Categories: AdverterenBlog

Hoe bannerblindheid te voorkomen?

Sinds advertenties op praktisch elke website en bij elke mogelijke gelegenheid opdoken, ervaren steeds meer mensen ze negatief. Er is niets vervelender dan een banner die midden op het scherm verschijnt met een kruis dat zo goed verborgen is dat je liever de hele pagina sluit dan dat je probeert die advertentie kwijt te raken. Gelukkig kan onze hersenen zich aanpassen aan verschillende omstandigheden. In dit geval heeft het perfect leren negeren van pop-up banners. Dit fenomeen wordt bannerblindheid genoemd. Lees verder om meer te ontdekken.

Bannerblindheid – inhoudsopgave:

  1. Wat is bannerblindheid?
  2. Te veel advertenties
  3. Manieren om je advertenties op te laten vallen
  4. Samenvatting

Wat is bannerblindheid?

Bannerblindheid is niets meer dan het negeren van pop-up advertenties of banners door gebruikers. Bovendien geldt deze situatie ook voor inhoud of website-elementen die visueel op advertenties lijken. Door jarenlange oefening hebben onze hersenen de mogelijkheid ontwikkeld om gesponsorde inhoud automatisch te filteren. Dit is een soort verdedigingsmechanisme tegen advertenties en hun invloed op ons. De enige ontevreden partij in deze puzzel is de uitgever, die, na aanzienlijke middelen aan een advertentiebudget te hebben besteed, de verwachte opbrengst niet behaalt.

Te veel advertenties

Vlak nadat het internet voor het eerst verscheen, was adverteren op websites niet zo populair, af en toe verscheen er een banner die de aandacht trok. Het was een interessante variatie en de meeste mensen wilden weten wat er achter de pakkende advertentietekst zat. Er is veel tijd verstreken sinds die vroege dagen, en gebruikers hebben de gewoonte ontwikkeld om pop-ups te negeren. Schokkende slogans schokten niet langer, en intrigerende beelden gingen verloren in de menigte van soortgelijke graphics. Tegenwoordig irriteren dergelijke advertenties de kijker eerder dan dat ze nieuwsgierig maken, en als gevolg daarvan worden ze zeer zelden aangeklikt. Volgens studies is de CTR slechts 0,05%.

Manieren om je advertenties op te laten vallen

Adverteren is al lange tijd bij ons en er is geen twijfel dat het zal blijven bestaan. Het is echter noodzakelijk om het formaat te veranderen zodat het beter opvalt in de informatiestroom. Er is geen gouden middenweg die voor alle gebruikers werkt en plotseling zal het fenomeen van bannerblindheid volledig verdwijnen. Er zijn echter technieken die tenminste gedeeltelijke resultaten kunnen opleveren.

Negeren van het verwachte

Wanneer we naar een bepaalde website gaan, weten we wat we kunnen verwachten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een pop-up of een advertentie op dezelfde plek volledig genegeerd zal worden. We herinneren ons welke gebieden op de site we moeten vermijden en kijken niet eens naar een bepaalde banner. Dit is vele malen bewezen door oogbewegingsstudies, die hebben aangetoond op welke elementen van de site onze ogen, of onze aandacht, zijn gericht, of welke plaatsen we met onze cursor markeren.

Aangezien gebruikers typische advertentielocaties volledig negeren, lijkt de logische oplossing te zijn om de banner op een ongebruikelijke locatie te plaatsen. Aan de ene kant kan dit een effectieve marketingtruc zijn die de gebruiker ertoe aanzet de inhoud in de advertentie te lezen. Het is echter een vrij risicovolle oplossing die zelfs het tegenovergestelde effect kan hebben. Vooral als het plan is om een banner te plaatsen die de inhoud bedekt. Dergelijke advertenties zijn vervelend en kunnen opgemerkt worden, maar zullen waarschijnlijk geen positieve indruk achterlaten.

Esthetiek

Flitsende, kleurrijke banners zijn niet langer een interessante marketingtruc. Ze worden nu eerder als onaesthetisch beschouwd en stoten af in plaats van de aandacht te trekken. Internetgebruikers zijn belangrijker gaan hechten aan de esthetiek van de advertenties zelf. Ze klikken veel eerder op een redirect wanneer de banner in harmonie is met de gehele stijl van de site. Websites die verzadigd zijn met kleurrijke vensters met super promoties laten ons elders op het web kijken.

De keuze van de site waar we een advertentie plaatsen speelt ook een belangrijke rol. Tenslotte willen we, terwijl we een recept voor een appeltaart op een kookblog lezen, niet de hele tijd pop-ups met promoties voor bouw- of tuinapparatuur sluiten. Website-eigenaren hebben een stem in wat er naast hun inhoud verschijnt.

Native advertising

Dit is een type reclame dat zeer gewenst is en tegelijkertijd goed wordt ontvangen door gebruikers. Een typische win-win situatie. Gelukkig beginnen veel bedrijven dit op te merken en volgen ze de verandering. Native advertising wordt vaak gebruikt op bedrijfsblogs of in influencer-berichten, wanneer de advertentie harmonieus past in het thema van het gehele bericht. Dit betekent dat de advertentie wordt gezien door mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in kopen, waardoor de advertentie niet opdringerig is.

Remarketing

Dit is een perfect voorbeeld van hoe moderne technologie kan worden gebruikt om advertenties beter te targeten. Een standaard situatie: een klant van een online kledingwinkel bezoekt de site, bekijkt de sectie truien, maar laat de aankoop achter. Ze verlaten de site en browsen op sociale media. Daar krijgen ze een aanbieding te zien voor de trui die ze hebben bekeken en verschillende anderen in een vergelijkbare stijl. Als de klant na een paar dagen nog steeds de transactie niet voltooit, wordt dezelfde trui aan hen getoond, maar met een korting.

Het belangrijkste doel van remarketing is om de klant ervan te overtuigen dat ze het eerder bekeken item nodig hebben en hen te overtuigen het te kopen. Het is een soort gerichte reclame die over het algemeen positief wordt ontvangen. Gebruikers krijgen items te zien waarin ze geïnteresseerd zijn geweest, vaak tegen lagere prijzen.

Samenvatting

Het fenomeen van bannerblindheid is een verdedigingsmechanisme dat ons lichaam heeft ontwikkeld om zichzelf te beschermen tegen de informatiestroom. Interessant is dat de meesten van ons zich niet eens realiseren hoeveel advertenties onze hersenen hebben “gefilterd” en automatisch geblokkeerd. Ad-creators hebben opgemerkt dat het creëren van dergelijke inhoud niet langer winstgevend is, en mensen voortdurend overspoelen met aantrekkelijke aanbiedingen irriteert eerder dan dat het hen aanmoedigt om te kopen. Om te voorkomen dat het advertentiebudget opraakt, voeren moderne bedrijven gerichter marketingactiviteiten uit. Dit is de trend die het volgen waard is.

Lees ook: Hoe advertenties op Instagram te plaatsen?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

View all posts →

Zofia Lipska

Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.

Share
Published by
Zofia Lipska

Recent Posts

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

1 hour ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

3 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

4 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

8 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

9 hours ago