Categories: BlogStart je startup

Wat moet er in een businessplan worden opgenomen? Concurrentieanalyse

Bij het opstellen van een businessplan, vergeet niet zulke belangrijke elementen als marktonderzoek en concurrentieanalyse. Het herkennen van de zakelijke omgeving is immers cruciaal voor het identificeren van het potentieel van de gehele onderneming en de noodzakelijke acties om de markt te veroveren.

Concurrentieanalyse – inhoudsopgave:

  1. Marktonderzoek
  2. Marktomvang
  3. Een concurrentiematrix
  4. SWOT-analyse
  5. Concurrentieanalyse
  6. Wat is een productpositioneringskaart?

Marktonderzoek

Een startup moet niet alleen worstelen met enorme concurrentie, maar ook met het vinden van de juiste niche in de markt. Om dit mogelijk te maken, is het noodzakelijk om grondig marktonderzoek te doen. Als je een fout maakt in deze fase, kan je startup simpelweg failliet gaan.

Marktonderzoek is cruciaal voor je bedrijf, daarom moet het worden opgenomen in je businessplan. Pas dan zal het serieus worden genomen. Het is daarom noodzakelijk om de marktomvang en de positie van je bedrijf in de geïdentificeerde markt te schatten, evenals de belangrijkste concurrenten te analyseren. Dit alles zal het gemakkelijker maken om investeerders te overtuigen om je bedrijf te steunen.

Marktomvang

Schrijf een schatting op van hoeveel klanten mogelijk je product nodig hebben. Neem niet aan dat iedereen zal vechten om wat je aanbiedt. De analyse moet betrouwbaar en realistisch zijn. Verzamel zoveel mogelijk gegevens.

Eerst is het noodzakelijk om het profiel van je ideale klant te leren kennen, wat een grondige analyse van de geselecteerde groep consumenten vereist. Bestudeer ook de trends in de gekozen sector. Alles hangt af van het aangeboden product. Controleer zorgvuldig of een bepaalde markt in de komende jaren een opwaartse of neerwaartse trend zal vertonen.

Een concurrentiematrix

Een belangrijk element van het businessplan is een betrouwbare analyse van de concurrentie. De beste oplossing is om een concurrentiematrix te maken. Dit zal helpen om concurrenten te identificeren, hun producten, verkoop- en marketingstrategieën te analyseren. Deze aanpak stelt je in staat om te beoordelen waar je staat in de markt, hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten en hoe je ze kunt verslaan.

Een concurrentiematrix is een visualisatie van je concurrentieanalyse. In feite zijn er verschillende soorten van dergelijke matrixen:

  • SWOT-analyse
  • matrix van concurrentievoordeel
  • matrix van concurrentieprofiel
  • prijs matrix
  • verkoopmatrix
  • voordelenmatrix

SWOT-analyse

Een van de populairste methoden om te beoordelen hoe een bedrijf zich verhoudt tot zijn concurrenten is de SWOT (sterkte, zwakte, kansen en bedreigingen) analyse. De analyse helpt ondernemers om weloverwogen zakelijke beslissingen te nemen, zoals of het de moeite waard is om een nieuwe markt te betreden of niet.

De eerste twee parameters – sterkte en zwakte – hebben betrekking op interne kwesties, zoals team, locatie, intellectueel eigendom en bedrijfsreputatie. Deze kwesties kunnen in de loop van de tijd veranderen. De volgende twee parameters – kansen en bedreigingen – zijn gerelateerd aan externe factoren zoals concurrentie, markttrends en materiaalkosten. Bedrijven hebben hier geen invloed op en kunnen ze niet veranderen.

Concurrentieanalyse

Er zijn drie belangrijke factoren die je kunnen helpen om je bedrijf te onderscheiden van de concurrentie en een sterke marktpositie te creëren. Controleer eerst of je kostenleiderschap kunt bereiken. Het idee is om te zien of er potentieel is om de winst te maximaliseren terwijl je lagere prijzen aanbiedt dan de concurrentie.

De tweede kwestie is wat we differentiatie zouden kunnen noemen. Dit keer gaat het om het analyseren hoe jouw product of dienst verschilt van de beste producten die al op de markt zijn, en welke kenmerken het nog competitiever maken.

Uiteindelijk is het ook belangrijk om de markt te segmenteren en een niche te vinden die je in staat stelt om een sterke positie te verwerven en in de toekomst andere doelgroepen te bereiken.

Wat is een productpositioneringskaart?

De zoektocht naar concurrentievoordeel kan sterk worden vergemakkelijkt door de zogenaamde positioneringskaart. Immers, om effectief tegen de concurrentie te strijden, moet je een goede, effectieve strategie hebben. Een positioneringskaart is een diagram dat je in staat stelt om je product te vergelijken met de concurrentie en kansen voor nieuwe producten te identificeren.

Hoe teken je een concurrentiepositioneringskaart? Verdeel een vel papier in vier gelijke delen. Elk van de kruisende assen kan verschillende factoren vertegenwoordigen (bijv. prijs-functionaliteit, prijs-voordeel, nut-efficiëntie). Het hangt af van het specifieke product en zijn belangrijkste kenmerken.

Plaats vervolgens concurrenten op de juiste plaats door cirkels te tekenen. Hoe groter het marktaandeel van een bepaalde concurrent, hoe groter de cirkel. Ten slotte moet je je eigen product op de kaart plaatsen. Een dergelijke techniek stelt je in staat om je positie in de markt gemakkelijk en snel te visualiseren.

Je hebt net geleerd wat concurrentieanalyse is. Lees ook: Hoe een startup te promoten?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

Share
Published by
Andy Nichols

Recent Posts

Top tips om je Amazon verkooprang te verhogen

Als je verkoopt op 's werelds populairste marktplaats, maak je je zeker zorgen over de…

2 hours ago

Top 5 tools voor het maken van landingspagina’s

De maatstaf voor de effectiviteit van een marketeer is het aantal conversies, dat wil zeggen…

3 hours ago

De kracht van AI in muziekcreatie verkennen | AI in business #33

Als het gaat om AI in muziekproductie, is het het beste in co-creatie, en vooral…

6 hours ago

Scrum Gids | 12. Samenwerking tussen Product Owner en Scrum Master

In het artikel van vandaag zullen we het onderwerp van samenwerking tussen de Product Owner…

7 hours ago

Waarom zijn zelfbewustzijn en zelfregulatie belangrijk in leiderschap?

Elke leider heeft doelen zoals het opbouwen van een team dat op gepaste wijze hoge…

9 hours ago

3 e-mailmarketingplatforms

Social media-advertentiecampagnes, direct contact tijdens branche-evenementen, het aanbieden van educatieve materialen om kennis en bewustzijn…

11 hours ago