Het beheren van een multigenerationele workforce brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor leiders en ondernemers. Het is noodzakelijk om rekening te houden met de sterke punten, verwachtingen en behoeften van elke generatie, en vervolgens passende managementmethoden toe te passen. Het is ook belangrijk om effectieve communicatie met alle medewerkers te waarborgen. Hoe ga je deze uitdaging aan?
Verschillende benaderingen van werk en prioriteiten kunnen zowel ten goede als ten nadele van het bedrijf zijn. Een goed begrip van de kenmerken van elke generatie kan bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie, de introductie van nieuwe innovatieve oplossingen en het verkrijgen van een concurrentievoordeel. Tegelijkertijd zal incompetente intergenerationele management een negatieve invloed hebben op de teamcommunicatie, sfeer en organisatiecultuur, en bijgevolg ook op de productiviteit van de medewerkers.
Om deze negatieve gevolgen te vermijden, is het noodzakelijk om alle generaties te definiëren, vooral hun behoeften, prioriteiten, verwachtingen en sterke punten, die een significante invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van de organisatie. Momenteel zijn er vijf actieve generaties op de arbeidsmarkt:
Hoe beheer je een multigenerationele workforce? Bekijk onze nuttige tips.
Vertegenwoordigers van elke generatie hebben verschillende waarden, verwachtingen en worden gemotiveerd door verschillende factoren. We hebben deze informatie verzameld, samen met tips voor leiders over hoe ze verschillende generaties kunnen beheren, in de onderstaande tabel.
Generatie | Sterke punten en beschrijving | Motiverende factoren en extra voordelen | Tips voor leiders |
Traditionelen (1925-1944) |
|
|
|
Babyboomers (1961-1981) |
|
|
|
Generatie X (1961-1981) |
|
|
|
Millennials (1980-2000) |
|
|
|
Generatie Z (1995-2012) |
|
|
|
Stereotypering kan schadelijk zijn, niet alleen voor vertegenwoordigers van de betreffende generaties, maar ook voor het bedrijf zelf. Beslissingen nemen op basis van algemene aannames, in plaats van op basis van de werkelijke behoeften van medewerkers, kan leiden tot het verspillen van hun potentieel. Dit vertaalt zich ook in slechtere communicatie en team samenwerking, en kan uiteindelijk bijdragen aan een verhoogde turnover, aangezien een ontevreden en verkeerd begrepen werknemer snel van baan wil veranderen.
Tegenwoordig hebben de meeste mensen toegang tot het internet of traditionele media. Hier kunnen we verschillende publicaties vinden, die, om de aandacht van lezers te trekken, misleidende clickbait-titels hebben. Dergelijke berichten leveren meestal niet de inhoud die de kop impliceert. Het doorbladeren ervan versterkt een bepaald beeld van de betreffende generatie, dat vervolgens door meer mensen wordt gekopieerd.
De beste oplossing om stereotypen te vermijden is om actief te luisteren naar collega’s. Door open te staan voor hun werkelijke behoeften en waarden, zal het voor leiders gemakkelijker zijn om hun potentieel op het werk te benutten, de juiste managementmethode te kiezen en passende voordelen aan te bieden die hen motiveren om hun taken ijverig uit te voeren. Bovendien zal een sfeer van wederzijds respect en begrip de relaties en team samenwerking positief beïnvloeden.
Voor sommige generaties (traditionelen, babyboomers) is de mogelijkheid om hun kennis en ervaring te delen eigenlijk een verwachte voordeel en motivator. Door dergelijke mensen in de rol van mentoren te plaatsen, tonen leiders hen respect en vertrouwen. Jongere generaties daarentegen staan open voor het verwerven van nieuwe kennis en persoonlijke ontwikkeling, dus ze zijn bereid om advies van meer ervaren medewerkers aan te nemen.
Dit betekent echter niet dat de rollen niet omgedraaid kunnen worden. Van elkaar leren is een andere manier om stereotypen te doorbreken en beter te communiceren. Dit leidt vervolgens tot nieuwe en innovatieve ideeën die de groei van het bedrijf positief beïnvloeden.
In een multigenerationeel team zal elke medewerker verschillende verwachtingen hebben, vooral wat betreft werkregelingen en schema’s. Dit wordt beïnvloed door veel factoren, bijvoorbeeld kinderopvang of productiviteit gedurende de dag (sommige mensen zijn ‘s ochtends productiever, anderen werken liever ‘s avonds).
Inflexibel zijn in zo’n geval dient noch de medewerkers, noch het bedrijf. Daarom is het de moeite waard om een strategie te ontwikkelen die elke medewerker in staat stelt om hun taken op een geschikt tijdstip en op een geschikte plaats uit te voeren. Er zijn enkele moeilijkheden aan verbonden, aangezien werken op verschillende tijden de communicatie kan bemoeilijken, vooral als iemand onmiddellijke feedback verwacht.
Het is nuttig om asynchrone communicatie te gebruiken om dit probleem op te lossen. Bij deze methode wordt de prestatie van de medewerker in aanmerking genomen, niet de uren die achter een bureau zijn doorgebracht. Asynchrone communicatie vereist ook geen onmiddellijke reactie op berichten, aangezien iemand terugschrijven terwijl ze een specifieke taak uitvoeren hen kan afleiden.
Projectmanagementtools maken het veel gemakkelijker om flexibel te zijn ten opzichte van de verwachtingen van je ondergeschikten. Firmbee is een uitgebreide oplossing die je in staat stelt om de voortgang van projecten te volgen (met behulp van Kanban-borden), taken te verdelen en toe te wijzen aan individuele teamleden, documentatie te delen, contactdatabases te creëren, evenals de bedrijfskosten en uitgaven te controleren. Bovendien kunnen gebruikers profiteren van ATS, HRMS en CRM oplossingen, die het beheren van een multigenerationele workforce efficiënter maken.
Het beheren van een multigenerationele workforce brengt veel uitdagingen met zich mee, maar het aangaan van deze taak kan veel voordelen voor je bedrijf opleveren, in de vorm van betrokken en loyale medewerkers, grotere productiviteit en innovatieve ideeën, die uiteindelijk zullen vertalen in de groei van het bedrijf.
Lees ook: De generatiekloof op de werkvloer overbruggen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…
Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…
Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…