Het is onmogelijk om affiliate marketing te definiëren zonder Pininterest en zijn gemeenschap te noemen. Statistisch gezien breekt de nieuwe tool, die sinds 2010 operationeel is, momenteel records van populariteit. Uitgevers profiteren gretig van het succes. Wat is het fenomeen van het platform? Wat is de verbinding tussen Pinterest en samenwerkingsmarketing? Hoe doe je affiliate marketing op Pinterest? We haasten ons om het uit te leggen!

Affiliate marketing op Pinterest – inhoudsopgave:

  1. Pinterest in cijfers
  2. Waarom Pinterest?
  3. Hoe werkt het platform?
  4. Hoe verhoog je het verkeer?
  5. De meest populaire sectoren op Pinterest
  6. Hoe maak je content die goed verkoopt?
  7. Hoe doe je affiliate marketing op Pinterest? – samenvatting

Pinterest in cijfers

Er verschijnen veel statistieken over gebruikers en hun activiteit op het medium online. Volgens het rapport van 2021 dat door het platform zelf is gepresenteerd, ziet Pinterest er als volgt uit:

  • meer dan 478 miljoen actieve gebruikers per maand,
  • ongeveer 50% van het verkeer van de site komt uit de Verenigde Staten,
  • vrouwen vormen maar liefst 77,1% van de gemeenschap, terwijl er steeds meer mannen opduiken onder nieuwe gebruikers,
  • 32% van de gebruikers is tussen de 18-29 jaar oud, en 34% is tussen de 30 en 49 jaar oud,
  • 89% van de gebruikers zoekt op Pinterest naar winkelinspiratie,
  • het aantal gebruikers groeit significant elk jaar – tot nu toe is er geen daling in activiteit geweest,
  • de meest populaire zoekcategorie is vakanties,
  • Pinterest werkt op een desktopversie en een mobiele app. In de verklaring is de activiteit op de app meer dan 80%.
affiliate marketing on Pinterest

Waarom Pinterest?

De bekendheid van het platform is indrukwekkend. Maar weet je wat Pinterest-gebruikers leuk vinden aan het platform? Wat trekt de menigte aan? Onbetwistbaar is het de eerder genoemde winkelidee. Pinterest wordt een steeds populairdere plek om aankopen te doen. De mogelijkheden stoppen echter niet daar. Gebruikers zoeken naar allerlei nieuws en communiceren met familie en vrienden. Voor velen is Pinterest een plek geworden voor professionele ontwikkeling en zelfpresentatie van het merk, producten en diensten. Zie je hier een plek voor jezelf?

Hoe werkt het platform?

De werking van Pinterest verschilt van die van andere sociale media. Na het aanmaken van een account vraagt het platform je om de categorieën van jouw keuze te selecteren. Het zoekgebied kan bijvoorbeeld interieurontwerp, huisdieren of mode zijn. Voortaan verschijnen zogenaamde pins, die gerelateerd zijn aan jouw filters, op de hoofdpagina. In het kort, een pin is het equivalent van een Facebook-post of een relatie op Instagram. Je kunt een pin die je leuk vindt op jouw bord accepteren.

Heb je geen aantrekkelijke categorie gevonden? Hier is je kans om je bord op te zetten. Je voegt toe wat je gepast vindt. In de nieuwsfeed vind je de meest populaire pins en die van de borden die je observeert. Elke pin bestaat uit een afbeelding (let op – voor zakelijke accounts zijn er ook video’s beschikbaar), een link die doorverwijst naar een andere site, een titel, een beschrijving, de naam van de auteur, opmerkingen en informatie over de records ervan.

Hoe verhoog je het verkeer?

Waar houden uitgevers van Pinterest van? Het valt niet te ontkennen dat het een geweldig medium is om verkeer te genereren. Doorverwijzingen naar andere sites zijn niet verboden – ze zijn zelfs welkom! Aantrekkelijke content op het platform beïnvloedt vaak de aankoopbeslissing van een klant. Aan de andere kant is het slechts één klik verwijderd van de plek waar de transactie plaatsvindt. Het proces is uiterst efficiënt. Pinterest is een combinatie van gemeenschap en zoekmachines geworden. Volgens rapporten gepresenteerd door Open Mobi heeft tot 57% van de gebruikers een product via Pinterest gekocht.

De meest populaire sectoren op Pinterest

Vraag je je af of het object van jouw promotie waarschijnlijk succes zal hebben op het platform? Volgens beschikbare statistieken zijn de dominante sectoren op Pinterest:

  • beauty-industrie (inclusief cosmetologie, zelfzorg, schoonheid)
  • mode (lookbooks zijn extreem populair – collecties van foto’s die laten zien hoe je producten kunt gebruiken)
  • inspiratie in het creëren en decoreren van interieurs
  • alle culinaire items
  • ook hoog in de ranking: auto’s en sport

Hoe maak je content die goed verkoopt?

Heb je besloten dat jouw gekozen sector een plek op het platform zal vinden? Weet je echter wat je moet doen om de content die je maakt interessant te maken? We stellen bewezen en effectieve methoden voor.

  1. Grafisch aantrekkelijke content is de beste prikkel om aankopen te stimuleren. Relevante en uitnodigende afbeeldingen zijn de sleutel. Pinterest is een enorm album.
  2. Voor affiliate marketing op Pinterest heb je twee dingen nodig: de Pinterest Pin It plugin en de affiliate Converter Editor plugin. Wanneer je een afbeelding toevoegt, ga je naar de editor en wijzig je de link naar de betreffende winkel naar jouw affiliate versie. Vergeet niet de volledige link te gebruiken. Verkorte doorverwijzingen kunnen als spam worden beschouwd.
  3. Maak pins met checklists en verlanglijsten – mensen houden ervan.
  4. Speel in op emoties en – zoals altijd in samenwerkingsmarketing – moedig actie aan met eenvoudige boodschappen (“voer in”, “selecteer”).
  5. Deel je pins in andere media.
  6. Houd je content up-to-date, en vul links in waar ze ontbreken.
  7. Werk aan de beschrijving en tags om ervoor te zorgen dat je pins zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen.
  8. Je kunt meerdere producten in één pin promoten.
  9. Als je een gevorderde uitgever bent, ga dan voor betaalde advertenties die door het platform worden aangeboden.
  10. Je kunt graphics maken in populaire programma’s zoals Canva of Adobe Illustrator.
  11. Je kunt je persoonlijke account op elk moment omzetten naar een zakelijke account.

Hoe doe je affiliate marketing op Pinterest? – samenvatting

De overvloed aan mogelijkheden die Pinterest biedt, is verbijsterend voor menig uitgever.

Misschien is dit het platform waar jouw sector een kans heeft om naam te maken? Pinterest is ook een kans voor slimme deals voor beide partijen – uitgevers en gebruikers. Wil je afbeeldingen maken die goed verkopen? We hopen dat we je na het lezen van dit artikel hebben aangemoedigd om een kans te wagen en zelf het marketingpotentieel van Pinterest uit te proberen!

Je hebt net ontdekt hoe je affiliate marketing op Pinterest doet! Lees ook: Hoe doe je affiliate marketing?

Als je onze content leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →