Uitbesteding kan veel voordelen voor een bedrijf met zich meebrengen. Deze omvatten lagere operationele kosten, toegang tot nieuwe middelen en technologie, en de mogelijkheid voor de organisatie om zich te concentreren op haar belangrijkste activiteiten. Er zijn echter enkele onbedoelde gevolgen van uitbesteding die de vaste werknemers van bedrijven kunnen beïnvloeden. We zullen deze in het volgende artikel uitleggen.
Gevolgen van uitbesteding: Hoe kan uitbesteding vaste werknemers beïnvloeden? – inhoudsopgave:
- Gevolgen van uitbesteding: potentiële risico’s voor werknemers
- Hoe angst onder het personeel te voorkomen?
- Impact van uitbesteding op werknemers van uitbestede bedrijven
- Hoe kan een bedrijf een dergelijke situatie voorkomen?
Gevolgen van uitbesteding: potentiële risico’s voor werknemers
Het gebruik van uitbestedingsdiensten door bedrijven kan enkele zorgen onder hun werknemers oproepen. Deze omvatten, allereerst, bedreigingen voor hun baanzekerheid. Veel werknemers beschouwen de beslissing van een bedrijf om uit te besteden als een mogelijkheid om hun banen te verliezen aan mensen van het bedrijf dat dergelijke diensten levert. Deze angst kan gerechtvaardigd zijn – zowel arbeidskosten als lonen kunnen lager zijn. Die angst kan de basis vormen voor ontevredenheid en/of verminderde werkkwaliteit.
Een ander risico dat gepaard gaat met het inschakelen van een extern bedrijf voor diensten is het gevoel onder reguliere werknemers dat ze niet goed genoeg zijn in wat ze doen. Wetende dat hun kwalificaties mogelijk lager zijn dan die van externe werknemers, kunnen ze de motivatie verliezen om door te gaan met werken. Dit leidt op zijn beurt tot een verslechtering van hun productiviteit en kan zelfs leiden tot het opzeggen van hun baan.
Hoe angst onder het personeel te voorkomen?
Bedrijfsleiders en managers mogen niet toestaan dat de hierboven beschreven situaties zich voordoen. Om angst en onzekerheid onder de werknemers van het bedrijf te voorkomen, moet je eerst met hen praten. Met de intentie om uitbestedingsdiensten te gebruiken, moet het management van de organisatie in eerste instantie het personeel informeren over de motieven die betrokken zijn bij de implementatie van dit bedrijfsmodel. Het communiceren van de intenties die het management heeft aangezet tot een dergelijke beslissing, zou de stemming onder de reguliere werknemers moeten kalmeren.
Het presenteren van de werkelijke reden voor uitbesteding zal het personeel meer vertrouwen geven. Door dit te doen, zal het bedrijf een aantal ongunstige gebeurtenissen vermijden, variërend van een verslechtering van de werkkwaliteit tot zelfs professionele burn-out of ontslagen onder het personeel.
Impact van uitbesteding op werknemers van uitbestede bedrijven
Zoals we aan het begin hebben vermeld, heeft uitbesteding ook invloed op het personeel van bedrijven die dit type dienst verlenen. Deze impact kan zowel positief als negatief zijn. De positieve aspecten omvatten de bredere keuze aan vacatures op de markt. De eigenaren van externe bedrijven, die de beoogde diensten willen uitvoeren, hebben de juiste mensen nodig om dit te doen. Op deze manier creëren ze extra werkplekken en hun grotere aantal beïnvloedt het feit dat werknemers kunnen solliciteren naar betere arbeidsvoorwaarden.
De negatieve aspecten omvatten voornamelijk het gebrek aan identificatie van het personeel met het bedrijf dat hen in dienst heeft. Mensen die in uitbestedingsbedrijven werken, leveren meestal hun diensten aan externe bedrijven. Dit kunnen bijvoorbeeld beveiligingsbeambten zijn, die zijn gedelegeerd om een bepaalde faciliteit te beschermen, of personen die werken voor een bedrijf dat schoonmaakdiensten aanbiedt. Dergelijke werknemers kunnen een groter gevoel van verbondenheid met het bedrijf waar ze voor werken ervaren dan met het bedrijf waarmee ze een arbeidsovereenkomst hebben.
Hoe kan een bedrijf een dergelijke situatie voorkomen?
Periodieke personeelsrotatie kan een goed idee zijn. We bedoelen natuurlijk niet het ontslaan van werknemers. Echter, je kunt werken aan hun mobiliteit. Bijvoorbeeld, de werknemers van een beveiligingsbedrijf kunnen van tijd tot tijd naar verschillende andere locaties verhuizen waarvoor het bedrijf zijn diensten verleent. Net als in het geval van vaste werknemers van uitbestedingsbedrijven, moeten managers van uitbestedingsbedrijven het personeel informeren over de redenen voor hun acties.
Samenvatting
De gevolgen van uitbesteding zijn onvermijdelijk. Zoals we kunnen zien uit de bovenstaande voorbeelden, kan de impact van uitbesteding op reguliere werknemers zowel positief als negatief zijn. Dit hangt grotendeels af van of ze werken voor bedrijven die gebruik maken van of uitbestedingsdiensten aanbieden. Een ander aspect dat invloed heeft op vast personeel is de houding van bazen en managers ten opzichte van hun werk. Ze moeten hun werknemers altijd laten weten waarom ze bepaalde beslissingen nemen, zodat hun ondergeschikten zich zeker voelen in de organisaties waarvoor ze werken.
Wil je weten wat de voordelen van uitbesteding in het bedrijfsleven zijn? Lees ons artikel.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Andy Nichols
Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.