Een PEST-analyse is een van de nuttige tools voor strategische analyse. Het stelt je in staat om de externe factoren te isoleren die de toestand van het bedrijf beïnvloeden en wijst op de kansen en bedreigingen die daarmee samenhangen. Het kan worden vergeleken met een iets meer uitgewerkte versie van SWOT-analyse. PEST is een acroniem voor woorden die de volgende factoren beschrijven: politiek, economisch, sociaal en technologisch. Lees verder om meer te ontdekken.

PEST-analyse – inhoudsopgave:

  1. De gebieden die door PEST-analyse worden beoordeeld
  2. Hoe je een PEST-analyse in 9 stappen uitvoert
  3. Een PEST-analyse met voorbeelden

De gebieden die door PEST-analyse worden beoordeeld

  • Politieke factoren – ze verwijzen naar de politieke en juridische situatie in het land waar het bedrijf is gevestigd, evenals in de wereld. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de heersende wetgeving en het belastingstelsel. Regelgeving die monopolistische praktijken beperkt, kan een obstakel vormen voor goed gevestigde bedrijven.
  • Economische factoren – ze hebben betrekking op de economische situatie in het land en de wereld – belangrijke factoren zijn het BBP, inflatie, de werkloosheidsgraad en het niveau van de rente.
  • Sociale factoren – ze worden bepaald door cultuur, geprofeste waarden, demografie, consumptiepatronen, enz.
  • Technologische factoren – met de intensieve ontwikkeling van technologie en innovatie worden ze steeds belangrijker in de strategische activiteiten van bedrijven.
PEST-analyse

Hoe je een PEST-analyse in 9 stappen uitvoert

Het beoordelen van de macro-omgeving van het bedrijf vereist grondig onderzoek, maar de informatie die je eruit haalt is zeker de moeite waard. Het zal je een objectief perspectief geven en oplossingen bieden voor eventuele problemen die zich voordoen.

  1. Identificeer het onderwerp van de analyse – het kan een specifieke economische sector, een bedrijfsidee of een nieuw product of dienst zijn. Het is belangrijk om dit te specificeren, zodat je weet waar en welke informatie je moet zoeken.
  2. Vind het doel van de analyse – het betreden van een nieuwe markt, het veranderen van een bestaande strategie, het oplossen van een probleem of het ontdekken van potentiële marktkansen?

  3. Verkrijg de nodige gegevens − het is het beste als je het proces verdeelt in de 4 eerder genoemde pijlers – politiek, economisch, sociaal en technologisch. Vanwege hun aard zullen ze vaak met elkaar verbonden of afhankelijk zijn.
  4. Leer over de politieke en historische achtergrond – gebeurtenissen uit het verleden hebben de huidige staat van de industrie gevormd. Op hun beurt kunnen de heersende partijen beslissingen hebben genomen die deze direct of indirect beïnvloeden. Kijk je achteraf, zie je dan verschillen in de werking van het onderwerp van je onderzoek (verandering in wettelijke regelgeving, belasting, enz.)?
  5. Gebruik algemeen beschikbare economische statistieken en bronnen − elke economische groei of recessie kan de situatie van het bedrijf beïnvloeden. Controleer hoe vergelijkbare bedrijven in de loop der jaren hebben gepresteerd, zodat je niet dezelfde fouten maakt.
  6. Bestudeer sociale relaties − onderzoek het heersende consumentengedrag, aankooptrends, evenals geprofeste waarden en opvattingen. Je kunt dit ontdekken uit opiniepeilingen en je eigen observaties.
  7. Verken de impact van technologie – welke technologische oplossingen worden gebruikt in jouw sector, dienst, product? Zijn er recente innovaties waar je inspiratie uit kunt halen bij het ontwikkelen van je eigen strategie?
  8. Maak onderscheid tussen de relevante factoren met betrekking tot de componenten van de macro-omgeving van het bedrijf – welke van hen hebben de grootste en de minste impact op de prestaties van de organisatie?
  9. Beantwoord de vraag – hoe beïnvloeden (of zullen) de geïdentificeerde factoren de ontwikkeling van het bedrijf? Welke kansen en bedreigingen zie je?

Een PEST-analyse met voorbeelden

Voorbeeld 1. Je eigen kaarsenbedrijf

  • Politieke factoren – ongeacht welk type bedrijf je besluit te starten, moet je aan bepaalde vereisten voldoen. Het verkopen van kaarsen houdt in dat je moet voldoen aan normen met betrekking tot het type stoffen dat je gebruikt om producten te maken en het beschrijven van de kenmerken van elk product.
  • Economische factoren – de populariteit van geurige kaarsen werd sterk beïnvloed door de pandemie, waarin meer verkopen van deze goederen werden gerapporteerd. Ondanks dit hebben zelfgemaakte producten niet zoveel invloed, en eenmansbedrijven zijn voornamelijk gericht op de lokale markt. Dit is niet per se slecht nieuws – de lage investeringskosten kunnen snel renderen, mits het effectief wordt gepromoot en gericht.
  • Sociale factoren – met de groeiende milieubewustheid trekken sojakaarsen de aandacht van mensen die om het milieu geven. Ze zijn een goed alternatief voor paraffineproducten, maar laatstgenoemden zijn nog steeds het populairst.
  • Technologische factoren – de basismaterialen die je nodig hebt om de productie te starten zijn algemeen beschikbaar, en de kosten zijn relatief laag. Je hebt basisgrondstoffen nodig, namelijk was, etherische oliën en lonten. De apparatuur die nodig is om kaarsen te maken heb je waarschijnlijk al in je keuken, wat betekent dat de uitgaven lager zijn. Dit omvat bijvoorbeeld een magnetron of oven, pannen (voor het verwarmen van de was), glazen containers, potten en een keuken thermometer. Aan de andere kant maakt het gebruik van een e-commerceplatform om een online winkel te creëren het aankoopproces gemakkelijker en kun je een groter publiek bereiken.

Conclusies

  • het is de moeite waard om een marketingplan te ontwikkelen om ons bedrijf en milieubewustzijn te bevorderen,
  • het is belangrijk om een soepele werking van de winkel te waarborgen – maak de nodige wijzigingen en verbeteringen aan de website,
  • in het geval van snelle groei en een groot aantal geïnteresseerden in onze diensten – overweeg om medewerkers in te huren om te helpen, wat inhoudt dat je aan wettelijke vereisten moet voldoen.

Voorbeeld 2. Publieke gezondheidszorg

  • Politieke factoren – de staat van de gezondheidszorg hangt sterk af van het overheidsbeleid. Investeren in deze sector verbetert de kwaliteit van de patiëntenzorg, stelt je in staat om de benodigde medische apparatuur en medicijnen aan te schaffen, evenals gekwalificeerd personeel op te leiden.
  • Economische factoren – factoren zoals rentetarieven, werkloosheidscijfers en inflatie, vormen de situatie in de sector. De werklozen, die geen ziektekostenverzekering hebben, kunnen geen gratis medische zorg ontvangen. De ongunstige economische situatie kan een negatieve invloed hebben op medisch personeel (lage lonen, personeelstekorten, frustratie en vermoeidheid).
  • Sociale factoren – recentelijk zien we enkele veranderingen in de wereldvisie met betrekking tot het zorgen voor gezondheid. Mensen richten zich steeds meer op het verbeteren van hun fitheid door te sporten en gezonde producten te kiezen. Dit is een positief fenomeen, want hoe gezonder de bevolking, hoe minder druk op de gezondheidszorg. Echter, tegelijkertijd kan er een groeiende interesse zijn in onconventionele geneeskunde, wat leidt tot wantrouwen tegenover artsen.
  • Technologische factoren – onderzoek naar nieuwe medicijnen, producten of medische apparatuur in wetenschappelijke instituten zorgt voor de ontwikkeling van de geneeskunde die bedoeld is om de samenleving te dienen. Aan de andere kant werken medische instellingen met niet-geïntegreerde informatiesystemen. Hierdoor zijn ze niet in staat om patiëntgegevens te verzamelen en samen te stellen. Ziekenhuizen missen de gespecialiseerde apparatuur die nodig is om levens te redden.

Conclusies

  • het is de moeite waard om te investeren in nieuwe technologieën om kosten te verlagen en de beschikbaarheid en kwaliteit van de gezondheidszorg te verhogen – telemedicine, kunstmatige intelligentie, onderzoek, enz. Vanwege het feit dat het een staatsinstelling is en er niet genoeg financiering voor de sector is, is dit een uiterst moeilijke taak,
  • het is belangrijk om informatiesystemen te verbeteren om de bureaucratie te vereenvoudigen.

Voorbeeld 3. Kledingindustrie

  • Politieke factoren – een ernstig probleem in deze sector zijn de arbeidsomstandigheden in industriële bedrijven – het dwingen van minderjarigen om te werken, onregelmatige werktijden, slechte arbeidsomstandigheden die de basis mensen- en werknemersrechten schenden.
  • Economische factoren – de mode-industrie biedt veel banen, wat de economische groei en ontwikkeling stimuleert. De vraag naar producten hangt af van de algemene economische situatie in het land, de behoeften van de consument en het inkomen van de mensen.
  • Sociale factoren – steeds vaker spreekt de media over het negatieve fenomeen van fast fashion, dat moet worden voorkomen, en het bevorderen van deconsumptie-attitudes. Dit heeft niet alleen te maken met de politieke en juridische aspecten van illegale kinderarbeid, maar ook met een groter milieubewustzijn.
  • Technologische factoren – online verkoop, die tijdens de pandemie een vlucht nam, werd een gangbare praktijk. Dit vergemakkelijkte een toename van het territoriale bereik en een bredere groep potentiële klanten die voorheen geen goederen op de traditionele manier konden en/of wilden kopen.

Conclusies

  • het is de moeite waard om te investeren in technologische ontwikkeling – het creëren van gebruiksvriendelijke websites, voortdurende IT-probleemoplossing vanwege het grote aantal consumenten dat op afstand koopt,
  • er moeten maatregelen worden genomen om de nadelige effecten van de kledingindustrie op het milieu te verminderen en om passende marketingcommunicatie over het onderwerp te ontwikkelen,
  • het is belangrijk om de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren en de illegale tewerkstelling van jongeren te voorkomen.

Lees ook: SWOT-analyse van online winkels.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →