Vraag je je af wat B2B e-commerce is? De brede definitie verwijst naar een activiteit die betrekking heeft op online verkoop. Hoe wordt het toegepast om bedrijven te ondersteunen? Ontdek het in het onderstaande artikel.

B2B e-commerce – inhoudsopgave:

  1. Wat is B2B e-commerce?
  2. Waarom specifiek B2B e-commerce?
  3. Wat zijn de voordelen van B2B e-commerce?
  4. Wat zijn de typische kenmerken van B2B e-commerce?

Wat is B2B e-commerce?

Wat is B2B e-commerce? Het is een verkoopplatform dat is ontworpen voor handel tussen twee bedrijven (business-to-business). Het verschilt van B2C (business-to-customer) tools omdat het niet gericht is op een individu, maar op een zakelijke klant.

Desondanks hebben beide bedrijfsmodellen veel gemeen. Hun belangrijkste noemer betreft de overdracht van koopgewoonten van B2C naar B2B. Jonge werknemers die graag online kopen, die zich thuis voelen in de digitale omgeving en zelfs specifieke verwachtingen hebben, betreden de zakenwereld steeds moediger. Ze willen een volledige set informatie op één plek, en hechten ook waarde aan online communicatie. Nieuwe gebruikers verwachten comfort en positieve winkelervaringen van B2B e-commerceplatforms. Precies hetzelfde als van B2C-platforms.

Echter, B2B e-commerce kan niet slechts een papieren catalogus zijn die naar de virtuele realiteit is overgebracht. Het moet een multichannel platform zijn dat ook kopers relevante voorstellen biedt en ondersteuning biedt in elke fase van de implementatie.

Waarom specifiek B2B e-commerce?

Dit type verkoopplatform wint nog steeds aan populariteit. Het gebruik ervan neemt voortdurend toe. Het wordt het vaakst toegepast op groothandel – het fungeert als een online winkel voor bedrijven.

Dit is een geweldige oplossing omdat het je in staat stelt om je verkoopprocessen volledig te automatiseren. In de praktijk betekent dit dat de verkoop systemen van de koper en verkoper zijn geïntegreerd, zodat zodra individuele artikelen in de voorraad van de handelaar laag zijn, ze automatisch worden verzonden voor aanvulling. Verkoopgegevens worden altijd bijgewerkt dankzij de verbinding met voorraadsystemen, ERP of CRM.

Het biedt ook veel mogelijkheden op het gebied van het personaliseren van het aanbod van het verkoopbedrijf, wat zowel door reguliere als nieuwe klanten zal worden gewaardeerd. Het gaat voornamelijk om individuele prijslijsten die de uitvoering van het commerciële beleid van het bedrijf vergemakkelijken. Dit type verkoopplatform maakt ook een transparante presentatie van producten mogelijk, evenals een intuïtief aankoopproces.

Wat zijn de andere voordelen van B2B e-commerce? Dit communicatiekanaal elimineert de noodzaak om verkoopvertegenwoordigers in te huren, wat de kosten van het runnen van een bedrijf aanzienlijk verlaagt. Op hun beurt hebben andere medewerkers van het verkoopteam gemakkelijk toegang tot informatie die nodig is om verkoopdoelen te bereiken, wat de resultaten van hun werk zou moeten maximaliseren. Bovendien opereert zo’n “winkel” vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week, waardoor de ondernemer niet door enige tijdslimiet wordt beperkt bij het plaatsen van bestellingen.

Een goed geïmplementeerde B2B e-commerce zal je ook helpen een grotere groep klanten te bereiken. Natuurlijk zal dit leiden tot meer inkomsten. Het is daarom de moeite waard om in zo’n verkoopplatform te investeren, vooral in het post-pandemische tijdperk, wanneer de meeste processen naar de digitale wereld zijn verhuisd.

Wat zijn de voordelen van B2B e-commerce?

De voortdurend ontwikkelende markt, felle concurrentie en veeleisende klanten betekenen dat bedrijven voortdurend op zoek moeten naar nieuwe tools om hun werking te verbeteren. Daarom besluiten steeds meer bedrijven om het B2B e-commerce verkoopplatform in te voeren. De voordelen van de implementatie zullen zeker snel opgemerkt worden.

Winkelen in een online winkel is gewoon heel handig – je kunt veel tijd besparen en tegelijkertijd een breed scala aan producten doorbladeren. Dit geldt ook voor strikt zakelijke contacten. De invoering van B2B e-commerce zal de informatiestroom tussen de ontvanger en de aannemers aanzienlijk verbeteren. Het zal de verkoop- en aankoopprocedure automatiseren. Een belangrijk voordeel is de mogelijkheid om het B2B-platform te integreren met ERP-systemen of voorraad- en boekhoudsystemen. Gegevensuitwisseling tussen deze applicaties zal zeker de processen binnen het bedrijf verbeteren.

Het zal ook de efficiëntie van de verkoopafdeling verhogen. Het B2B e-commerceplatform stelt je ook in staat om de kosten van het bedrijf te verlagen, omdat het het aandeel van medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de service vermindert – ze hoeven geen e-mailcorrespondentie meer te voeren, meldingen of klachten te ontvangen.

Klanten hebben toegang tot de geschiedenis van bestellingen, facturen of andere documenten, maar ook tot de huidige voorraadniveaus, zodat het niet zal gebeuren dat ze goederen bestellen die momenteel niet beschikbaar zijn. Dankzij constante toegang tot gegevens kunnen ze snel de huidige status van bestellingen, klachten of andere meldingen controleren. Het systeem werkt 24 uur per dag, wat een groot voordeel is voor klanten en comfort voor eigenaren. Er is geen noodzaak om te wachten op de uren waarop je contact kunt opnemen met de klantenservice. De koper kan op elk moment dat hem uitkomt een bestelling plaatsen, zelfs ‘s nachts.

B2B e-commerce

Wat zijn de typische kenmerken van B2B e-commerce?

Wat kenmerkt B2B e-commerce? Kenmerken die deze vorm van online verkoop onderscheiden zijn onder andere:

  • een grote mand om veel producten tegelijk te bestellen, evenals de mogelijkheid om dezelfde bestelling te herhalen,
  • meerdere besluitvormers – de uitvoering van een bestelling wordt vaak door meerdere mensen van één bedrijf beslist,
  • de mogelijkheid om het aanbod aan te passen – soms heeft elk bedrijf verschillende verkoopprijzen,
  • automatisering van verkoopprocessen door de systemen van de koper en verkoper te integreren,
  • het vergemakkelijken van het werk van de verkoopafdeling van het verkopende bedrijf.

De pandemie resulteerde in een aanzienlijke toename van online verkoop, wat ook in de B2B-sector werd opgemerkt. In 2022 merkte de meeste merken positieve veranderingen op in de markt en verklaarden dat de voordelen van het betreden van B2B e-commerce voornamelijk waren: toegenomen verkoop (57%), het aantal klanten (48%) en het assortiment van aangeboden producten (32%).

Lees ook: De belangrijkste trends in e-commerce in 2022

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →