Het hele proces van werving is langdurig en omvat ten minste verschillende fasen, zoals: de werving zelf, formaliteiten en onboarding. Elke fase is belangrijk, maar de laatste, de onboarding, wordt vaak verwaarloosd door werkgevers. In het artikel kunt u ontdekken waarom de onboarding zo belangrijk is en hoe u het hele proces effectief kunt maken.
Zodra het wervingsproces is afgerond en u uw beslissing over de gekozen kandidaat heeft genomen, is het tijd om na te denken over onboarding. Veel hangt af van die eerste indrukken van de nieuwe werkplek, dus het mag niet worden verwaarloosd.
De eerste werkdag beïnvloedt niet alleen de algemene benadering van werk, maar ook de motivatie. Het is de moeite waard om voorbereid te zijn om de nieuwe persoon op een geschikte manier te ontmoeten.
De nieuwe baan is meestal gerelateerd aan de volgende stap in de carrière van de werknemer, daarom is er een bepaalde dosis opwinding aan zijn kant te verwachten. Maar er is ook stress. In de situatie waarin niemand de nieuwkomer opmerkt, de werkplek niet klaar is en de supervisor niet op de hoogte is van de taken van de nieuwe werknemer, kan de aanpassing aan het nieuwe werk worden bemoeilijkt.
Bovendien heeft elk gebrek aan goodwill en gebrek aan behulpzaamheid van de nieuwe collega’s een negatieve impact op de effectiviteit van het onboardingproces. In deze situatie is het moeilijk te verwachten dat de nieuwe werknemer zijn enthousiasme voor de nieuwe taken en verantwoordelijkheden zal tonen.
Het is de moeite waard om de eerste dag van de nieuwe werknemer van tevoren te plannen. Het moet prettig en probleemloos zijn. De werknemer moet zien dat het bedrijf op zijn komst heeft gewacht, daarom moet de werkplek klaar zijn met alle benodigde tools op hun plaats.
De eerste dag moet de welkom presentatie van het bedrijf mogelijk maken met een moment van uitleg over alle basisregels (rooster, dresscode) van de setting.
De nauwkeurige planning van de eerste werkperiode is het essentiële element van onboarding, dat het bedrijf betere aanpassingsresultaten biedt en stressniveaus vermindert van de nieuwe werknemer. In deze fase moeten basisverantwoordelijkheden worden gegeven en moet een algemeen actieplan aan de nieuwe werknemer worden gepresenteerd.
De introductie van sleutelwerkers moet zonder vertraging plaatsvinden, evenals de sleuteltraining. Alle details van de rol moeten ook in deze stap worden uitgelegd.
De nieuwe functie brengt veel onzekerheden met zich mee. De rol van de manager is om de nieuwe werknemer aan te moedigen om werkgerelateerde vragen te stellen en het team te verplichten om deze op de juiste manier te beantwoorden.
De manager kan regelmatige vergaderingen met de nieuwe werknemer organiseren om de voortgang te volgen en alle opkomende kwesties uit te leggen. Wees benaderbaar, vriendelijk en geïnteresseerd in de zaken die verband houden met de aanpassing van de nieuwe werknemer en blijf deze benadering voortzetten nadat de aanpassingsfase voorbij is.
De succesvolle onboarding van de nieuwe werknemer is sterk gerelateerd aan het niveau van integratie met zijn team. De werksfeer die bij het individu past, versnelt het integratieproces en vergemakkelijkt de aanpassing aan de bedrijfscultuur.
Het is belangrijk dat de nieuwe werknemer alle relaties in het bedrijf begrijpt en weet wie de andere mensen zijn. De ontwikkeling van sterke relaties op de werkplek helpt de nieuwe werknemer zich een waardevol onderdeel van het team te voelen.
De nieuwe werknemer moet de exacte waarde van zijn werk voor het bedrijf kennen, daarom is het de moeite waard om hem een breder perspectief te tonen. De invloed van de prestaties van de werknemer op de prestaties van het bedrijf moet worden uitgelegd. Om te investeren in het succes van het bedrijf moeten werknemers weten dat hun werk ertoe doet.
Een bedrijf met een structuur die zijn missie weerspiegelt, creëert waarde voor de werknemer, die mogelijke stadia in zijn toekomstige carrière binnen de organisatie kan voorspellen.
Lees ook: Ontwikkelingspaden in HR
Als u onze inhoud leuk vindt, sluit u dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.
Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…