WooCommerce is een gratis plugin voor WordPress-websites. Het wordt gebruikt door meer dan 4 miljoen websites en het aantal downloads overschrijdt al 140 miljoen. Steeds meer mensen kiezen voor deze oplossing, dus we hebben besloten een korte gids voor te bereiden over hoe je een WooCommerce-winkel kunt maken.
Het domein is het adres waar de online winkel wordt weergegeven. Hosting zijn de gedeelde middelen van een server die 24/7 draait en waaruit een website laadt. Bij het kiezen hiervan moet je niet alleen letten op de kosten, maar ook op de mogelijkheden en beveiliging van de server. Er zijn veel bedrijven op de markt die gespecialiseerd zijn in het hosten van sites die zijn geïntegreerd met WordPress. Enkele van de meest populaire zijn BlueHost, Pressable, SiteGround en CyberFolks.To
Met een domein en hosting al geregeld, hoef je alleen nog maar WordPress te installeren. Als je problemen ondervindt, kun je je hostingprovider om hulp vragen of controleren of ze een ingebouwde WordPress-installatiefunctie hebben. Vervolgens hoef je alleen maar in te loggen op het paneel. Na het kopen van een domein en hosting kunnen sommige providers je een e-mail sturen met een link naar het e-mailadres dat je eerder hebt opgegeven. Na het klikken daarop gaat de gebruiker naar de registratiepagina van WordPress, waar hij/zij basisgegevens moet invullen zoals inlognaam, winkelnaam, e-mailadres, wachtwoord. Na deze fase kan hij al inloggen op zijn account.
Het SSL-certificaat zorgt voor veilige verbindingen en vertrouwelijkheid van verzonden informatie. Om het in te schakelen, log je gewoon in op je account bij je hostingprovider (een link kan in een e-mailbericht zijn opgenomen) en activeer je het SSL-certificaat in het klantenpaneel.
Voordat je WooCommerce installeert, is het een goed idee om de basisinstellingen op WordPress te configureren. Ga hiervoor vanuit het dashboard naar het tabblad “Instellingen” en wijzig de sitetitel en optionele beschrijving. De verkoper moet ook een e-mailadres opgeven waarnaar hij meldingen van WooCommerce ontvangt. In dit tabblad is het ook mogelijk om de tijdzone-instellingen te wijzigen. Accepteer en sla ten slotte alle instellingen op.
Om de WooCommerce-plugin te installeren, ga je vanuit je WordPress-dashboard naar “Plugins” → “Nieuwe toevoegen“. Typ eenvoudig “WooCommerce” in het zoekvak, installeer het en schakel het vervolgens in.
Na het installeren van de plugin moet je een setup-proces doorlopen dat automatisch zal worden uitgevoerd. De wizard vraagt je om gegevens in te vullen zoals:
In het tabblad “WooCommerce” heeft de verkoper toegang tot onder andere:
Om een product aan het assortiment van de winkel toe te voegen, selecteer je in het cockpit “Producten” → “Nieuwe toevoegen“. Eerst moet je de titel van het aangeboden product invullen en vervolgens de beschrijving.
Aan de rechterkant kun je het toewijzen aan een bestaande categorie of een nieuwe aanmaken. Je kunt ook producttags, een hoofdafbeelding en een galerij toevoegen die het item presenteren.
Onder het veld “Productdetails” moet je informatie invoeren over prijs, verzending, voorraad, enz.
Onder dit venster is er ruimte om een korte beschrijving toe te voegen die aan gebruikers wordt weergegeven die meerdere producten op een bepaalde pagina bekijken.
Als je alle informatie hebt ingevuld, druk je op de knop “Publiceren“.
Kies in het hoofdpaneel het tabblad “Thema-paneel” → “Demos installeren“. Er zijn drie sjablonen beschikbaar in de categorie “eCommerce“. Na het selecteren van een van hen krijg je de vraag welke plugins het beste kunnen worden geïnstalleerd. Vervolgens worden de gegevens geïmporteerd – deze stap kan even duren. De geselecteerde sjabloon kan worden aangepast aan jouw behoeften door bijvoorbeeld de lay-out van de elementen te wijzigen. Selecteer gewoon het tabblad “Uiterlijk” in het cockpit → “Aanpassen“.
Je ziet dan een venster waarin je items zoals kleuren, menu, achtergrondafbeelding, widgets, enz. kunt aanpassen.
Plug-ins en extensies zijn optioneel, maar ze bieden veel interessante extra functies, zoals chat, voorraadbeheer, e-mailautomatisering. Sommige zijn betaald, en sommige kunnen gratis worden gebruikt. Interessante plugins zijn bijvoorbeeld:
Plugins worden ook gebruikt om extra betaalmethoden, verzendmethoden, marketingtools, gegevensverzameling en analysetools, enz. in te voeren.
Klanten hechten veel waarde aan betaalmethoden. Ze zijn geïnteresseerd in die welke snel en veilig zijn. WooCommerce biedt de basisopties: traditionele bankoverschrijving, creditcard, PayPal en cheque-betaling. Hun voordeel is dat ze gratis zijn, maar zo’n beperkte keuze is misschien niet voldoende. Zowel klanten als de verkoper kunnen ontevreden zijn over de transactietijd.
Een online betalingssysteem, of e-betaling, maakt transacties mogelijk via het internet. Het aanbod en de bijbehorende kosten, evenals de duur van het contract, zijn afhankelijk van de geselecteerde operator. Bij het kiezen van een van de betaalgateways kan het zijn dat je een activatietarief moet betalen en een geschikte plugin moet downloaden (waarvoor ook betaald moet worden). Providers kunnen ook commissies op transacties in rekening brengen. Bij het kiezen van een betaalgateway moet je rekening houden met de veiligheid van transacties, de mogelijkheid om met creditcards te betalen, de beschikbaarheid van mobiele betalingen en toegang tot fondsen (opnamevoorwaarden, commissies).
Verzending is een zeer belangrijk element bij het doen van een aankoop, dus de verkoper moet de tijd nemen om specifieke instellingen te maken. Ga hiervoor vanuit het cockpit naar “WooCommerce” → “Instellingen” → “Verzending“.
In deze fase moet je verzendzones instellen, dat wil zeggen geografische gebieden definiëren waar specifieke verzendmethoden beschikbaar zullen zijn. Op deze manier wordt de klant, op basis van zijn adres, automatisch gekoppeld aan de juiste zone en worden de juiste verzendmethoden gepresenteerd. Om een verzendzone te creëren, klik je op “Verzendzone toevoegen“.
In de volgende stap moet je de naam van de zone, de regio’s (bijvoorbeeld Polen of individuele postcodes) en welke verzendmethoden in de zone van toepassing zijn, opgeven.
Er zijn drie standaard verzendmethoden beschikbaar in WooCommerce:
Verzendklassen zijn een nuttig hulpmiddel voor verkopers die producten van verschillende formaten aanbieden. Om een geschikte verzendklasse aan een product toe te wijzen, ga je naar het tabblad “Producten” → Bewerk het geselecteerde product → “Productgegevens” → “Verzending” en selecteer je de juiste verzendklasse.
Marketing en het promoten van je winkel op WooCommerce kan worden gedaan via:
Tools om een WooCommerce-winkel te helpen promoten zijn beschikbaar als gratis en betaalde plugins die verkopers kunnen installeren.
Interesse in het onderwerp analytics kan je helpen om het gedrag van klanten te begrijpen, welke problemen, indien aanwezig, ze ondervinden terwijl ze in de online winkel zijn, waarom ze het aankoopproces niet voltooien, welke verwachtingen en behoeften ze hebben, enz. De meest populaire tool is Google Analytics, die toegang heeft tot veel informatie, zoals waar klanten vandaan komen, het aantal bezoeken aan de site, wie de site bezoekt, enz. De plugins die beschikbaar zijn in de bibliotheek helpen ook bij analytics.
De WooCommerce-winkel is een van de meest populaire e-commerceoplossingen. Verkoper waarderen de grote flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het platform heeft ook verschillende extra plugins die helpen om de klantbetrokkenheid en verkoop te verhogen.
Bekijk ook onze andere e-commerce artikelen: Hoeveel kost een winkel op PrestaShop?!
Je kunt ook in contact blijven en je aansluiten bij onze Facebook-gemeenschap!
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…
Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…
In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…