klanten te bepalen, dus onze belangrijkste taak is om negatieve kleuren te vermijden die volledig ongeschikt zijn voor onze industrie.
Wat moet je behouden en wat moet je verwijderen om de uitstraling van je webwinkel te optimaliseren?
Wat te vermijden?
Te veel elementen in een webwinkel helpt niet. Te vaak kom ik een site tegen waar het aantal vakken, banners en categorieën het heel moeilijk maakt om het product te kiezen dat ik wil.
Een webwinkel verlaten kost maar een paar seconden, wat betekent dat we deze tijd maximaal moeten benutten om de aandacht van een potentiële klant te trekken. Daarom is het de moeite waard om je website zorgvuldig te bekijken om alle elementen te elimineren die de aandacht kunnen afleiden en… onnodige ruimte innemen.
Hoe vaak nemen je klanten contact met je op via Skype-widgets? In veel winkels nemen deze elementen nog steeds een ereplaats in de bovenste helft van de site in en kunnen ze je vijanden zijn als je de uitstraling van je webwinkel wilt optimaliseren.
Een andere onnodige plek wordt ingenomen door vakken met de nieuwste promoties en producten, die zo gepassioneerd door de meeste eigenaren van webwinkels worden toegevoegd. Hun echte nadeel is dat het uitzicht op het product elke paar seconden verandert, waardoor de kans dat een potentiële klant geïnteresseerd raakt, bijna nul is.
Wat moet op een zichtbare plek in de webwinkel worden geplaatst?
Onze klant is, naast het product en de prijs, geïnteresseerd in twee belangrijke zaken:
- De eerste is de tijd en kosten van levering. Deze elementen moeten op een zeer zichtbare plek worden geplaatst, vooral als de promoties met deze service zijn verbonden. Als de levering gratis is, is dat vaak de sleutel om de klant te overtuigen om in onze winkel te kopen.
- De tweede belangrijke kwestie is contact. Als ik twijfels heb over een product, wil ik graag tegelijkertijd antwoorden op mijn vragen. Als ik een telefoonnummer of e-mailadres moet zoeken, zal dat me effectief overtuigen om… naar een andere winkel te zoeken.
Waarom is productbeschrijving belangrijk?
Maak je winkel onderscheidend
Eigenaren van webwinkels herhalen één zeer belangrijke fout. Ze kopiëren meestal de productbeschrijving van de website van de groothandel of fabrikant, maar missen een belangrijk element. Dit element kan eigenlijk cruciaal zijn als je de uitstraling van je webwinkel wilt optimaliseren.
Andere e-commerce bedrijven doen hetzelfde. Door de beschrijving te kopiëren onderscheiden we ons niet. We geven de klant hetzelfde wat hij al in verschillende andere winkels heeft gezien.
Als onze prijs een paar euro hoger is, bieden we geen argument voor aankoop bij ons. De belangrijkste eigenschap van een goede productbeschrijving is een beknopte uitleg waarom het de moeite waard is om interesse te tonen. Het feit dat een kinderspeelgoed rood en van plastic is, is nuttig maar ook… zichtbaar in één oogopslag.
Mensen kopen verhalen, geen kenmerken
Als we echter informeren dat een paar momenten met dit speelgoed een kind vele uren van glimlachen en vreugde kan geven, zullen we effectief de aandacht van ouders winnen en dus onze toekomstige klanten.
Emoties verkopen beter dan droge informatie, dus probeer een beetje moeite te doen om dit element te versterken. De effecten zullen merkbaar zijn.
Hoe ontwerp je het hele aankoopproces?
Als we erin slagen een potentiële klant te overtuigen om het gekozen product aan de winkelwagentje toe te voegen, blijft er nog maar één ding over: hem succesvol door het aankoopproces te leiden.
Helaas blijkt uit verschillende studies dat 40 tot 70 procent van de klanten de aankoop afbreekt na het selecteren van het juiste product. Helaas zijn er verschillende redenen voor en het elimineren van ten minste enkele daarvan zal ons helpen meer verkopen te finaliseren.
Er zijn nog steeds te veel winkels die de weg van het toevoegen van het product aan het winkelwagentje tot het moment van betaling en bedanken voor de aankoop verlengen. Het element dat moet worden onthouden, is de klant te informeren over hoeveel stappen er nog voor hem liggen, zonder zijn geduld op enige manier te testen.
Het is ook niet de moeite waard om te blijven aandringen op verplichte registratie, vooral als je industrie geen cyclische aankopen van dezelfde soort producten vereist. De meeste klanten zullen ontmoedigd worden door de noodzaak om een nieuw account aan te maken. Denk daarover na, als je echt de uitstraling van je webwinkel wilt optimaliseren.
Samenvatting
Bij het ontwerpen van een webwinkel is het niet genoeg om producten toe te voegen, beschrijvingen te kopiëren van de website van de fabrikant en advertenties op Google te draaien.
Tegenwoordig vereist het om succesvol te zijn veel meer inspanning dan een paar jaar geleden. Het verfijnen van alle elementen vereist tests en enige tijd, maar elke positieve verandering zou merkbare effecten moeten opleveren in de vorm van een toenemend aantal verkopen.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.