Een B2B-webwinkel openen? Dit is wat je moet doen!

Wat te overwegen bij het opzetten van een B2B online winkel? Welke elementen moet je in gedachten houden? In de post van vandaag ontdek je alles wat je nodig hebt om dit soort onderneming te lanceren. Zonder verdere omhaal, leun achterover, lees en zorg ervoor dat je online winkel operationeel is!

Opening van een B2B online winkel – inhoudsopgave:

  1. Inleiding
  2. Hoe een B2B online winkel op te zetten?
  3. Een platform kiezen
  4. Gebruiksvriendelijke winkel
  5. Integratie met ERP-systeem
  6. Bepalen van het type groothandelaar
  7. Bepaling van kortingsgroepen
  8. XML/CSV aanbiedingen
  9. Opening van een B2B online winkel – samenvatting

Inleiding

B2B (business-to-business) verkopen vinden plaats tussen twee bedrijven in een fabrikant-distributeur of distributeur-punt-van-verkoop relatie. Er is ook een andere dimensie van die relatie:

  • Horizontaal – verkopen vinden plaats tussen bedrijven in verschillende sectoren, bijvoorbeeld wanneer kantoorbenodigdheden worden geleverd aan een IT-bedrijf,
  • Verticaal – verkopen blijven binnen één sector, bijvoorbeeld bij het leveren van componenten aan verschillende meubelproducenten.

Hoe een B2B online winkel op te zetten?

Het hele proces van het opzetten van een online B2B winkel is zeer vergelijkbaar met een reguliere online winkel. Het belangrijkste verschil betreft de schaal; dit is een implementatie die nadenken, goede organisatie en afstemming met de algehele bedrijfsstrategie van het bedrijf vereist. Hieronder hebben we de stapsgewijze essenties om het te maken:

Een platform kiezen

Begin met de selectie van een platform. Het is een belangrijke stap, aangezien het je primaire werktool zal zijn vanaf nu. Eerst moet je verifiëren dat het platform dat je overweegt, is gewijd aan B2B en dat de technologiepartner domeinkennis heeft. Bekijk voorbeelden van zijn implementaties om er zeker van te zijn dat zo’n oplossing je zal bevallen. Het is de moeite waard om van tevoren na te denken over welke functies en integraties je platform nodig heeft, en of het kan worden afgestemd op de specificaties van jouw bedrijf.

De B2B winkel is gebaseerd op een e-Commerce platform, de zogenaamde e-Commerce platform engine. De meest populaire open-source winkelengines zijn WooCommerce, PrestaShop, Magento. Alle B2B-platforms zullen natuurlijk verschillen in de functies die ze aanbieden.

Gebruiksvriendelijke winkel

Volg de principes van de User Experience benadering. Voor B2C-winkels is de eerste indruk van groot belang, maar in de B2B-sector zullen kopers onze winkel herhaaldelijk gebruiken. Daarom moet de navigatie duidelijk zijn en moeten alle belangrijkste informatie op één plek staan. Klanten moeten willen blijven op de website van ons platform. Het is noodzakelijk dat het navigeren door de winkel intuïtief is en de lay-out opvallend. Met gemakkelijke toegang tot individuele bestellingen, details, facturen of andere rapporten.

Integratie met ERP-systeem

Zorg ervoor dat je platform is geïntegreerd met je ERP-systeem. Dit is uitgebreide software die je helpt bij het plannen en beheren van verschillende gebieden van je bedrijf. De set van onderling verbonden applicaties is gebaseerd op een enkele, gemeenschappelijke database. ERP dat is geïmplementeerd voor e-commerce automatiseert veel van je operaties, waardoor je meer tijd en geld overhoudt. Elke geplaatste bestelling is een reeks gegevens – productcodes, prijs en klantgegevens. Met integratie hoef je deze informatie niet handmatig te kopiëren. De ERP-update ook automatisch de voorraad.

Bepalen van het type groothandelaar

Elke verkoper moet volledige controle hebben over de beschikbare informatie. Er zijn drie niveaus van groothandelsbeschikbaarheid in de B2B-module:

  • open – zodra ze op de site zijn, zien klanten producten samen met prijzen,
  • semi-open – een soort productcatalogus, maar prijzen zijn niet beschikbaar,
  • gesloten – het controleren van artikelen en prijzen vereist inloggen.

Welke is voor jou? Het hangt af van je voorkeuren en het type bedrijf.

Bepaling van kortingsgroepen

Het vooraf aanpassen van het bereik van weergegeven informatie kan handig zijn bij het creëren van kortingsgroepen. Dit zijn bovengrenzen; zodra deze zijn bereikt, kan de koper alleen lagere prijzen verwachten. Het is een van de meest populaire functies van een B2B-platform, aangezien een verkoper vaak verschillende betalings- of leveringsvoorwaarden heeft afgesproken met elke aannemer. Een goed B2B-platform moet flexibele betalingsmethoden hebben, zoals het betalen van een collectieve factuur aan het einde van de maand.

XML/CSV aanbiedingen

De B2B online winkel vereist dat een volledige lijst met alle productgegevens van tevoren wordt gegenereerd in XML of CSV-vorm. Deze zullen worden gebruikt door externe partijen, zoals samenwerkende winkels wanneer ze de informatie die ze hebben willen bijwerken. Dit opent de mogelijkheid om met meerdere aannemers te werken.

Opening van een B2B online winkel – samenvatting

De B2B online winkel dient als een one-stop winkel voor business-to-business contacten. Het is niet beperkt tot de verkooptransactie zelf, maar omvat ook de voorbereiding en presentatie van het aanbod, de verwerking van bestellingen, evenals de communicatie na de verkoop, zoals klachten.

De onophoudelijke groei van online verkopen heeft de vraag naar dergelijke winkels in vrijwel elke sector vergroot. Als een bepaalde onderneming besluit deze stap te zetten, zal dit zeker tastbare voordelen opleveren. Echter, bij het opzetten moet men rekening houden met de noodzaak om het juiste platform te kiezen, te integreren met het bestaande ERP-systeem van het bedrijf, evenals de kwestie van het voorbereiden van een aantrekkelijk aanbod voor de klant.

Nu weet je wat je moet doen bij het openen van een B2B online winkel. Lees ook: B2B e-commerce – wat is het en de voor- en nadelen

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

Share
Published by
Martin Sparks

Recent Posts

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

21 minutes ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

2 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

4 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

5 hours ago

Scrum Gids | 28. Sprint in Scrum

Verschillende kleinere evenementen vormen een Sprint in Scrum. Sprints vormen op hun beurt samen een…

7 hours ago

Hoe meer klanten naar uw bedrijf te trekken met videomarketing?

Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…

9 hours ago