Wat zijn de belangrijkste trends in e-commerce in 2022? Hoe recente veranderingen op de wereldmarkten de e-commerce tak hebben beïnvloed? Steeds meer verkopers besluiten hun bedrijfsactiviteiten uit te breiden naar online verkoop. Er zijn steeds meer technische mogelijkheden en verbeteringen beschikbaar voor bedrijven die op het internet willen handelen. Het is de moeite waard om meer te ontdekken over de trends in e-commerce die de komende maanden en jaren waarneembaar zullen zijn.

Trends in e-commerce in 2022 – inhoudsopgave:

  1. AR en VR
  2. Spraakgestuurde zoekopdrachten
  3. Personalisatie
  4. Groene consumentisme
  5. AI en machine learning
  6. Originele, creatieve verpakking
  7. E-grocery
  8. Verkoopvormen
  9. Uitgestelde betalingen
  10. Vormen van levering
  11. De belangrijkste trends in e-commerce – samenvatting

AR en VR

AR (Augmented Reality) is een technologie die de verbinding tussen de echte wereld en de virtuele wereld mogelijk maakt door het gebruik van een computer of smartphone. PokemonGo is een voorbeeld van een applicatie die gebruikmaakt van Augmented Reality-technologie. Het spel, populair tussen 2016 en 2019, is een wijdverspreid fenomeen geworden onder smartphone-gameliefhebbers.

VR (Virtual Reality) heeft in vergelijking met AR (Augmented Reality) speciale goggles nodig die toegang bieden tot de in 3D-ruimte gecreëerde virtuele wereld. Met behulp van deze technologie kan de gebruiker de virtuele wereld binnengaan. Virtual Reality-technologie wordt toegepast om virtuele rondleidingen door huizen die te koop worden aangeboden te bieden.

Augmented Reality en Virtual Reality vullen de kloof tussen het echte object en de virtuele versie van hetzelfde object dat op het internet te zien is. Visualisatie stelt klanten in staat om zich aan te passen aan het aanbod en weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot hun aankopen. Het belangrijkste probleem met VR-technologie is de hoge kosten van de benodigde apparatuur – VR-goggles zijn nog steeds erg duur. Een andere afschrikking is het gewicht van de goggles. Augmented Reality heeft het voordeel ten opzichte van Virtual Reality – het vereist geen gebruik van aanvullende, dure tools.

Spraakgestuurde zoekopdrachten

Volgens het Jupiter Research rapport zal de waarde van spraaktransacties ondersteund door virtuele spraakassistenten in 2023 toenemen tot 19,4 miljard dollar.

De populariteit van slimme luidsprekers, die in huishoudens over de hele wereld worden gebruikt, zal deze waarde beïnvloeden. Spraakgestuurde zoekopdrachten stellen gebruikers in staat om tijd te besparen die ze normaal gesproken zouden besteden aan het doorbladeren van de website. Technologie heeft een enorme impact op e-commerce omdat bedrijven passende stappen moeten ondernemen om hun bedrijfsvoering aan deze oplossing aan te passen. Spraakgestuurde zoekopdrachten worden anders gebruikt dan internetbrowsers; mensen stellen vaak lange vragen en gebruiken verschillende, meer complexe zoekwoorden in spraak dan in typische internetzoekopdrachten.

Personalisatie

De personalisatie van het assortiment heeft potentieel een enorme betekenis voor e-commerce, omdat mensen zeer waarschijnlijk meer betalen voor een product dat is afgestemd op hun behoeften. De trend is zichtbaar in de mode, waar klanten kunnen deelnemen aan het ontwerp van hun droom schoenen (onder anderen Nike). Personalisatie van het assortiment kan worden toegepast op het hele aankoopproces. Klanten willen producten zo snel mogelijk vinden en om dit mogelijk te maken, bestuderen veel bedrijven het gedrag van klanten – de reclame voor producten is gebaseerd op de informatie over de eerdere keuzes die door de klant zijn gemaakt – producten die door een bepaalde klant nodig kunnen zijn, worden als eerste aangeboden.

trends in e-commerce in 2022

Groene consumentisme

Het milieubewustzijn onder de klanten neemt toe en hetzelfde wordt van bedrijven verwacht. Steeds meer klanten letten op de benadering van het bedrijf ten aanzien van milieukwesties. Merken die producten aanbieden die niet op dieren zijn getest of die recyclebare materialen gebruiken, worden vaker gekozen. Klanten zijn bereid meer te betalen en langer te wachten op de levering, zolang ze er zeker van zijn dat het de ecologie helpt.

AI en machine learning

AI en machine learning worden steeds populairder onder de trends in e-commerce. Deze technologieën kunnen worden gebruikt voor de eerder genoemde personalisatie van de website-inhoud. Personalisatie van de inhoud is vergelijkbaar met de technologie van aanbevelingen die werkt op basis van algoritmen die gegevens over de klant verzamelen en na analyse bepaalde producten aan de klant aanbevelen. Daarnaast wordt machine learning gebruikt tijdens de dynamische waardering van goederen. In dit geval stelt de technologie het aanbieden van kortingen die in real-time worden weergegeven mogelijk, wat de verkoop direct beïnvloedt.

Originele, creatieve verpakking

Er is een nieuwe trend op sociale media, waar bekende persoonlijkheden hun producten uitpakken tijdens het online streamen. De verpakking wordt een even belangrijk element van de verkoopstrategie als de andere factoren – klanten letten op de manier waarop hun bestelling is verpakt. De manier van verpakken wordt een onderdeel van branding en beïnvloedt de klanttevredenheid. In de toekomst zullen gemakkelijk recyclebare materialen aan betekenis winnen. De influencers ondersteunen deze trend met hun online activiteiten door het proces van het openen van hun pakketten te tonen.

E-grocery

Onlangs is er een nieuwe trend op de markt van internetverkoop van voedsel en verse producten. Het assortiment met een lange houdbaarheid brengt geen problemen met zich mee en vereist geen extra arbeidsinzet. Met de nieuwe logistieke oplossingen kunnen zelfs kleine, lokale bedrijven hun producten online aanbieden en verse voedselproducten met een kortere houdbaarheid aan hun klanten leveren.

Verkoopvormen

Detailhandelsformaten veranderen in de loop van de tijd en er zijn steeds meer nieuwe vormen die zijn ontworpen om klanten aan te trekken.

Marketplace

Marketplace-platforms zoals Allegro of Amazon winnen aan populariteit onder klanten en verkopers. De kopers kunnen prijzen van interessante producten vergelijken, de beoordelingen van hun aanbiedingen lezen en hun aankopen op één plek doen. Verkopers krijgen toegang tot de klantendatabase en hoeven geen eigen online winkel te bezitten, wat veel tijd en financiële investering vereist.

Omnichannel

Met zoveel verkoopformaten is het moeilijk voor een bedrijf om zijn activiteiten tot één verkoopkanaal te beperken. De beste praktijk is het gebruik van veel verkoopvormen om het hoogste aantal klanten te bereiken. Vaak combineren merken online verkoop met fysieke verkoop en stellen ze klanten in staat om hun bestellingen in de fysieke winkel af te halen. Omnichannel helpt om klanten met verschillende verzendgewoonten te bereiken.

Live Commerce

Een nieuwe trend van live commerce is recentelijk op online sociale platforms in opkomst. Live commerce is een techniek van live-uitzendingen in real-time die het assortiment van het bedrijf tonen. De vragen van klanten worden tijdens de uitzending beantwoord. Gebruikers kunnen vragen stellen en het betreffende product reserveren of kopen. De trend is vooral waarneembaar in de mode-industrie, maar wordt langzaam ook door andere sectoren gebruikt. Een grote betekenis tijdens de live-uitzending heeft de juiste keuze van de host, die in staat moet zijn om de klanten te betrekken en hen te overtuigen om te kopen.

Social Commerce

Social commerce benut het potentieel van sociale media om producten te verkopen. Bedrijven openen hun accounts op sociale media en hebben als doel om de gemeenschap rond het merk of het product te verzamelen, een gemeenschap die hun betrokkenheid zal tonen. Het werk op dit gebied omvat zorg voor het profiel, het waarborgen van consistentie, communicatie met klanten en het organiseren van wedstrijden. Onder goede praktijken valt betrokkenheid bij sociale groepen en het uitvoeren van uitzendingen.

M-commerce

Elektronische handel evolueert langzaam naar mobiele commerce omdat gebruikers steeds vaker met hun telefoons winkelen – ze kopen met hun slimme apparaten vaker dan met de gebruik van desktopcomputers. Bedrijven die deze trend volgen, moeten veel veranderingen en extra functies introduceren. De websites moeten responsief en leesbaar zijn op elk type en formaat van het scherm.

De andere oplossing omvat de creatie van een applicatie die aan de winkel is gewijd. Bedrijven moeten zich bezighouden met de problemen die hun klanten ervaren: ongemakkelijke formulieren om in te vullen, te kleine vensters, betalingsproblemen. M-commerce ontwikkelt zich voortdurend omdat het een comfortabele en snelle vorm van winkelen is die op elk moment en op elke plaats toegankelijk is.

trends in e-commerce in 2022

Uitgestelde betalingen

Grote betekenis voor e-commerce hebben populaire uitgestelde betalingen. Operators zoals Pay Po, Twisto of PayU fungeren als tussenpersonen in het aankoopproces. Dankzij deze oplossing hoeven klanten niet onmiddellijk na de aankoop voor hun bestelling te betalen, of zelfs niet na de levering. Met deze oplossing verliezen bedrijven niet omdat de operators (fintech) voor de klant betalen. De klant moet afrekenen met de operators, niet met de verkoper. Uitgestelde betalingen hebben veel voordelen: de conversieratio neemt toe, gebruikers kunnen het product testen voordat ze betalen, en er is een breder keuzegebied.

Vormen van levering

Klanten besteden veel aandacht aan de vorm van de levering. Het belangrijkste element is de verzendtijd. Hoe sneller de levering, hoe beter.

Dark store

Een dark store is een afhaalpunt dat het ophalen van bestellingen mogelijk maakt. Klanten kunnen daar geen aankopen doen. De winkel lijkt op een typische supermarkt, waar producten op de planken staan te wachten om verpakt te worden door magazijnmedewerkers en later door de klant te worden opgehaald. Het voordeel van dergelijke plaatsen is een korte realisatietijd van bestellingen en de beschikbaarheid van service 24/7.

Afhaalpunten

Afhaalpunten zijn populair en gemakkelijk te gebruiken. De werking van deze technologie is snel, eenvoudig en milieuvriendelijk omdat de bezorger niet van klant naar klant hoeft te rijden en pakketten individueel hoeft te leveren. Bovendien kunnen consumenten hun pakket op elk moment ophalen zonder thuis te hoeven wachten op de levering.

Quick Commerce

Q-commerce is een andere, nieuwe, zich ontwikkelende trend in e-commerce. De bezorgers gebruiken fietsen of motoren om het product bij de deur van de klant te bezorgen. De bezorgers gebruiken grote rugzakken om voedsel te bezorgen dat is besteld met behulp van speciaal gemaakte applicaties. De naam Quick Commerce verwijst naar de gebruikelijke snelle levertijd, die meestal niet langer is dan 30 minuten. Bedrijven zoals Glovo of Volt ontwikkelen hun diensten en bieden niet alleen maaltijden van restaurants aan, maar ook boodschappen.

trends in e-commerce in 2022

De belangrijkste trends in e-commerce – samenvatting

De bovenstaande trends worden gevormd door de snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën en de behoefte aan het creëren van een vriendelijke omgeving voor klanten. De poging om aan de behoeften van de klant te voldoen, is gerelateerd aan de multidimensionale ontwikkeling van e-commerce. De trends moeten bedrijven ondersteunen in het aanmoedigen van klanten om producten te kopen en de twijfels van klanten weg te nemen.

Dat is alles wat je moet weten over de belangrijkste trends in e-commerce in 2022. Lees ook: Dropshipping en derde partij fulfillment. 2 geweldige fulfillmentmethoden voor je e-commercebedrijf.

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Martin Sparks

E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.

View all posts →