Categories: BlogE-commerce

Hoe maak je een WooCommerce-winkel?

WooCommerce is een gratis plugin voor WordPress-websites. Het wordt gebruikt door meer dan 4 miljoen websites en het aantal downloads overschrijdt al 140 miljoen. Steeds meer mensen kiezen voor deze oplossing, dus we hebben besloten een korte gids voor te bereiden over hoe je een WooCommerce-winkel kunt maken.

Hoe maak je een WooCommerce-winkel? – inhoudsopgave:

  1. Domein en hosting
  2. WordPress
  3. SSL-certificaat
  4. Basisprincipes van WordPress
  5. De WooCommerce-plugin installeren
  6. Configuratie
  7. Het tabblad “WooCommerce”
  8. Producten toevoegen
  9. Winkeluiterlijk
  10. Plug-ins en extensies
  11. Betalingen
  12. Verzending
  13. Marketing
  14. Analytics

Domein en hosting

Het domein is het adres waar de online winkel wordt weergegeven. Hosting zijn de gedeelde middelen van een server die 24/7 draait en waaruit een website laadt. Bij het kiezen hiervan moet je niet alleen letten op de kosten, maar ook op de mogelijkheden en beveiliging van de server. Er zijn veel bedrijven op de markt die gespecialiseerd zijn in het hosten van sites die zijn geïntegreerd met WordPress. Enkele van de meest populaire zijn BlueHost, Pressable, SiteGround en CyberFolks.To

WordPress

Met een domein en hosting al geregeld, hoef je alleen nog maar WordPress te installeren. Als je problemen ondervindt, kun je je hostingprovider om hulp vragen of controleren of ze een ingebouwde WordPress-installatiefunctie hebben. Vervolgens hoef je alleen maar in te loggen op het paneel. Na het kopen van een domein en hosting kunnen sommige providers je een e-mail sturen met een link naar het e-mailadres dat je eerder hebt opgegeven. Na het klikken daarop gaat de gebruiker naar de registratiepagina van WordPress, waar hij/zij basisgegevens moet invullen zoals inlognaam, winkelnaam, e-mailadres, wachtwoord. Na deze fase kan hij al inloggen op zijn account.

SSL-certificaat

Het SSL-certificaat zorgt voor veilige verbindingen en vertrouwelijkheid van verzonden informatie. Om het in te schakelen, log je gewoon in op je account bij je hostingprovider (een link kan in een e-mailbericht zijn opgenomen) en activeer je het SSL-certificaat in het klantenpaneel.

Basisprincipes van WordPress

Voordat je WooCommerce installeert, is het een goed idee om de basisinstellingen op WordPress te configureren. Ga hiervoor vanuit het dashboard naar het tabblad “Instellingen” en wijzig de sitetitel en optionele beschrijving. De verkoper moet ook een e-mailadres opgeven waarnaar hij meldingen van WooCommerce ontvangt. In dit tabblad is het ook mogelijk om de tijdzone-instellingen te wijzigen. Accepteer en sla ten slotte alle instellingen op.

De WooCommerce-plugin installeren

Om de WooCommerce-plugin te installeren, ga je vanuit je WordPress-dashboard naar “Plugins” → “Nieuwe toevoegen“. Typ eenvoudig “WooCommerce” in het zoekvak, installeer het en schakel het vervolgens in.

Configuratie

Na het installeren van de plugin moet je een setup-proces doorlopen dat automatisch zal worden uitgevoerd. De wizard vraagt je om gegevens in te vullen zoals:

  • Winkeladres,
  • Betaalmethoden – op dit moment is het mogelijk om te selecteren welke betaalgateways de verkoper wil gebruiken. WooCommerce staat het gebruik van online betalingen via PayPal en klassieke vormen toe, bijvoorbeeld traditionele overboeking, betaling bij levering. Extra betaalmethoden, bijvoorbeeld PayU, kunnen worden geactiveerd na het installeren van een geschikte plugin,
  • Verzendmethoden – op dit moment moet je de standaardbedragen invoeren, omdat de gedetailleerde instelling van verzending pas na het lanceren van WooCommerce wordt voltooid,
  • Extra functies – deze stap biedt je de mogelijkheid om extra functies te installeren. Voor beginners wordt aangeraden om het Storefront-thema te installeren, wat helpt om te begrijpen hoe WooCommerce werkt. Zo’n sjabloon kan later worden gewijzigd. De volgende opties zijn vrijwillig: automatische belastingtarieven (verkopers die meer controle over belastingen willen, moeten deze functie overslaan), MailChimp (nieuwsbrief), Facebook,
  • JetPack” plugin – voordat de configuratie wordt voltooid, zal de verkoper worden voorgesteld om de JetPack-plugin te installeren, die veel functies combineert. Het kan de prestaties van de site vertragen, dus je kunt deze stap overslaan.

Het tabblad “WooCommerce

In het tabblad “WooCommerce” heeft de verkoper toegang tot onder andere:

  • Bestellingen – kan alle bestellingen bekijken, ze sorteren, bekijken op welke producten ze betrekking hebben, enz.,
  • Klanten – er wordt een klantenbestand aangemaakt, hun gebruikersnamen, e-mails, registratiedata, enz.,
  • Instellingen” → “Producten– hier kan de verkoper gewicht- en maatinstellingen en andere instellingen met betrekking tot productweergave instellen,
  • Instellingen” → “Belasting– hier is het mogelijk om belastingtarieven en gerelateerde instellingen in te voeren,

Producten toevoegen

Om een product aan het assortiment van de winkel toe te voegen, selecteer je in het cockpit “Producten” → “Nieuwe toevoegen“. Eerst moet je de titel van het aangeboden product invullen en vervolgens de beschrijving.

Aan de rechterkant kun je het toewijzen aan een bestaande categorie of een nieuwe aanmaken. Je kunt ook producttags, een hoofdafbeelding en een galerij toevoegen die het item presenteren.

Onder het veld “Productdetails” moet je informatie invoeren over prijs, verzending, voorraad, enz.

Onder dit venster is er ruimte om een korte beschrijving toe te voegen die aan gebruikers wordt weergegeven die meerdere producten op een bepaalde pagina bekijken.

Als je alle informatie hebt ingevuld, druk je op de knop “Publiceren“.

Winkeluiterlijk

Kies in het hoofdpaneel het tabblad “Thema-paneel” → “Demos installeren“. Er zijn drie sjablonen beschikbaar in de categorie “eCommerce“. Na het selecteren van een van hen krijg je de vraag welke plugins het beste kunnen worden geïnstalleerd. Vervolgens worden de gegevens geïmporteerd – deze stap kan even duren. De geselecteerde sjabloon kan worden aangepast aan jouw behoeften door bijvoorbeeld de lay-out van de elementen te wijzigen. Selecteer gewoon het tabblad “Uiterlijk” in het cockpit → “Aanpassen“.

Je ziet dan een venster waarin je items zoals kleuren, menu, achtergrondafbeelding, widgets, enz. kunt aanpassen.

Plug-ins en extensies

Plug-ins en extensies zijn optioneel, maar ze bieden veel interessante extra functies, zoals chat, voorraadbeheer, e-mailautomatisering. Sommige zijn betaald, en sommige kunnen gratis worden gebruikt. Interessante plugins zijn bijvoorbeeld:

  • YITH WooCommerce WishList – een plugin voor het maken van verlanglijsten. Klanten kunnen hun lijst delen met vrienden, wat helpt om meer potentiële klanten te bereiken,
  • Smush Image en ShortPixel – dit zijn plugins die het gewicht van afbeeldingen verminderen, wat de laadsnelheid van de pagina ten goede komt,
  • WooCommerce Beeketing – deze plugin helpt de verkoop te verhogen door bijvoorbeeld kortingen op aanvullende producten aan te bieden, pop-ups weer te geven, een mailingcampagne te creëren,
  • Antispam Bee! – helpt in de strijd tegen spam. De plugin blokkeert kunstmatig gegenereerde opmerkingen.

Plugins worden ook gebruikt om extra betaalmethoden, verzendmethoden, marketingtools, gegevensverzameling en analysetools, enz. in te voeren.

Betalingen

Klanten hechten veel waarde aan betaalmethoden. Ze zijn geïnteresseerd in die welke snel en veilig zijn. WooCommerce biedt de basisopties: traditionele bankoverschrijving, creditcard, PayPal en cheque-betaling. Hun voordeel is dat ze gratis zijn, maar zo’n beperkte keuze is misschien niet voldoende. Zowel klanten als de verkoper kunnen ontevreden zijn over de transactietijd.

Een online betalingssysteem, of e-betaling, maakt transacties mogelijk via het internet. Het aanbod en de bijbehorende kosten, evenals de duur van het contract, zijn afhankelijk van de geselecteerde operator. Bij het kiezen van een van de betaalgateways kan het zijn dat je een activatietarief moet betalen en een geschikte plugin moet downloaden (waarvoor ook betaald moet worden). Providers kunnen ook commissies op transacties in rekening brengen. Bij het kiezen van een betaalgateway moet je rekening houden met de veiligheid van transacties, de mogelijkheid om met creditcards te betalen, de beschikbaarheid van mobiele betalingen en toegang tot fondsen (opnamevoorwaarden, commissies).

Verzending

Verzending is een zeer belangrijk element bij het doen van een aankoop, dus de verkoper moet de tijd nemen om specifieke instellingen te maken. Ga hiervoor vanuit het cockpit naar “WooCommerce” → “Instellingen” → “Verzending“.

In deze fase moet je verzendzones instellen, dat wil zeggen geografische gebieden definiëren waar specifieke verzendmethoden beschikbaar zullen zijn. Op deze manier wordt de klant, op basis van zijn adres, automatisch gekoppeld aan de juiste zone en worden de juiste verzendmethoden gepresenteerd. Om een verzendzone te creëren, klik je op “Verzendzone toevoegen“.

In de volgende stap moet je de naam van de zone, de regio’s (bijvoorbeeld Polen of individuele postcodes) en welke verzendmethoden in de zone van toepassing zijn, opgeven.

Er zijn drie standaard verzendmethoden beschikbaar in WooCommerce:

  • Vast tarief – een vast bedrag per verzending,
  • Gratis verzending,
  • Persoonlijke afhaling.

Verzendklassen zijn een nuttig hulpmiddel voor verkopers die producten van verschillende formaten aanbieden. Om een geschikte verzendklasse aan een product toe te wijzen, ga je naar het tabblad “Producten” → Bewerk het geselecteerde product → “Productgegevens” → “Verzending” en selecteer je de juiste verzendklasse.

Marketing

Marketing en het promoten van je winkel op WooCommerce kan worden gedaan via:

  • Het gebruik van extra kanalen die helpen om nieuwe klanten te bereiken, bijvoorbeeld advertenties op Facebook (plugin “Facebook voor WooCommerce“), het verbinden van je winkel met Google (plugin “Google Listings & Ads“), het gebruik van populaire platforms (Pinterest, Amazon, enz.),
  • Het gebruik van e-mailmarketing – het creëren van gepersonaliseerde berichten kan de verkoop verhogen door bijvoorbeeld: klanten herinneringen te sturen over producten in hun winkelwagentje en verlanglijst, het aanmoedigen van beoordelingen, het aanbieden van gepersonaliseerde coupons,
  • Kortingen en coupons aanbieden om gebruikers aan te moedigen om te winkelen – bijvoorbeeld, de “Punten en Beloningen” plugin stelt klanten in staat om punten te verzamelen na elke bestelling en deze in te wisselen voor kortingen,
  • Contentmarketing – het promoten van je merk via content kan helpen om vertrouwen en hogere klantbetrokkenheid te krijgen. Goede praktijken zijn onder andere: het onderhouden van een blog, wat verkeer naar de site genereert, het schrijven van teksten voor SEO en het aanbieden van cross-selling (aanbieden van aanvullende producten, bijvoorbeeld een beschermhoes voor een laptop) en up-selling (het aanbieden van hetzelfde product, maar van betere kwaliteit, met betere parameters, vaak duurder).

Tools om een WooCommerce-winkel te helpen promoten zijn beschikbaar als gratis en betaalde plugins die verkopers kunnen installeren.

Analytics

Interesse in het onderwerp analytics kan je helpen om het gedrag van klanten te begrijpen, welke problemen, indien aanwezig, ze ondervinden terwijl ze in de online winkel zijn, waarom ze het aankoopproces niet voltooien, welke verwachtingen en behoeften ze hebben, enz. De meest populaire tool is Google Analytics, die toegang heeft tot veel informatie, zoals waar klanten vandaan komen, het aantal bezoeken aan de site, wie de site bezoekt, enz. De plugins die beschikbaar zijn in de bibliotheek helpen ook bij analytics.

De WooCommerce-winkel is een van de meest populaire e-commerceoplossingen. Verkoper waarderen de grote flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het platform heeft ook verschillende extra plugins die helpen om de klantbetrokkenheid en verkoop te verhogen.

Bekijk ook onze andere e-commerce artikelen: Hoeveel kost een winkel op PrestaShop?!

Je kunt ook in contact blijven en je aansluiten bij onze Facebook-gemeenschap!

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

35 seconds ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

2 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

4 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

6 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

7 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

9 hours ago