Influencer marketing heeft de digitale advertentieruimte revolutionair veranderd. Leer hoe je mee kunt doen met ons beginnershandboek voor influencer marketing. Influencer marketing is een van de heetste trends in de digitale marketingindustrie geworden, en dat is niet zonder reden. Investeren in influencers om je marketing te helpen is een kosteneffectieve methode om je bedrijf te laten groeien door gebruik te maken van sociale media-krachtpatsers met enorme volgers. Of je nu een klein bedrijf of een ervaren onderneming bent, er is veel te winnen bij het betrekken van influencer marketing. De vraag is hoe je kunt beginnen. Hoe vind je influencers? Wat moet je ze aanbieden? En wat zijn enkele do’s en don’ts als het gaat om het benaderen van deze individuen? In dit beginnershandboek voor influencer marketing beantwoorden we al deze vragen en meer, zodat je vandaag nog relaties kunt opbouwen met invloedrijke figuren op sociale media!
Wat is influencer marketing precies? Eerst kan het helpen om te begrijpen wat een influencer is.
Influencers zijn individuen die in een industrie of niche actief zijn en een groot aantal volgers op sociale media hebben vergaard. Influencers kunnen variëren van online beroemdheden tot bloggers of industrie-supersterren. Naarmate de term influencer in de loop der jaren breder is geworden, hebben steeds meer individuen de titel “social media ster” op zich genomen.
Hier is een kort overzicht van enkele van de top influencers van vandaag en het aantal “volgers” dat ze hebben op sociale mediakanalen:
Deze individuen hebben een enorme aanhang op sociale media opgebouwd en gebruiken dit als een manier om te communiceren met hun publiek. De belangrijkste sleutel tot het zijn van een influencer is het vermogen om anderen te beïnvloeden in de acties die ze ondernemen. Dit is waar influencer marketing een krachtig hulpmiddel kan zijn in de handen van een strategische marketeer.
In de digitale economie kunnen merken niet langer leunen op print- en televisie-media om hun producten of diensten te verkopen. Nu moeten merken online persoonlijkheden gebruiken om hun boodschap te verspreiden en hun doelgroep te overtuigen om een aankoopbeslissing te nemen. Met online influencers die de mogelijkheid hebben om zoveel mensen via sociale media te beïnvloeden, is marketing via deze digitale sterren steeds effectiever geworden.
Met influencer marketing kunnen merken en bureaus de kracht en reikwijdte van sociale media-influencers benutten om een bepaald merk, product of dienst te marketen. Deze marketingmethode is een succesvolle manier geworden om een publiek te bereiken dat anders misschien niet beschikbaar zou zijn geweest voor het bedrijf via traditionele reclamekanalen zoals print en televisie.
Een voorbeeld van succesvolle influencer marketing was toen de opkomende kledingretailer H&M samenwerkte met top online influencer en model Kendall Jenner voor hun lente modecampagne van 2017. De succesvolle campagne van H&M genereerde veel buzz op het internet omdat de jonge volgersdemografie van Jenner op een nieuwe manier door deze advertentie werd aangesproken. Toen Jenner’s fans misschien niet via print- en televisie-advertenties werden bereikt, werd sociale media een toegangspoort om nieuwe, jongere consumenten te bereiken.
Wil je ontdekken hoe adverteren met influencers je merk kan helpen? Hier zijn een paar belangrijke stappen om te beginnen met influencer marketing:
Net als bij elke marketingstrategie moet je beginnen met het einddoel in gedachten. Dus voordat je probeert contact te leggen met een influencer, vraag jezelf af: “Wat zijn mijn doelen met deze marketingactie?” Of je nu merkherkenning, reputatie wilt vergroten of producten wilt promoten, het kennen van je doel zal je helpen de juiste influencer te kiezen om mee samen te werken.
Vervolgens wil je het type influencer definiëren waarmee je wilt samenwerken voor je merk. Besteed tijd aan het onderzoeken van potentiële influencers in jouw industrie of niche. Definieer cijfers zoals het aantal volgers, het type inhoud, het niveau van betrokkenheid en hoe vaak ze posten.
Je wilt ook een profiel maken voor je influencer marketingcampagne. Vermeld het doel dat je probeert te bereiken met deze samenwerking, welk type promotie erbij betrokken is (zoals productplaatsing of vermeldingen), en eventuele beperkingen op wat er in berichten over het merk kan worden gezegd. Dit kan je veel hoofdpijn besparen als je influencerpartnerschap onverwacht verkeerd gaat.
Als je je type influencer hebt gedefinieerd, is het tijd om er een te vinden! De beste manier om de juiste influencer voor je advertentiedoelen te vinden, is door online tools zoals Buzzsumo, Followerwonk en LinkedIn te bekijken.
Influencer marketingplatforms zijn ook een geweldige bron om nieuwe influencers te vinden – je kunt deze sites gebruiken om potentiële partners te doorzoeken op basis van locatie en unieke demografische interesses.
Als je een potentiële influencerpartner hebt geselecteerd, benader ze dan met je advertentieproject en bereid je voor om een pakket aan te bieden dat ze kunnen overwegen. Bijvoorbeeld, ga je ze betalen in contanten, met gratis producten, of een combinatie van beide? Het opzetten van deze verwachtingen van tevoren is essentieel, aangezien veel influencers de voorwaarden willen onderhandelen voordat ze een contract ondertekenen.
Als je een influencer hebt geselecteerd voor je influencer marketingstrategie, is het tijd om je campagne te lanceren! Maar hoe zorg je ervoor dat influencer marketing werkt voor jouw bedrijf? Onze gids voor influencer marketing zal helpen.
Om het succes van een influencer campagne te meten, is het belangrijk om hun sociale media-volgers en betrokkenheid te volgen nadat ze aan je merk zijn blootgesteld. Als je een piek in volgers of likes op hun berichten opmerkt, betekent dat dat de campagne werkt!
Bovendien moet je je belangrijkste statistieken meten, zoals webverkeer, online aankopen en andere metingen die direct worden beïnvloed door je influencer campagne. Als je merkt dat de campagne goed werkt, kan het de moeite waard zijn om je influencer marketing met dezelfde influencer voort te zetten – of uit te breiden en meer in te huren!
Het is niet genoeg om alleen influencers te vinden en met hen te adverteren. Je hebt ook een solide strategie nodig voor hoe je samen zult werken. Hier zijn enkele best practices voor influencer marketing:
Houd het relevant: Je moet altijd samenwerken met influencers die gerelateerd zijn aan je merk. Als je bijvoorbeeld een modebedrijf bezit, is het het beste om een influencer te vinden die ook in de kledingindustrie actief is. Kom voorbereid aan tafel: Vergeet niet dat influencers ook exposure willen! Het kan verleidelijk zijn om ze compensatie aan te bieden of ze meer te betalen dan andere bedrijven waarmee ze doorgaans samenwerken. Zorg ervoor dat je klaar bent om een lucratief aanbod te doen wanneer je hen om hulp vraagt.
Zorg ervoor dat de influencer marketing begrijpt: Als de influencer succesvol overtuigd is van je product of dienst, maar niet weet wat ze doen op het gebied van marketing, dan zullen zowel jouw influencer als jouw product niet succesvol zijn. Zorg er dus voor dat ze je marketingdoelen begrijpen – en hoe jullie deze samen kunnen bereiken.
Let op details: De influencer moet veel informatie over het product of de dienst krijgen voordat ze het promoten, zodat ze alle belangrijke details over functies, prijs en waar te kopen kunnen vermelden. Vermijd langlopende contracten: Het is het beste dat een influencer zich alleen verbindt om je merk op sociale media te promoten voor één campagne tegelijk. In de wereld van online influencers stijgen en dalen sterren op onverwachte berichten en controverses. Laat je merk dus niet vastzitten aan een radioactieve influencer.
Houd het subtiel: De sleutel tot influencer marketing is subtiliteit. Het is belangrijk dat influencer marketing zo wordt gepresenteerd dat het niet lijkt alsof het probeert het product te verkopen. In plaats daarvan overtuigt de influencer hun volgers om een bepaald merk of product te kopen omdat ze het zelf doen (ook al is het product aan hen gegeven om te promoten). Dit is een van de belangrijkste regels als het gaat om de gids voor influencer marketing.
Wees bereid om te wachten: Het kost tijd voor influencers om een aanhang op te bouwen voordat een bepaalde marketingstrategie effectief kan zijn. Influencer marketing is niet snel, maar het is de wachttijd waard. Vergeet altijd: Het opbouwen van een publiek vanaf nul voor je merk kan maanden duren en honderden duizenden dollars kosten. Echter, je influencer kan een kant-en-klare fanbase meebrengen – als je de geduld hebt om te wachten op virale exposure.
Influencer marketing kan een grote stap zijn voor kleinere bedrijven. Het starten van een blog of een Instagram-account is één ding, maar investeren in influencer marketing tilt het naar een hoger niveau. Neem de tijd, volg de juiste stappen en best practices, en kijk hoe de juiste influencers je merk meer exposure en succes brengen dan je had kunnen verwachten!
Heb je influencer marketing geprobeerd en succes gevonden voor je merk of bedrijf? Vond je deze gids voor influencer marketing nuttig? Laat het ons weten in de reacties hieronder!
Je vindt misschien ook leuk: YouTube marketing als een effectief merkmarketinginstrument
Met meer dan 10 jaar ervaring in digitale marketing weet Sophia niet alleen de regels van deze industrie, maar weet ze vooral ook hoe ze deze kan doorbreken om uitstekende en creatieve resultaten te behalen.
Ontvangers grijpen steeds vaker naar videomateriaal. Geschreven vormen worden minder populair. Traditionele bloggers proberen zich…
Copywriting is een extreem populaire professie geworden in de laatste tijd. Er zijn steeds meer…
Heb je ooit het gevoel dat de dag te kort is om alles te doen…
Wat is software? Wat zijn de soorten en methoden van distributie? Blijvend bij het onderwerp…
Het presenteren en communiceren van onderzoeksresultaten is waarschijnlijk een van de meest cruciale (en veeleisende)…
Weet je hoe je een ebook moet maken? Ken je alle essentiële aspecten van een…