Categories: BlogHR

Inwerken in 4 stappen

Veel recruiters voltooien na het wervingsproces de formaliteiten met de geselecteerde kandidaat en stellen de eerste werkdag vast om het wervingsproces te beëindigen. Dit is een fout, omdat op dit punt een essentiële fase van werving begint – het onboardingproces.

Medewerker onboarding – inhoudsopgave:

  1. Wat is onboarding?
  2. Tijdens het interview
  3. Voor de eerste werkdag
  4. Op de eerste dag
  5. De volgende dag, week, maand…

Wat is onboarding?

Onboarding van een medewerker is een programma dat de nieuw aangenomen medewerker ondersteunt bij het uitvoeren van de taken, het leren kennen van het team, de organisatiecultuur en de regels binnen het bedrijf. De medewerker moet zich goed geaccepteerd voelen en alle relevante informatie over het bedrijf ontvangen, de mensen leren kennen met wie hij of zij direct zal samenwerken, en integreren met het team.

Goed uitgevoerd onboarding bouwt betrokkenheid op bij de medewerker, een gevoel van erbij horen. Het stelt nieuwkomers ook in staat om sneller vertrouwd te raken met de plek en om alle toegewezen verantwoordelijkheden steviger op te nemen. Ze zullen ook sneller integreren met het team, wat, zoals iedereen weet, zich direct vertaalt in de resultaten en financiële prestaties van het hele bedrijf. Het onboardingproces vermindert ook het risico op een snelle ontslag van een medewerker die zich onzeker of verlaten voelt op het werk of in het team.

Tijdens het interview

Goede onboarding begint al tijdens het interview, waarin de recruiter de kandidaat de visie, missie en de belangrijkste doelstellingen van het bedrijf moet presenteren. Je kunt ook vertellen over de structuur van de organisatie, de cultuur, het team waarin de kandidaat mogelijk zal werken of de supervisor. Je kunt de kandidaat ook het kantoor laten zien.

Voor de eerste werkdag

Als je hebt besloten om een kandidaat aan te nemen, blijf dan in contact met hem voor zijn eerste dag. Geef hem je e-mailadres en telefoonnummer en verzeker hem dat hij je kan contacteren met vragen of zorgen. Voordat de nieuwe medewerkers aan het werk gaan, geef ze of met belangrijke informatie. Dit omvat details zoals waar te parkeren, waar te melden voor de eerste dag, wat de dresscode van het bedrijf is, en welke documenten mee te nemen om de werkgelegenheidsformaliteiten te voltooien. Introduceer ook kort het plan voor de eerste dag – informeer wat hen te wachten staat: welke formaliteiten, welke training, wat hun eerste taken in de nieuwe functie zullen zijn. Dankzij dit zullen de nieuwe medewerkers goed voorbereid komen en weten wat ze kunnen verwachten.

Zorg er ook voor dat de werkplek van de nieuwe medewerker klaar is; computer, benodigde hardware, software-installatie en het verstrekken van vereiste tools. Bereid ook de documenten voor om te ondertekenen, de toegangspas van de medewerker tot het bedrijf. Vergeet niet het team te informeren dat er die dag een nieuwe persoon zal aansluiten. Steeds meer organisaties besluiten om een welkomstpakket aan nieuwkomers te geven. Dit kan een brochure zijn met interessante feiten over het bedrijf, handige gadgets zoals koptelefoons of een geheugenstick, een zoete snack, een klein cadeau in de vorm van een mok, of een T-shirt met het logo van het bedrijf.

Op de eerste dag

Zorg voor de eerste indruk van het bedrijf door de kandidaat op zijn eerste dag welkom te heten. Stel hem voor aan je team, supervisor en andere belangrijke medewerkers. Stel ze aan elkaar voor, vertel wie wat doet, en vertel wie te contacteren bij eventuele problemen. Zorg er ook voor dat je de medewerker zo snel mogelijk opleidt over HSE, cybersecurity en GDPR, evenals de software en tools die worden gebruikt. Maak ze vertrouwd met de interne regels en beleidslijnen van de organisatie.

De volgende dag, week, maand…

Vergeet niet dat onboarding niet alleen een introductie op de eerste dag is, maar een regelmatige controle van de voortgang, ondersteuning en continue uitvoering van de taken van de medewerker. Het kan weken of maanden duren – afhankelijk van de functie. Het is een lang en complex proces, cruciaal voor het behouden van een medewerker in de organisatie. Belangrijk is dat onboarding in de loop van de tijd moet veranderen – luister naar je medewerkers, hun opmerkingen en ideeën over veranderingen en verbeteringen om ervoor te zorgen dat het proces zo soepel mogelijk verloopt.

Lees ook: Beste manieren om medewerkers in 2022 te motiveren

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook en Twitter.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

Share
Published by
Nicole Mankin

Recent Posts

Waarom heb je een tijdblokker-app nodig? Top 8 apps in 2023

Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…

1 hour ago

Wat is software? Soorten en methoden van distributie – Maak en verkoop digitale producten #34

Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…

3 hours ago

Hoe bereid je een UX-onderzoeksrapport voor? | UX-onderzoek #34

Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…

4 hours ago

Is duurzame marketing de toekomst? 4 duurzame marketingstrategieën

Duurzaam marketing is niet langer slechts een van de marketingstrategieën die je in je bedrijf…

8 hours ago

Wat is stille werving en hoe is het zo populair geworden?

Onlangs zijn er twee fenomenen op de arbeidsmarkt ontstaan die verband houden met de houding…

9 hours ago