Hoe de bereik op Facebook te vergroten? Recept voor effectieve berichten

Beheer je een fanpagina? Bekijk de nieuwste manieren om het bereik op Facebook te vergroten en een breder publiek met je boodschap te bereiken.

Hoe je je Facebook-bereik kunt vergroten – inhoudsopgave:

  1. Hoe je het bereik op Facebook kunt vergroten – stap voor stap
  2. Vergeef het algoritme van Facebook
  3. Hoe bouw je betrokkenheid op onder Facebook-gebruikers?
  4. Reageer op opmerkingen van fans
  5. Vereenvoudig de boodschap van je bericht in de eerste regels
  6. Gebruik emoticons in je berichten
  7. Wanneer moet je je berichten op Facebook publiceren?
  8. Testen is de basis van je inspanningen

De vaardigheid om boeiende berichten op Facebook te creëren is een sleutelvaardigheid voor elke marketeer. Als je organisch bereik wilt genereren – moet je oefenen met het schrijven van content die niet alleen de harten van je volgers zal veroveren, maar hen ook aanmoedigt om het met anderen te delen. Als je enkele bewezen trucs wilt leren om rekening mee te houden bij het plannen van je berichten – dan is de volgende gids voor jou!

Hoe je het bereik op Facebook kunt vergroten – stap voor stap

Facebook stelt je in staat om een bericht te publiceren met een maximale lengte van enkele duizenden tekens. Het is echter een zeldzame praktijk om deze lengte te gebruiken – de primaire zorg van makers hier is om de aandacht van de gebruiker te trekken en hem/haar te overtuigen om het bericht te lezen.

Er is geen gouden regel voor de optimale hoeveelheid tekens – fanpagina’s verschillen van elkaar wat betreft de groep ontvangers en wat in de ene sector werkt, zal niet noodzakelijk de verwachte resultaten in jouw geval opleveren.

Vergeef het algoritme van Facebook

Dit is wat je bericht waardevol maakt voor het algoritme van Facebook en het een kans geeft op een extra boost in de vorm van organisch bereik:

  • kwaliteitscommentaren – dat wil zeggen, commentaren die uit een paar zinnen bestaan die verschillen tussen gebruikers,
  • shares – natuurlijk, zonder gebruik te maken van kunstmatige accounts of wedstrijden,
  • aantal en type reacties op het bericht,
  • tijd die de gebruiker besteedt aan het bekijken van een bepaalde publicatie.

Bij het plannen van je berichten moet je rekening houden met hoe je je volgers kunt activeren – hen aanmoedigen om te discussiëren en reacties achter te laten is niet alleen een kans om je overtuigingen en voorkeuren te uiten, maar ook een kans voor jou om een breder publiek met je bericht te bereiken.

Hoe bouw je betrokkenheid op onder Facebook-gebruikers?

Nu je weet dat het aantrekken van een betrokken gemeenschap meerdere voordelen heeft voor je fanpagina – bij het plannen van je berichtenschema, overweeg hoe je prikkels voor actie in je verhaal kunt verwerken.

Bijvoorbeeld, je kunt raadsels of quizspellen introduceren die je publiek aanmoedigen om deel te nemen aan een gokspel of hun mening te geven over een onderwerp dat hen na aan het hart ligt.

Reageer op opmerkingen van fans

Beloon actieve gebruikers door je niet te beperken tot emoticons onder hun berichten of lakonieke slogans. Stel vragen, wees open en probeer een natuurlijke ontwikkeling van de discussie te leiden.

Probeer ook op vergelijkbare opmerkingen op verschillende manieren te reageren. Met andere woorden – verras, toon een houding vol nieuwsgierigheid naar de andere persoon die zijn/haar tijd heeft genomen om een spoor achter te laten in de vorm van een opmerking. Discussies tussen het merk en fans zijn het meest waardevol.

Vereenvoudig de boodschap van je bericht in de eerste regels

Bij het ontwerpen van je content moet je rekening houden met het feit dat Facebook-gebruikers deze verticaal lezen, niet horizontaal. Daarom, probeer het bericht te beginnen met de meest waardevolle inhoud die hen zal verleiden om verder te scannen of het bericht uit te breiden. Het is het effect dat wordt gecreëerd door de eerste regels die de kans hebben om te concurreren om de aandacht van je fan. Om je bericht te laten opvallen tussen de rest van de Facebook-tijdlijn, voeg een lege ruimte tussen elke regel toe – kijk of deze “lichtheid” meer aandacht trekt.

Gebruik emoticons in je berichten

Statuslabels en emoticons in de body van je bericht maken het vriendelijker voor de ogen en helpen je bericht op te laten vallen. Wat je voorkeur in dit gebied ook is – zelfs als je denkt dat het gebruik ervan een terugval is naar het schrijven van afbeeldingen, zo te zeggen – gebruik de gulden middenweg.

Vakkundig gebruik van emoticons kan je helpen de belangrijkste informatie te benadrukken en de gebruiker naar een belangrijke plek te leiden – bijvoorbeeld zich inschrijven voor een training/een afspraak maken, of een andere gewenste actie ondernemen. Het aantrekkelijk maken van de inhoud van het bericht is een prioriteit in de voortdurende strijd om aandacht.

Wanneer moet je je berichten op Facebook publiceren?

Laat je niet misleiden door de verkeerde veronderstelling dat het optimale tijdstip om te posten in de middag of avond is. Het blijkt dat gebruikers doorgaans het meest actief zijn terwijl jij aan het werk bent, met de beste dagen tussen dinsdag en donderdag. Dit betekent echter niet dat je je schema alleen op deze tijden moet aanpassen – dit zijn algemene gegevens die kunnen verschillen van het gedrag van je gebruikers. Desondanks toont de trend aan dat vrijdagmiddag tot zondagavond meer bevorderlijk is voor activiteiten anders dan het volgen van Facebook.

Testen is de basis van je inspanningen

Likes, opmerkingen en verdere shares van berichten is een droomscenario voor elke social media ninja. Het startpunt voor je acties moet zijn dat constant testen van nieuwe oplossingen je zal helpen om je KPI’s te behalen. Met andere woorden – verifieer verschillende scenario’s en controleer de statistieken. Dankzij hen kun je de effectiviteit van je acties objectief beoordelen.

Je vindt het misschien ook leuk: Facebook-wedstrijden – ideeën, wetten en methoden om resultaten te meten

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

View all posts →

Laura Green

Er is waarschijnlijk geen enkel social media-kanaal of -tactiek waar Laura niet zelfverzekerd over is. Of het nu gaat om het meedoen aan de nieuwste TikTok-trend, het lanceren van een Pinterest-campagne of het live-streamen op YouTube - deze Social Media Ninja heeft het allemaal gedaan.

Share
Published by
Laura Green

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

54 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

6 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

8 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

10 hours ago