Dropshipping en derde partij fulfillment zijn de vormen van fulfillmentmethoden die worden gebruikt in e-commerce. Het starten van een nieuw bedrijf gaat gepaard met de vrees dat niet alles goed zal gaan. We vragen ons af: zou het succesvol zijn? Heb ik genoeg financiële middelen om op de markt te blijven? Nieuwe ondernemers zoeken naar oplossingen die hen in staat stellen geld te besparen zonder radicale beslissingen te hoeven nemen. Het uitbesteden van logistieke processen in de vorm van dropshipping en derde partij fulfillment zijn een van de meest voordelige oplossingen voor beginnende ondernemers.
Over het algemeen betekent het idee van dropshipping dat voor onze operaties de opslag wordt gehuurd. Er zijn drie partijen in de transactie – verkoper, koper en de winkel eigenaar (meestal de dealer, groothandelaar of producent van het artikel). De transactie begint met het contact tussen de koper en de verkoper en eindigt op het moment van productlevering. Wat belangrijk is, de verkoper heeft geen toegang tot de fysieke items die worden aangeschaft. Het item wordt aan de koper geleverd door de dealer.
Dropshipping heeft twee verschillende variaties afhankelijk van het type activiteit van de verkoper. In het eerste model biedt de verkoper intermediaire diensten aan, wat betekent dat de verkoper zich bezighoudt met het zoeken naar klanten en het aangaan van de transactie, maar hij houdt zich niet bezig met de aankoop van het product. De verkooptransactie – zowel formeel als qua levering – wordt gemaakt tussen de dealer en de koper.
In het tweede model is de verkoper betrokken bij de handel in goederen. Zijn activiteit lijkt op het typische, standaard runnen van de winkel – hij koopt goederen en verkoopt deze aan klanten. Er is één verschil, hier heeft de verkoper geen direct contact met het product en geeft hij de levering aan de dealer, die de goederen rechtstreeks aan de kopers levert.
Het belangrijkste voordeel van dropshipping is het gemak en de kosten-efficiëntie in vergelijking met de distributie die door het bedrijf zelf wordt gedaan.
Er zijn veel besparingen gerelateerd aan het feit dat het bedrijf geen eigen opslag heeft, zoals: huurkosten, prijs van materialen die nodig zijn voor verzending, en salarissen van werknemers die in de opslag werken. De opslagkosten zijn zelfs hoger in het geval van specifieke materialen zoals voedsel of chemicaliën die speciale voorwaarden voor opslag vereisen.
Dropshipping betekent besparingen in tijd en energie gerelateerd aan het beheer van leveringen: voorbereiding van pakketten en voorraadbeheer. Dergelijke processen zijn moeilijk te beheren, vooral aan het begin van het runnen van een eigen bedrijf wanneer de ondernemer meestal alleen werkt.
Bij het beslissen om de dropshipping-methode te gebruiken, moet men rekening houden met risico’s. Allereerst moet er speciale aandacht worden besteed aan de mogelijkheden van ons eigen bedrijf om het moment te signaleren waarop dropshipping niet meer nodig zal zijn. Het is de moeite waard om voorbereid te zijn op de tijd wanneer ons bedrijf niet meer afhankelijk zal zijn van anderen. Bovendien, bij het kiezen van een aannemer om mee samen te werken, moet men alles doen om een betrouwbare, competente dealer te vinden, die hoogwaardige producten en hoogwaardige levering kan garanderen. Dit is belangrijk omdat een product dat niet consistent is met de overeenkomst, net als rommelige levering, de reputatie van de dealer en de verkoper schaadt.
Derde partij fulfillment is een type levering dat wordt gerealiseerd door een extern bedrijf. Het externe bedrijf is verantwoordelijk voor een deel van het hele (afhankelijk van het gekozen model) proces van orderverwerking. Praktisch betekent dit dat de verkoper zich geen zorgen hoeft te maken over de ontvangst van de leverancier, levering aan de klant, het afhandelen van klachten en retouren, of contact met klanten. Al deze diensten worden afgehandeld door het externe bedrijf.
De verkoper hoeft niet te betalen voor de opslag van de voorraad – er zijn kosten voor opslaghuur, machines, afschrijving of personeelsinzet.
De belangrijkste voordelen van derde partij fulfillment zijn:
De belangrijkste nadelen van derde partij fulfillment zijn:
Dropshipping is een model van fulfillment, waarin de winkel optreedt als tussenpersoon en een kleine vergoeding vraagt voor elk verkocht item. De winkel is verantwoordelijk voor de verwerking van de bestelling, maar het product wordt verzonden vanuit de opslag van de distributeur.
Het belangrijkste verschil tussen derde partij fulfillment en dropshipping is dat de derde partij winkel de eigenaar van het product is en alleen een opslagruimte huurt, waar het product wordt bewaard, terwijl in het geval van dropshipping het assortiment niet toebehoort aan de winkel.
De keuze van de fulfillmentmethode is een kwestie van keuze. Het is goed om op de hoogte te zijn van alle voor- en nadelen van beide soorten fulfillment. Sommige winkeleigenaren besluiten beide opties te combineren. Het is niet gemakkelijk, maar de resultaten zijn zeer bevredigend.
Lees ook: 4 basis bedrijfsmodellen in e-commerce
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…