Wat zijn de belangrijkste businessmodellen in e-commerce? Zijn er verschillen tussen die modellen? Is het begrijpen van businessmodellen belangrijk voor online bedrijfsactiviteiten? Het runnen van een eigen online winkel vereist dat de ondernemer niet alleen kennis van de markt heeft, maar ook een specificatie van het businessmodel. Lees het artikel om meer te leren over de basismodellen die in de bedrijfswereld worden gebruikt.

4 basis businessmodellen in e-commerce – inhoudsopgave:

  1. Business-to-consumer (B2C)
  2. Business-to-business (B2B)
  3. Consumer-to-consumer (C2C)
  4. Consumer-to-business (C2B)
  5. Businessmodellen in e-commerce – samenvatting
4 basis businessmodellen in e-commerce

Business-to-consumer (B2C)

Afhankelijk van het type klant zijn er vier basis e-commerce modellen: B2C, B2B, C2C en C2B. Het B2C-model is een type relatie tussen de ondernemer en een individuele klant. Dit type is gebaseerd op het rechtstreeks verkopen van producten aan de consument, die tegelijkertijd de eindgebruiker is. B2C is een van de populairste businessmodellen. Dit model kan worden onderverdeeld in types:

  • directe verkoper – klant koopt product rechtstreeks van de online verkoper
  • online tussenpersoon – in een dergelijke relatie is er een tussenpersoon, die niet de echte eigenaar van het product (dienst) is. Voorbeelden van websites die dit type dienst aanbieden zijn Trivago, Etsy en Pakamera
  • B2C gebaseerd op advertenties – het gebruik van gratis content op de website trekt gebruikers aan en toont gepersonaliseerde advertenties
  • B2C-model gebaseerd op gemeenschapscreatie – bijvoorbeeld, Facebook creëert internetgemeenschappen, terwijl andere websites advertenties creëren die gebruik maken van de juiste doelstellingen
  • betaald – sommige diensten, bijvoorbeeld Netflix, bieden content aan hun consumenten tegen een vergoeding. Sommige websites bieden gratis toegang tot materialen, maar alleen in hun beperkte versie.

Voordelen van B2C

Onder de belangrijkste voordelen van het B2C-businessmodel is er het korte besluitvormingsproces – de klant is meestal de enige persoon die beslist over de aankoop. Met de mogelijkheid van wereldwijde verkoop kunnen zelfs kleine bedrijven consumenten van over de hele wereld aanspreken. De verkopers kunnen analysetools zoals Google Analytics gebruiken om informatie over de klanten te verzamelen. Deze kennis kan worden gebruikt om communicatie en advertenties te personaliseren.

Nadelen van B2C

Het grootste nadeel van het B2C-model vanuit het perspectief van de ondernemer is de noodzaak om klanten te verwerven. Het is moeilijker om vaste klanten te krijgen, daarom moet een groot deel van de financiële middelen worden toegewezen voor marketingdoeleinden. Een ander obstakel is de hoge concurrentie op de markt.

Het B2C-model is voornamelijk gebaseerd op de relatie tussen consumenten en de verkoper, wat betekent dat deze relatie regelmatig moet worden onderhouden. Bedrijven weten dat de kosten voor het verwerven van nieuwe klanten hoger zijn dan het behouden van loyale klanten, daarom doen bedrijven er alles aan om aan de verwachtingen van klanten te voldoen. Een populaire manier om klanten aan te trekken is het gebruik van loyaliteitsprogramma’s.

Business-to-business (B2B)

Het is een relatie tussen twee bedrijven. Het bedrijf verkoopt rechtstreeks hun product (diensten) aan andere bedrijven. Dergelijke relaties kunnen worden vastgesteld tussen twee tussenpersonen, dealers, leveranciers en andere zakenpartners. In het B2B-model zijn er twee soorten commerciële uitwisseling:

  • Verticaal – is het type commerciële uitwisseling dat binnen een enkele sector (tak) wordt uitgevoerd
  • Horizontaal – is een type uitwisseling, waarbij transacties binnen veel takken worden gedaan

Voordelen van B2B

Een van de voordelen van het B2B-model is de zekerheid van de klant, wat resulteert in een hoge conversieratio. Gewoonlijk wanneer zakelijke klanten naar een product zoeken, is het omdat ze het willen kopen, niet alleen om door het assortiment te bladeren zoals individuele klanten doen. De typische bestelling van zakelijke klanten is groter omdat bedrijven vaak besluiten om in bulk te kopen.

Nadelen van B2B

Het belangrijkste nadeel van het model is het uitgebreide besluitvormingsproces. Dit heeft te maken met het feit dat veel meer beslissingsbevoegde personen de aankoop voor het bedrijf moeten goedkeuren. Klanten moeten alle beschikbare aanbiedingen met hun supervisors bespreken en vergelijken voordat ze de laatste beslissing nemen. De kosten van het product hebben een significante betekenis daarom zijn de meeste gesprekken tussen de verkopers en de kopers prijsnegotiaties.

Consumer-to-consumer (C2C)

C2C is een zakelijke relatie tussen twee individuele personen. Individuen kunnen hun producten of diensten verkopen met behulp van veel beschikbare verkoopplatforms. Ze kunnen de items ook ruilen of gebruikte items kopen. De websites die het verkoopproces vergemakkelijken, vragen meestal een vergoeding voor elke veiling of vereisen een andere vorm van betaling (voor extra promotie van het product).

Voordelen van C2C

Het belangrijkste voordeel van het C2C-model heeft te maken met de beschikbaarheid van platforms die in dit model worden gebruikt. Ze hebben een brede dekking en bereiken veel markten, waardoor de verkoper zijn product aan een breed scala van klanten kan aanbieden. Dit type activiteit is meestal belast met lage kosten omdat er geen behoefte is om voor een eigen domein of marketingactiviteiten te betalen. Directe verkopen brengen voordelen voor alle betrokken partijen, omdat de klant lagere prijzen kan verwachten, terwijl de verkoper nog steeds meer voor zijn producten kan krijgen.

Nadelen van C2C

Vanuit het perspectief van de verkoper, is er geen zekerheid dat het product dat in de afbeeldingen wordt gepresenteerd hetzelfde is als in de werkelijkheid. Sommige platforms garanderen geen enkele bescherming voor de koper.

Consumer-to-business (C2B)

Een dergelijk model is het omgekeerde van de traditionele verkoopmethode. In de C2B-relatie leveren individuele gebruikers producten (diensten) aan bedrijven. Het model is gebaseerd op waarden die de individuele klant aan het bedrijf wil doorgeven – dit kan zijn: producten, diensten, oplossingen of ideeën.

Onder de individuen die hun diensten aan bedrijven aanbieden, zijn er bloggers die marketingdiensten kunnen bieden of fotografen die hun foto’s aan bedrijven verkopen. Tussenpersonen, die optreden tussen de bedrijven en de fysieke persoon, vertegenwoordigen ook de C2B-relatie.

Voordelen van C2B

Het belangrijkste voordeel van C2B is de toegang tot veel consumenten die hun diensten willen aanbieden. Dankzij dit kunnen bedrijven hun prijzen aanpassen aan de behoeften van de consumenten. Dit heeft een positieve invloed op de prijs/kwaliteitverhouding. Goede klantbeoordelingen bouwen merkcredibiliteit op.

Nadelen van C2B

Vanuit het perspectief van het bedrijf is het belangrijkste nadeel van C2B het gebrek aan besluitvaardigheid met betrekking tot prijzen omdat consumenten hun waarden bepalen. Vanuit het perspectief van de consument moet er veel verkeer zijn op de website waarmee de consument samenwerkt om de samenwerking winstgevend te maken.

Er zijn ook andere businessmodellen en deze zijn:

  • G2B (government-to-business) – in deze relatie werkt het bedrijf samen met overheidsinstanties en administratieve afdelingen
  • G2C (government-to-citizen) – is een relatie tussen de overheid en de burgers, de relatie bestaat uit activiteiten gerelateerd aan de elektronische handel, zoals belastingbetalingen, registratie van voertuigen
  • B2A (business-to-administration) – de relatie tussen bedrijven en overheidsadministratiekantoren
4 basis businessmodellen in e-commerce

Businessmodellen in e-commerce – samenvatting

Het begrijpen van businessmodellen in e-commerce lijkt cruciaal te zijn voor online bedrijfsactiviteiten. Online winkels en andere soorten online activiteiten vereisen een beter begrip van de modellen die in de bedrijfswereld worden gebruikt. Naast de meest populaire businessmodellen in e-commerce zijn er ook andere minder populaire vormen van samenwerking op de markt, maar in de tekst hebben we ons beperkt tot de bespreking van de meest populaire, zoals B2C, B2B, C2C of C2B.

Dat is alles wat je moet weten over businessmodellen in e-commerce. Als je meer wilt leren over e-commerce, lees dan dit artikel: 4 beste e-commerce analysetools

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →