Duidelijke grenzen stellen is niet het enige teken van assertiviteit. Een assertief persoon respecteert niet alleen zichzelf, maar ook anderen, waardoor de werkplek een veilige ruimte wordt waar mensen zich comfortabel voelen. Openheid en communicatie helpen veel misverstanden en escalatie van problemen te voorkomen. Ontdek waarom assertiviteit op het werk belangrijk is, waarom sommige mensen er bang voor zijn en leer hoe je je potentieel op de juiste manier kunt gebruiken. Lees verder.
Assertiviteit op de werkplek – inhoudsopgave:
- Het belang van soft skills
- Waarom wordt assertiviteit vaak verward met gemeen of arrogant zijn
- De andere kant van de schaal
- De fijne lijn tussen assertief en agressief bewandelen
- Waarom geven managers de voorkeur aan assertieve werknemers?
- Voorbeelden van assertief gedrag op de werkplek
- Hoe assertief te zijn op het werk?
- Samenvatting
Het belang van soft skills
Het is duidelijk dat werknemers voornamelijk gewaardeerd worden om hun ervaring en expertise. Echter, het kan niet worden ontkend dat soft skills even belangrijk zijn. Het gebrek aan essentiële soft skills kan vanaf het begin problemen veroorzaken. Een werknemer die veel kennis heeft, maar deze niet kan communiceren of tonen, heeft weinig kans om aangenomen te worden. Een van de belangrijkste kwaliteiten is assertiviteit. Assertief zijn is wat een werknemer in staat stelt om hun gedachten duidelijk te uiten, terwijl ze een grens handhaven en andere mensen en hun meningen respecteren.
Waarom wordt assertiviteit vaak verward met gemeen of arrogant zijn?
Veel mensen zijn niet overtuigd om assertief te zijn. Hoofdzakelijk omdat ze door hun werkgever of collega’s, en omdat ze bang zijn hun baan te verliezen. Mythen die verband houden met assertiviteit en de slechte ontvangst ervan komen ook voort uit het feit dat veel mensen de fijne lijn tussen assertiviteit en agressie overschrijden.
Assertiviteit draait om wederzijds respect en eerlijkheid. Dit zijn de basisprincipes voor het opbouwen van een gezonde relatie. Een assertief persoon is in staat om hun argumenten zo te presenteren dat ze geen aanval op de andere persoon zijn, maar slechts een uitdrukking van hun eigen mening. Deze benadering gaat over het verlichten van spanningen, niet het escaleren ervan, en over het vinden van een gezamenlijke oplossing voor een bepaald probleem.
Een assertief persoon heeft een hoog zelfbeeld, maar is niet arrogant tegenover andere mensen. Dit is een van de belangrijkste kwaliteiten die helpt om assertieve mensen van agressieve te onderscheiden. Assertiviteit maakt ons klaar voor nieuwe uitdagingen en helpt ons doelen te bereiken. Assertief zijn vereist hard werken om onszelf volledig te accepteren.
Vaak hebben angsten om assertief te zijn en zelfvertrouwen te tonen niets te maken met de realiteit. Zolang de werknemer goede bedoelingen heeft, zal hun weigering in de meeste gevallen niet slecht worden ontvangen. In plaats daarvan zal het anderen doen zien als een zelfverzekerde professional en hen respect geven.
De andere kant van de schaal
Het is ook de moeite waard om te vermelden dat de andere kant van agressiviteit hulpeloosheid of het vermijden van taken is. Dit is ook de reden waarom werknemers vaak bang zijn om assertief te zijn. Ze maken zich zorgen dat hun weigering verkeerd begrepen zal worden. Niet als een assertieve bescherming tegen overbelasting, maar als een ontwijking van officiële taken. Waar ligt de fijne lijn? Een assertieve werknemer is iemand die, aan de ene kant, voor zichzelf zorgt, maar aan de andere kant de rechten en behoeften van de werkgever respecteert.
De fijne lijn tussen assertief en agressief bewandelen
Het is onmogelijk om duidelijk te definiëren wanneer assertiviteit in agressie of ontwijkend gedrag overgaat. Hoe vind je dan de grens in een bepaalde situatie? Voor een deel hangt het af van de regelgeving. Tenslotte zijn er bepaalde verantwoordelijkheden en rechten op het werk die gerespecteerd moeten worden. Het andere aspect is de menselijke factor, en hier is de zaak zeer individueel. Het hangt af van de grenzen en mogelijkheden van een persoon.
Wanneer er geen duidelijke regels en voorschriften zijn, is het noodzakelijk om een gezamenlijke oplossing te zoeken die voor beide partijen bevredigend is. Dit betekent niet altijd dat je het eens moet zijn met een bepaald standpunt, maar dat je moet luisteren naar en voldoen aan de behoeften van de werknemer in een bepaalde situatie. Zo is wederzijds begrip belangrijk.
Waarom geven managers de voorkeur aan assertieve werknemers?
Een assertieve houding manifesteert zich niet alleen in het weigeren om taken uit te voeren die buiten de competenties van een gegeven werknemer liggen. Het gaat hier om iets meer. Dergelijke werknemers respecteren hun en de rechten van hun werkgever. Daarom proberen ze altijd een oplossing te vinden die voor beide partijen bevredigend is.
Bewuste werknemers hoeven niet gecontroleerd te worden en doen hun werk zorgvuldig, maar weten waar hun grenzen liggen. Ze kunnen om hulp vragen en communiceren dat ze iets niet kunnen doen of dat het meer tijd zal kosten. Ze zullen niet meer verantwoordelijkheden op zich nemen, maar laten je weten dat ze overbelast zijn. Dergelijke effectieve communicatie zal je helpen kostbare fouten te vermijden en je in staat stellen soepel te werken zonder deadlines te overschrijden.
Voorbeelden van assertief gedrag op de werkplek
Direct communiceren
Al tijdens een sollicitatiegesprek is het gemakkelijk te zien of een bepaalde werknemer assertief is of niet. Veel mensen zijn bang om over compensatie te praten, en werkgevers leiden het gesprek vaak op een specifieke manier om te controleren hoe potentiële werknemers zichzelf inschatten. Een zelfverzekerd persoon die zijn capaciteiten kent, zal duidelijk zijn over zijn verwachtingen. Hetzelfde geldt wanneer ze om een salarisverhoging vragen. Een persoon die bang is zijn baan te verliezen en de voorkeur geeft aan het hoofd laag houden, zal geen gesprek over een salarisverhoging beginnen.
“Nee” zeggen
Een werknemer heeft het recht om te weigeren taken uit te voeren die buiten hun verantwoordelijkheden vallen. Het hangt uiteraard af van de gegeven situatie. Echter, als een manager een werknemer op het laatste moment over overuren informeert, hoeven ze daar niet mee akkoord te gaan. Vooral niet als ze al plannen hebben en dit eerder hebben gesuggereerd.
Alle partijen respecteren
Het gaat niet alleen om het respecteren van de manager, wat voortkomt uit de superioriteit van hun positie, maar ook om het respecteren van je collega’s. Hun mening, plannen of ideeën zijn net zo belangrijk als die van jou.
In staat zijn om fouten toe te geven en complimenten te accepteren
In feite komen deze twee dingen niet gemakkelijk. Assertieve mensen kunnen een compliment voor een goed uitgevoerde taak accepteren. De bewondering van anderen intimideert hen niet, en ze beschouwen het als een positief teken. Ze kunnen ook hun fout toegeven en de verantwoordelijkheid ervoor nemen.
Hoe assertief te zijn op het werk?
Een basisprincipe in assertieve communicatie is het gebruik van het voornaamwoord “ik”. Het idee is om over jezelf te praten, en niet om je te verbergen achter de algemene uitspraak “wij” (bijvoorbeeld wanneer je naar het team of een collega die verantwoordelijk is voor een project verwijst) en niet om de verantwoordelijkheid op de ander te schuiven met het voornaamwoord “jij”. Op deze manier kun je je emoties en verwachtingen beter uitdrukken. De zinnen moeten bondig zijn en duidelijk je behoeften uitdrukken. Leg kort uit waarom een bepaalde beslissing belangrijk voor je is, maar een te lange uitleg kan slecht worden ontvangen.
Samenvatting
Assertiviteit is een positieve eigenschap die de basis vormt voor open communicatie. Het is een hulpmiddel dat je helpt je gevoelens te uiten, je mening te verdedigen en je in staat stelt te groeien en meer te bereiken. Assertiviteit zorgt er niet alleen voor dat je jezelf waardeert, maar ook dat je meer van jezelf eist.
Sommige mensen zijn assertief uit natuur. Echter, als je daar niet onder valt, is er niets verloren. Een assertieve houding kan worden ontwikkeld. Begin met kleine stappen. De eerste stap moet zelfacceptatie zijn. Om assertief te worden, is het vooral belangrijk om aan jezelf, je angsten en overtuigingen te werken.
Je vindt het misschien ook leuk: Hoe de productiviteit op de werkplek te verhogen?
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.