Tegenwoordig is een van de belangrijkste termen in zowel het bedrijfsleven als de arbeidsmarkt ongetwijfeld een “merk”. Dit woord kan verwijzen naar drie entiteiten: een bedrijf dat bepaalde producten of diensten aanbiedt, een individu dat voor zijn of haar imago zorgt (persoonlijke branding), en een werkgever die zich richt op het opbouwen van erkenning onder potentiële kandidaten, evenals huidige en toekomstige werknemers (werkgeversbranding). Elke van deze entiteiten voert specifieke marketingactiviteiten uit om de verwachte doelen te bereiken – in het geval van een werkgever is recruitmentmarketing die door HR-afdelingen wordt gebruikt van bijzonder belang. Wat houdt dit proces in en welke resultaten kan het opleveren? Lees verder.
Wat is recruitmentmarketing? – inhoudsopgave:
- Recruitmentmarketing – definitie en basisdoelen
- Recruitment en recruitmentmarketing – is het niet hetzelfde?
- Wat neemt recruitment van marketing over?
- Recruitmentmarketing – processen
- Samenvatting
Recruitmentmarketing – definitie en basisdoelen
Het bedrijf verkoopt zijn producten, de specialist bouwt een persoonlijk merk, de vaardigheden die hij of zij bezit, en de werkgever heeft simpelweg zichzelf – als de beste plek om carrièredoelen te bereiken, zich te ontwikkelen en te verdienen. Hier ligt de essentie van recruitmentmarketing door HR-professionals. Door gebruik te maken van best practices die bekend zijn uit traditionele of online marketing, proberen recruiters kandidaten (klanten) te bereiken en de werkplek (dienst) te adverteren.
Het doel van recruitmentmarketing is dan ook niet om een kandidaat aan te trekken die al geïnteresseerd is in een aanbod en heeft gereageerd op een advertentie, maar om contact te leggen met werkzoekenden die kandidaten voor een bepaald bedrijf kunnen worden.
Recruitment en recruitmentmarketing – is het niet hetzelfde?
Hoewel het misschien lijkt dat recruitment en recruitmentmarketing dezelfde fenomenen zijn, moet worden opgemerkt dat er zeer belangrijke verschillen tussen hen zijn. Ten eerste reageren we in recruitmentprocessen op de huidige behoeften van het bedrijf, vertrouwend op openstaande posities en het zoeken naar kandidaten, bijvoorbeeld op LinkedIn of met behulp van wervingsbureaus. Het uitvoeren van recruitmentmarketingactiviteiten vereist daarentegen een holistische benadering en focus op het adverteren van de werkplek, zelfs zonder open wervingsprocessen. Zo speelt het in op toekomstige werkgelegenheidsbehoeften en creëert het een imago van een plek waar je simpelweg “wilt werken”.
Wat neemt recruitment van marketing over?
Recruitmentmarketing is verbonden met twee belangrijke concepten die bekend zijn bij iedereen die dagelijks met marketing bezig is: persona en sales funnel. Bij het uitvoeren van marketingactiviteiten beginnen specialisten altijd, onder andere, met het identificeren van de doelgroep en het opbouwen van een persona, dat wil zeggen een profiel van de ideale klant (samen met hun demografie, levensstijl, behoeften, motivaties en frustraties). Het doel van een dergelijke procedure is om de gemaakte berichten af te stemmen op de behoeften van de klanten. Dit is niet anders in het geval van recruitment. HR-specialisten beginnen met het creëren van een beschrijving van de ideale kandidaat en ontwikkelen vervolgens een communicatiestrategie.
De sales funnel daarentegen vertegenwoordigt het pad van de consument naar het doen van een aankoop, en omvat activiteiten die gericht zijn op: het krijgen van de aandacht van de klant, het genereren van interesse, het creëren van een behoefte en het doen van een aankoop. In het geval van recruitmentmarketing richten we ons op de eerste fase van de funnel – we proberen de bekendheid van het bedrijf te vergroten, interesse te creëren, mensen aan te moedigen om ons aanbod te bekijken, een beslissing te nemen om van baan te veranderen, en vooral, hen te inspireren om naar de perfecte baan te zoeken.
Recruitmentmarketing – processen
Hoe promoot recruitmentmarketing een bedrijf als de beste plek om te werken? De basis is regelmatige communicatie met het publiek (vooral via sociale media) gericht op het tonen van de organisatiecultuur, bedrijfswaarden, bedrijfsvoering, benadering van de werknemer of voordelen. Het is ook belangrijk om deel te nemen aan evenementen die de mogelijkheid bieden om mensen uit dezelfde branche te ontmoeten en je bedrijf op een stand te marketen. Regelmatig feedback verkrijgen van huidige werknemers en veranderingen doorvoeren op basis hiervan kan ook worden beschouwd als processen van recruitmentmarketing.
Samenvatting
De arbeidsmarkt van vandaag is een soort slagveld voor de beste kandidaten. Immers, werknemers zijn het grootste bezit van het bedrijf. Met een tekort aan specialisten op de markt, de groeiende betekenis van soft skills en dynamische concurrentie, kan een getalenteerde kandidaat kiezen uit een breed scala aan vacatures – en het is de taak van de HR-afdeling om het bedrijf zo te adverteren dat de kandidaat geen twijfels heeft over waar hij of zij zijn of haar carrière kan ontwikkelen.
Lees ook: 5 belangrijke stappen om je persoonlijke merk als recruiter op te bouwen.
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijencommunity op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest, TikTok.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.