Zowel werkgevers als hun werknemers willen dat teamwork efficiënt, effectief en vriendelijk is. Iedereen verwacht dat het effect van samenwerking de groep en elk van zijn deelnemers tevredenstelt. Dit artikel zal de basis van facilitatie voor effectief teamwork en de bijdrage ervan aan de werkomgeving definiëren.
Facilitatie wordt een essentieel onderdeel van projectmanagement omdat het de werkorganisatie versterkt, de sfeer tussen collega’s verbetert en de groep in staat stelt om haar doelen gemakkelijker te stellen en te bereiken. Het vermindert ook conflicten die vaak tijdens het project optreden. Het hele proces wordt begeleid door een externe ervaren facilitator.
Facilitatie is een proces dat is ontworpen voor een groep om een bepaald doel te definiëren en te bereiken. Het wordt gebruikt om de samenwerking binnen de groep te verbeteren en de effectiviteit ervan te maximaliseren.
Elke teamlid wordt aangemoedigd om zich uit te spreken en te handelen zodat een groep en haar leden hun potentieel kunnen vervullen. Facilitatie wordt een essentieel onderdeel van projectmanagement omdat het de werkorganisatie versterkt, de sfeer tussen collega’s verbetert en de groep in staat stelt om haar doelen gemakkelijker te stellen en te bereiken. Het vermindert ook conflicten die vaak tijdens het project optreden. Het hele proces wordt begeleid door een externe ervaren facilitator.
De facilitator is neutraal en heeft niet de autoriteit om beslissingen te nemen over de merites van samenwerking. Wat betreft facilitatie voor effectief teamwork, is zijn of haar taak om de capaciteit van de groep te vergroten om een bepaald doel te bereiken. Als moderator van een discussie lost de facilitator problemen op door in te grijpen in de groepsprestaties.
De aanwezigheid van een facilitator in een groep scherpt de vaardigheden aan om verontrustende kwesties te herkennen, identificeren en oplossen door duidelijke maatregelen te nemen. De rol van een facilitator is ook om de communicatie binnen een team zo te structureren dat de leden tot een overeenkomst komen en inzicht krijgen in de uitgangspunten.
De lijst van voordelen van het gebruik van facilitatie in het projectmanagement is vrij uitgebreid.
De belangrijkste voordelen van facilitatie voor effectief teamwork zijn:
Ondanks de positieve impact van facilitatie voor effectief teamwork, is er geen garantie dat het altijd de gewenste resultaten oplevert.
Hier zijn enkele obstakels die kunnen optreden wanneer dit proces wordt geïmplementeerd:
Heeft jouw team ooit de hulp van een facilitator ingeroepen? Hebben jullie facilitatie gebruikt voor effectief teamwork? Hoe is het gegaan? Of overweeg je deze optie nog steeds? Laat het ons weten in de reacties hieronder!
Wil je op de hoogte blijven van onze inhoud? Sluit je aan bij onze Facebook-gemeenschap
Als projectmanager is Caroline een expert in het vinden van nieuwe methoden om de beste workflows te ontwerpen en processen te optimaliseren. Haar organisatorische vaardigheden en het vermogen om onder tijdsdruk te werken, maken haar de beste persoon om ingewikkelde projecten werkelijkheid te laten worden.
Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…
Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…