Als je denkt dat PR alleen een domein is van grote bedrijven, betekent dit dat je nog niet hebt gerealiseerd wat kleine en middelgrote bedrijven kunnen winnen door consistent op maat gemaakte oplossingen op dit gebied te implementeren. Lees hoe je PR kunt benaderen in een klein tot middelgroot bedrijf.
Dankzij een goed geïmplementeerde strategie kunnen we de manier waarop anderen ons merk, onze producten of onszelf waarnemen beïnvloeden. Om dit doel te bereiken, kunnen veel oplossingen worden gebruikt – meer of minder technologisch en modern. Jouw taak is om te overwegen welke methoden het beste de doelen van het bedrijf zullen bereiken.
Één ding is zeker – de manier waarop ze jou waarnemen is steeds waardevoller en helpt je nieuwe klanten en hun vertrouwen te winnen.
De analyse van de Small Business Association toont aan dat 95% van de kleine bedrijven binnen de eerste vijf jaar van hun aanwezigheid op de markt faalt. Zeker een van de redenen hiervoor is dat de kleinste bedrijven vaak niet om hun imago geven, niet communiceren met hun omgeving en public relations beschouwen als een luxe of een whim, gereserveerd voor de rijkste ondernemingen.
Ondertussen, als je weet hoe je PR moet benaderen, kan het je grootste kracht zijn!
Denk na over welke gebeurtenissen in het leven van jouw bedrijf het publiek dat je belangrijk vindt, zullen aantrekken. Elk bedrijf heeft iets dat journalisten of potentiële klanten kan interesseren, en het is de taak van de PR-persoon van het kleine bedrijf om zo’n onderwerp te vinden.
Upgrades, nieuwe producten, diensten of evenementen zijn allemaal pakkende onderwerpen. Als je geen baanbrekende evenementen hebt, probeer dan je publiek tips, advies of informatie te bieden die waarde toevoegt en ervoor zorgt dat ze jouw bedrijf positief onthouden.
Als je wilt ontdekken hoe je PR moet benaderen, moet je weten dat niet alleen de boodschap belangrijk is. Het is de manier waarop je het formuleert die telt. Overweeg welke vorm het beste zal zijn – een artikel, een persbericht, een blogpost of een e-mail, of zelfs een podcast?
Je vindt veel bronnen op het web over hoe je ze kunt maken, en in onze blogpost leer je ook over de beste contentstrategieën voor 2021.
Als je wilt leren hoe je creatief kunt schrijven, raden we aan te beginnen met: Copywriting: Successful Writing for Design, Advertising and Marketing door Mark Shaw.
De vorm en het onderwerp die je kiest, dicteren vaak het medium, dus neem een uitgebreide benadering. Overweeg waar de mensen die je met je boodschap wilt bereiken zijn en wat ze lezen. Zijn je klanten actief op LinkedIn? Of misschien werkt de vorm van je how-to teksten goed op een blog die je ondersteunt via Facebook-activiteiten?
Als je op de lokale markt opereert, probeer dan je tekst naar de lokale pers te sturen.
Heb je een innovatief product of dienst uitgevonden of wil je praten over jouw knowhow? Benader de nationale en internationale pers. Alles wat je hoeft te doen is nadenken over welke titels interessant zullen zijn en de contacten met redacteuren en journalisten te vinden.
Als het onderwerp interessant genoeg is, kun je rekenen op gratis publicaties. Vergeet niet, wees niet bang voor journalisten. Soms werkt één telefoontje naar een journalistennummer dat je op Google hebt gevonden beter dan 100 e-mails. In sommige gevallen kan de journalist je zelfs uitnodigen voor een kort interview!
Hoe benader je PR? Als je actief bent op sociale media en het je kunt veroorloven, investeer dan in advertentie-inspanningen. Zonder dit zullen je berichten niet veel mensen bereiken. Als je een interessante post hebt geschreven of een nieuw product hebt geïntroduceerd – investeer geld in het promoten ervan.
Alleen weloverwogen, geplande en continue acties zullen waarschijnlijk de verwachte resultaten opleveren, dat wil zeggen dat mensen over jouw bedrijf horen, het onthouden en de producten en diensten ervan gebruiken.
Als je geniet van de inhoud die we publiceren, deel dan een reactie hieronder en sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap. Laten we in contact blijven!
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…