Affiliate marketing vs dropshipping – inhoudsopgave:
- Wat is dropshipping?
- De voordelen van dropshipping
- De nadelen van dropshipping
- Wat is affiliate marketing?
- De voordelen van affiliate marketing
- De nadelen van affiliate marketing
- Affiliate marketing vs dropshipping
Wat is dropshipping?
Dropshipping is een methode voor orderverwerking waarbij een bedrijf geen eigen magazijn of voorraad heeft, maar goederen koopt van de fabrikant of groothandel. Het is een tussenpersoon in het hele proces. De rol is om de orderinformatie te verzamelen, de betaling te verwerken en de verzendgegevens aan de leverancier door te geven.
Bovendien moet het zich inspannen om actief nieuwe klanten te werven, de zichtbaarheid van de website te vergroten en conversies te genereren, wat vervolgens zal leiden tot hogere verkopen en bedrijfswinsten. Dit vereist onder andere:
- Google Ads advertentiecampagnes,
- Zoekmachinepositionering,
- Bloggen,
- E-mailmarketing,
- Social media aanwezigheid.
Een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen bij het starten van een dropshippingbedrijf is het kiezen van de juiste leverancier. Het succes van je bedrijf hangt in grote mate af van het aanbod, de betrouwbaarheid en de effectiviteit van de diensten die het levert.
Als je een beter beeld wilt krijgen van de aangeboden goederen, moet je je registreren bij de geselecteerde groothandel. In de meeste gevallen is dit alleen mogelijk als je je eigen bedrijf runt en basisgegevens verstrekt. Er zijn echter uitzonderingen op deze regel en sommige entiteiten staan dropshipping toe voor niet-geregistreerde bedrijven.
Na het verkrijgen van toegang tot het platform, maak je kennis met de prijzen van de goederen. Het is echter goed om te onthouden dat dit niet de definitieve prijzen zijn en dat je vrij bent om te onderhandelen – als je goede verkoopresultaten behaalt en de samenwerking goed verloopt, kun je rekenen op gunstigere voorwaarden.
Dropshipping kan een goed bedrijfsidee zijn voor mensen die hun eerste stappen in de industrie zetten of hun productaanbod willen uitbreiden.
De voordelen van dropshipping
Laten we eens kijken naar de voordelen van dropshipping:
- Klein startkapitaal
- Laag risico
- Flexibiliteit
- Een grote selectie van producten
De kosten die verband houden met opslag en voorraadbeheer liggen bij de leverancier. Aan de andere kant omvatten de kosten van de dropshipper de aanschaf van e-commerce software, een commissie voor het gebruik van betalingsgateways of marktplaatsportalen (Allegro, eBay, enz.), marketing, het afhandelen van belastingverplichtingen, boekhoudkundige diensten en het betalen van werknemers (indien van toepassing).
Door de opslag en verzending van goederen uit te besteden aan derden, verdwijnen veel van de risico’s die gepaard gaan met online verkopen. Natuurlijk betekent dit niet dat dit bedrijfsmodel vrij is van alle risico’s. Je kunt meer te weten komen over de mogelijke risico’s van een e-commercebedrijf en methoden om deze te analyseren in dit artikel!
Je kunt zo’n bedrijf vanuit elke locatie runnen – alles wat je nodig hebt is toegang tot het internet en constant contact met klanten en leveranciers.
Door samen te werken met een groothandelaar, kun je verschillende productcategorieën kiezen die goed zouden werken voor je online winkel. Dit geeft je de kans om de effectiviteit van verschillende opties te testen, en als iets niet werkt, kun je het aanbod wijzigen.
De nadelen van dropshipping
- Laag winstmarge
- Concurrentie
- Risico van fouten
De winstmarge in dropshipping is relatief laag, daarom is het zo belangrijk om je verkopen en ordervolume te stimuleren door je winkel te promoten.
De aspecten die voordelen van dit model zijn, kunnen enkele uitdagingen met zich meebrengen. Lage toetredingsdrempels en weinig risico hebben geleid tot een verzadigde e-commerce markt. Dit maakt het steeds moeilijker om een concurrentievoordeel te behalen. Het zal hier dus nodig zijn om voldoende middelen te hebben voor promotie en om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen.
Wanneer je een deel van je verantwoordelijkheden aan een andere entiteit overdraagt, moet je rekening houden met de mogelijkheid van fouten. De communicatie met de klant en het oplossen van eventuele problemen ligt echter bij jou.
Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is gebaseerd op de samenwerking tussen een adverteerder (een bedrijf) en een affiliate (een persoon die producten en merken promoot via verkoopkanalen). Soms is er ook een affiliate netwerk betrokken bij het proces, dat als tussenpersoon tussen de twee eerder genoemde partijen fungeert. Ongeacht de vorm van adverteren, moet er een link naar de website van de adverteerder in voorkomen. Je kunt deze opnemen in artikelen op je blog, in een nieuwsbrief naar klanten of zelfs promoten op forums en sociale media. Je ontvangt een commissie voor de verkopen die je weet te realiseren.
De voordelen van affiliate marketing
- Laag kosten
- Passief inkomen
Alle administratieve kosten in affiliate netwerken worden door de verkoper betaald. De uitgever betaalt meestal alleen voor de creatie van de website en de serverkosten.
Na het genereren van een geschikte link naar een product of dienst en het promoten ervan, kun je beginnen met het verdienen van de commissie.
De nadelen van affiliate marketing
- Winst alleen uit een percentage van de verkopen
De
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.