In een eerder artikel hebben we al uiteengezet waarom pivoteren zo’n essentieel element is voor bedrijven die in verschillende sectoren actief zijn. Deze methode maakt het mogelijk om beter in te spelen op de behoeften van de moderne markt en voortdurend te reageren op de dynamisch veranderende behoeften van klanten. Vandaag presenteren we voorbeelden van de meest beroemde startups die wereldwijd zijn geslaagd, juist dankzij slim pivoteren.

Beroemde startups die gepivot zijn – inhoudsopgave:

  1. Kan iedereen pivoteren?
  2. Netflix
  3. Starbucks
  4. PayPal
  5. YouTube
  6. Samenvatting

Kan iedereen pivoteren?

Het afstemmen van de aangeboden producten op de werkelijke behoeften van consumenten is gunstig voor de ontwikkeling van elk type bedrijf. We hebben al benadrukt hoe belangrijk het is om een hoog niveau van flexibiliteit in bedrijfsvoering te behouden. Toch moet je onthouden dat hoewel pivoteren veel voordelen biedt voor zowel klanten als het bedrijf, het tegelijkertijd ook een bepaalde mate van risico met zich meebrengt.

Er is geen one-size-fits-all recept om het succes van een pivot te garanderen. Voor elke startup op de markt is er een ander geschikt pivotplan. Bij het beslissen om te pivoteren, moeten bedrijven daarom in eerste instantie een goed begrip hebben van het doel dat ze met deze praktijk willen bereiken, evenals de aard van de doelmarkt en de kopers die daarin actief zijn.

De basis van een effectieve pivot is de juiste en doordachte afstemming van activiteiten op specifieke, duidelijk gedefinieerde doelen, rekening houdend met alle geconstateerde inconsistenties tussen de productvisie die door het bedrijf is gecreëerd en die van zijn klanten.

Hieronder volgen enkele van de meest populaire “pivot startups” van vandaag, die oorspronkelijk bedoeld waren om zich te onderscheiden met een iets ander businessmodel in vergelijking met dat van de huidige wereldmarkt.

Netflix

Het bedrijf is verreweg een van de meest herkenbare merken in de film- en serie-streamingplatformgemeenschap. Toch is het businessmodel van Netflix niet altijd gebaseerd geweest op dezelfde oorspronkelijke aannames.

Het bedrijf begon in 1997 op de markt als een online DVD-verhuurdienst. In eerste instantie draaide het bedrijf om een virtuele catalogus van beschikbare schijven die klanten via de traditionele post konden lenen. Bestelde titels werden vervolgens thuisbezorgd in een herkenbare rode envelop.

Netflix was echter niet het enige bedrijf van zijn soort dat op de markt actief was. Hoewel het merk probeerde zich te onderscheiden van de concurrentie door de grootste blockbusterfilms in grote aantallen te leveren of door de “Like it – keep it” optie in te voeren, dat wil zeggen, de mogelijkheid voor klanten die aanvankelijk alleen individuele schijven huurden om deze permanent aan te schaffen, had Netflix nog steeds verbeteringen nodig die het in staat zouden stellen een blijvende indruk te maken in de geschiedenis en het geheugen van zijn klanten.

In 1999 was Netflix de eerste die films in een abonnementsmodel begon aan te bieden. Tegelijkertijd was een van de meest voorkomende problemen die door klanten werden gerapporteerd, de boetes voor het vasthouden aan bepaalde titels. Daarom besloot Netflix over te stappen op een nieuw businessmodel, dat zich richtte op het aanbieden van een bepaald aantal schijven zonder specifieke tijdslimieten.

In de loop der jaren heeft het bedrijf nieuwe functies geïntroduceerd, gebruikmakend van de mogelijkheden van opkomende moderne technologische oplossingen. De duidelijke toename van de vraag naar diensten die uitsluitend op een virtuele manier worden aangeboden, motiveerde Netflix om films en series via het internet te streamen. Toegegeven, het bedrijf heeft zijn eerdere vorm van bedrijfsvoering niet vanaf het begin volledig opgegeven.

Zelfs na het verplaatsen van een groot deel van hun bedrijf naar het internet, konden meer traditionele klanten nog steeds profiteren van een gecombineerde abonnementsoptie waarmee ze films via de post konden huren. Zo’n doordachte pivot bood de mogelijkheid om consumenten geleidelijk aan de progressieve verandering te laten wennen, waardoor het risico op het verliezen van reguliere klanten werd geminimaliseerd. Enerzijds werden degenen die tot dan toe aan het merk en de manier waarop het op de markt opereerde waren gehecht, op een zachtere manier geïntroduceerd in de snel evoluerende virtuele wereld, terwijl anderzijds klanten die verandering verlangden, een nuttig hulpmiddel kregen om aan hun nieuwe behoeften te voldoen.

Starbucks

Een wereldwijde gigant, vaak geïdentificeerd als leverancier van koffie van topkwaliteit, terwijl hij zich inzet voor het versterken van het idee van duurzaamheid. Maar heeft Starbucks er altijd zo uitgezien als het vandaag door miljoenen trouwe klanten wordt waargenomen?

Het bedrijf werd in 1971 opgericht door Jerry Baldwin, Gordon Bowker en Zev Siegel. De ondernemers baseerden hun bedrijf aanvankelijk uitsluitend op de verkoop van koffiebonen en koffiezetmachines. In de beginjaren leek Starbucks, meer dan een trendy koffiehuis, op een koffiebranderij.

Alles veranderde onder de visie van Howard Schultz, die president en CEO van het hele merk begon te worden. Tijdens een reis in Italië werd Schultz verliefd op de Italiaanse koffiecultuur. Gefascineerd door de smaak van de drank en het bijbehorende ritueel van de juiste bereiding en consumptie, besloot hij deze traditie naar de Verenigde Staten te brengen.

Starbucks begon zijn strategie niet alleen rond de koffie zelf te centreren, maar ook rond de hele ambiance die met de consumptie ervan gepaard gaat. Het bedrijf ontwierp alle locaties zo dat klanten in alle comfort konden genieten van de smaak van de koffie die voor hen was bereid, terwijl ze een fijne tijd doorbrachten met hun dierbaren.

De invoering van al deze veranderingen in het businessmodel van Starbucks is een soort reactie geworden op de groeiende behoeften van klanten. Een hedonistische samenleving is voortdurend op zoek naar nieuwe vormen van vermaak. Door te pivoteren heeft Starbucks een nieuwe dimensie toegevoegd aan het gewone koffie drinken, voor velen een icoon geworden voor het combineren van alledaagse activiteiten met groter genot.

PayPal

Het bedrijf is een perfect voorbeeld van een zoom-in pivot die zich voornamelijk richt op één goed gedefinieerde productfunctionaliteit. Momenteel is PayPal een van de grootste verwerkers van verschillende soorten online betalingen. De aspecten die dit merk in de markt onderscheiden, zijn de mogelijkheid om betalingen te doen en overboekingen te ontvangen zonder de vereiste om je persoonlijke of financiële informatie te delen.

PayPal begon zijn aanwezigheid op de markt als een platform dat verantwoordelijk was voor het verzenden van geld. In de daaropvolgende jaren nam eBay het over en breidde het zijn bereik uit naar internationale schaal.

Toch, zelfs met de daaropvolgende beëindiging van de samenwerking die het met eBay had opgezet, vertraagde PayPal het tempo van zijn ontwikkeling niet, en bleef het nieuwe markten veroveren. Als gevolg daarvan werd het een onafhankelijk merk, dat zich succesvol aanpaste aan de opkomende virtuele wereld van apps en online bankieren. Het bedrijf, dat debuteerde als een specialist in digitale beveiliging, is nu afgeweken van algemene diensten en richt al zijn middelen op het bieden van de veiligste transacties mogelijk.

YouTube

Tegenwoordig is YouTube het populairste platform waar miljoenen gebruikers van over de hele wereld korte video’s delen. Toch was het oorspronkelijke businessmodel van het merk gericht op volkomen andere gebieden van klantinteresse. “Tune In, Hook Up” was de eerste onofficiële slogan om de YouTube-datingdienst te promoten, die op Valentijnsdag 2005 werd gelanceerd.

Ondanks inspanningen en de invoering van veel gebruikersprikkels, was het merk niet succesvol als datingsite. De dienst had weinig bezoekers, wat werd beïnvloed door het gebrek aan gratis videokeuze. Ondanks de oorspronkelijke aannames van de makers, begonnen gebruikers massaal video’s over van alles in te voegen. Ze publiceerden beelden van zichzelf, hun talenten, vrienden en familie, zowel van gelukkige als verdrietige momenten, wat leidde tot een gevoel van sterke virtuele gemeenschap onder gebruikers.

Zo’n reactie motiveerde de oprichters van YouTube om zich te distantiëren van het idee van een datingportaal en een open platform te creëren waar iedereen op elk moment kon delen wat ze voelden. Zo kan worden gezegd dat de gebruikers zelf uiteindelijk de structuur van het hele platform hebben bepaald.

Dit is echter niet de enige pivot waar het merk voor heeft gekozen. Onlangs was er een andere wending in de algehele bedrijfsstrategie merkbaar. Naast de eerder volledig gratis toegang tot gepubliceerde inhoud, heeft YouTube ook een betaalde abonnementsoptie geïntroduceerd, waarbij gebruikers voor een vast maandelijks bedrag kunnen genieten van extra premium functies.

Samenvatting

De zakenwereld biedt ons veel voorbeelden van startups die totale mislukking hebben vermeden door te pivoteren. Netflix, Starbucks, PayPal of YouTube – elk van deze bedrijven heeft andere strategische doelstellingen nagestreefd als startups dan ze vandaag doen. Een rationele beoordeling van de situatie en de behoeften van klanten stelt je in staat om een breder perspectief in te nemen en acties zo aan te passen dat je tegelijkertijd effectief je doelen bereikt en consumenten maximale tevredenheid biedt met het geleverde product of de geleverde dienst.

Lees ook: 5 bewezen businessmodellen voor startups

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →

The most important questions

  1. Wat moet je in gedachten houden bij het pivoteren?

    Bij het beslissen om te pivoteren, moeten bedrijven aanvankelijk een goed begrip hebben van het doel dat ze willen bereiken met deze praktijk, evenals de aard van de doelmarkt en de kopers die daarin opereren.

  2. Hoe besloot Netflix om pivoteren te gebruiken?

    Doordacht pivoterend bood een kans om consumenten geleidelijk vertrouwd te maken met de progressieve verandering, waardoor het risico op het verliezen van reguliere klanten werd geminimaliseerd.

  3. Hoe heeft de pivot Starbucks veranderd?

    Starbucks is bekend geworden als een icoon voor het combineren van alledaagse activiteiten met extra plezier, waardoor een geheel nieuwe dimensie aan het gewone koffie drinken is toegevoegd.

  4. Wat motiveerde YouTube om van koers te veranderen?

    De schijnbare afname van gebruikers van de structuur van het portaal, dat de oprichters aanvankelijk zagen als een garantie voor succes en het een totaal andere functionaliteit gaf, zorgde ervoor dat YouTube besloot een concrete ommezwaai te maken in zijn eerdere inspanningen.