Empathisch leiderschap – waar bestaat het uit?

Steeds meer erkent het management zijn medewerkers als de sleutelbron van een bedrijf die het mogelijk maakt om de zakelijke, imago- of andere doelen te bereiken. Echter, om dat te laten gebeuren, moeten leiders hun personeel de juiste voorwaarden bieden om het werk te doen – een gevoel van ondersteuning, een houding van begrip en motivatie om activiteiten uit te voeren. Empathisch leiderschap op de werkvloer steunt dus op het vermogen van superieuren om empathie te voelen voor de behoeften, gevoelens of perspectieven van hun teamleden. Toch gaat zo’n houding een stap verder – het vereist niet alleen medeleven, maar ook het reageren op de aangegeven behoeften op een manier die zich vertaalt in tevredenheid en werkplezier.

De effecten van empathisch leiderschap

De beschreven leiderschapsattitude maakt het mogelijk om een organisatiecultuur op te bouwen die gebaseerd is op vertrouwen, open communicatie en partnerschap, wat de samenwerking in het team vergemakkelijkt en bijgevolg de realisatie van de gestelde zakelijke doelen ondersteunt. De moraal van medewerkers onder zo’n leider is hoog (ze voelen zich begrepen en gewaardeerd), wat zichtbaar is in hun betrokkenheid bij hun taken en de resultaten die ze dagelijks behalen. Bovendien zorgt emotionele ondersteuning en begrip van de werkgever ervoor dat de loyaliteit van medewerkers toeneemt, dat wil zeggen, het behoud van werknemers stijgt, wat een positief resultaat is voor elk bedrijf. Zo’n houding zal ook niet onopgemerkt blijven in de lopende employer branding-activiteiten.

Hoe word je een empathische leider?

Vraag je je af wat je kunt doen om een reputatie onder je collega’s te verwerven als een empathische leider? Je kunt zo’n effect op de lange termijn ontwikkelen door bepaalde managementpraktijken toe te passen, waarvan we de belangrijkste zullen noemen:

  1. Zorgen voor goede communicatie

    Actief luisteren en handelen zijn de basis van empathisch leiderschap. De bereidheid om te luisteren en de behoeften van medewerkers te begrijpen, evenals om je beslissingen en acties aan te passen aan de behoeften die je ontdekt, zorgt ervoor dat medewerkers zich gehoord voelen. Om dit te laten gebeuren, moet je echter zorgen voor goede communicatie binnen het team – stel open vragen die de medewerker in staat stellen zijn of haar mening te geven, laat initiatief zien, organiseer brainstormsessies en breng alle ideeën samen. Als je het ergens niet mee eens bent, vergeet dan ook niet om je mening adequaat te onderbouwen en begrijpelijke en duidelijke feedback aan de medewerker te geven, en niet alleen in de vorm van een autoritaire beslissing die je hebt genomen.

  2. Helpen bij moeilijke situaties

    Als een goede leider ben je je er zeker van bewust dat medewerkers vaak met allerlei moeilijkheden worden geconfronteerd – zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Hoewel je privé- en bedrijfszaken gescheiden moet houden, is dit niet altijd mogelijk. Wanneer je voelt dat iemand worstelt, moet je een houding van interesse en begrip tonen, zelfs helpen indien nodig. Misschien helpt de oplossing die je voorstelt (zoals flexibele uren of een andere werkplek) om het probleem op te lossen dat is ontstaan, en je zult als supervisor winnen – niet alleen in de ogen van één lid van je team, maar ook in de ogen van anderen die bekend zijn met de situatie.

  3. Aandacht besteden aan het gedrag van medewerkers

    Een lid van je team heeft een slechtere week gehad? Zie je minder betrokkenheid bij het werk? Voel je dat er duidelijk iets “niet klopt”? Natuurlijk kan elke medewerker zich tijdelijk mentaal of fysiek minder voelen, wat ongetwijfeld invloed zal hebben op de taken, maar in sommige gevallen zijn de signalen die verschijnen een voorbode van burn-out of een ander ernstiger probleem. Als empathische leider moet je precies weten wat de milde en ernstigere signalen van een dergelijke toestand zijn en reageren voordat het probleem zich ontwikkelt. Een medewerker in een moeilijke situatie moet jouw steun voelen.

Empathisch Leiderschap

Empathisch leiderschap – samenvatting

Empathisch leiderschap is momenteel een van de belangrijkste HR-trends die je op de werkvloer zult tegenkomen. Het combineert perfect met even populaire empowerment (het vergroten van de mogelijkheid om beslissingen te nemen en initiatief te tonen) en een focus op het koesteren van de werknemerservaring. Het vertaalt zich ongetwijfeld in positieve resultaten op het gebied van prestaties, maar het vereist dat leiders goed zijn opgeleid in dit gebied. Je kunt immers geen empathische leider worden zonder inspanning – je moet weten hoe je met een medewerker moet communiceren, reageren op suggesties of handelen in moeilijke situaties. Zorg ervoor dat je de juiste praktijken in je organisatie of team ontwikkelt, en je zult zeker bevredigende resultaten zien van veranderingen in de organisatiecultuur.

Lees ook: Top 4 digitale werkplek trends om in 2023 in de gaten te houden

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Nicole Mankin

HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.

View all posts →