Wat is e-commerce? Wie zijn online shoppers? Waarom is online kopen zo voordelig? De term e-commerce wordt sinds de jaren ’90 van de 20e eeuw gebruikt. De opkomst van de e-commerce-industrie is de laatste jaren nog zichtbaarder geworden. Daarom is het de moeite waard om te weten wat e-commerce is en wie de online shoppers zijn.
Wat is e-commerce – inhoudsopgave:
- Wat is e-commerce?
- Online winkel
- Hoe is e-commerce ontwikkeld?
- Basisstatistieken
- Online shoppers – wereldstatistieken
- Wat is e-commerce? – Samenvatting
Wat is e-commerce?
E-commerce of elektronische handel is een manier van handelen met behulp van hightech, moderne technologische en communicatieve oplossingen. De meest populaire vormen van e-commerce zijn online winkels, maar er zijn ook andere modellen zoals veilingsites, elektronische bankieren of advertentiesites. Elektronische handel kan alleen online worden uitgevoerd – bijvoorbeeld de handel in e-books, of een mix van technieken – de selectie en betaling worden online gedaan, maar de levering gebeurt traditioneel. E-commerce maakt het mogelijk om zowel fysieke goederen als digitale goederen en diensten te verkopen.
De belangrijkste types van e-commerce zijn:
- B2C, business to consumer – transacties tussen bedrijven en individuele consumenten
- B2B, business to business – transacties tussen twee bedrijven
- C2C, consumer to consumer – transacties tussen twee particuliere personen
Online winkel
Online winkels zijn de meest populaire e-commerce bedrijfsmodellen. Hun aanbod is meestal gericht op natuurlijke personen. Verschillende elementen beïnvloeden de populariteit van e-shops en dat zijn:
- Geen kosten gerelateerd aan het huren van de ruimtes die meestal nodig zijn voor een fysieke winkel
- Winkelen is mogelijk 24/7
- Snelle vergelijking tussen de prijzen van veel verkopers
- Winkelbeheer en aankopen kunnen vanuit elke plek ter wereld worden gedaan
- Tijd besparen
Ondanks de vorm van activiteit en het type e-commerce platform, heeft elke online winkel:
- Hoofdpagina – dat is een soort visitekaartje dat door de potentiële klant wordt gezien. Het moet goed gemaakt zijn om de klant aan te moedigen het assortiment van de winkel te bekijken en een aankoop te doen.
- Categorieën – de klant kan een product gemakkelijker vinden als het assortiment in categorieën is verdeeld. Dit zou het aankoopproces moeten verkorten en de klant een positieve ervaring moeten bieden tijdens het gebruik van het platform.
- Productkaart – die het gegeven aanbod presenteert. Het moet de beschrijving van het product en afbeeldingen bevatten, evenals informatie over de beschikbaarheid, de tijd die nodig is voor levering en de prijs.
- Winkelwagentje – een goed ontworpen winkelwagentje moet intuïtief zijn voor de klant om te weten wat te doen in elke fase van het aankoopproces.
- Algemene voorwaarden – zijn de belangrijkste documenten die met hulp van een advocaat moeten worden geschreven. Het document informeert de klant over de voorwaarden van de overeenkomst, voorwaarden voor terugbetaling of retour, en informatie over betaalmethoden en leveringsvormen. Daarnaast kan de gebruiker in dit document informatie over het bedrijf vinden, zoals het btw-nummer, adres en volledige bedrijfsnaam.
Hoe is e-commerce ontwikkeld?
De populariteit van online winkelen groeit jaar na jaar. De pandemie heeft invloed gehad op de toename van de ontwikkeling van e-commerce en heeft de gewoonten van klanten veranderd. Volgens de schattingen zal de elektronische handel blijven groeien, maar het versoepelen van de beperkingen, de wens naar fysieke winkels en uitgaven aan reizen en entertainment kunnen leiden tot een vertraging in de groeicijfers.
Gemak heeft invloed op de populariteit van online winkelen. Veel klanten voelen zich steeds veiliger tijdens het online winkelen. Er is een breder aanbod als het gaat om vormen van aankoop, evenals betaalmethoden en leveringsopties.
De verdere ontwikkeling van de e-commerce-industrie is onvermijdelijk. De concurrentie op de markt wordt steeds heviger en bedrijven worden gedwongen oplossingen in te voeren die hen een concurrentievoordeel kunnen geven. Steeds meer nieuwe technologieën worden gebruikt om verkopers te helpen de trends bij te houden.
Basisstatistieken
De analyse van statistieken kan bedrijven helpen om de juiste koers van ontwikkeling te bepalen en trends in de komende maanden te voorspellen. Basisstatistieken met betrekking tot de e-commerce en online winkelen industrie zijn:
- China is het leidende land in de detailhandel en de grootste e-commerce markt ter wereld.
- Er zijn 7,9 miljoen e-commerce retailers in de wereld.
- 18% is de waarde van e-commerce in de detailhandelsverkopen.
- 70% van alle online bezoeken werden gedaan via smartphone.
- Internetgebruikers besluiten online te kopen wanneer de levering gratis is.
Online shoppers – wereldstatistieken
Er zijn momenteel 7,9 miljard mensen op de wereld, terwijl 27,2% mensen zijn die hun goederen op het internet kopen. Er zijn verschillen in aankoopkeuzes gerelateerd aan het geslacht van de koper. Vrouwen doen vaker online aankopen voor: kleding, sportaccessoires, voedselaccessoires, boeken en medicijnen. Mannen kopen computeronderdelen, elektronische artikelen en reizen. Kopers van over de hele wereld kiezen PayPal als hun favoriete betaalmethode.
Volgens de statistieken, in de VS is 38,4% van de online shoppers individuen onder de 35 jaar. De grootste groep online shoppers zijn de mensen tussen de 25 en 35 jaar.
Er zijn verschillende redenen om producten online te kopen en die zijn:
- Gratis levering
- Coupons en kortingen
- Beoordelingen en meningen van andere klanten
- Transparant retourbeleid
- Eenvoudig en snel aankoopproces
- Levering de volgende dag
- Loyaliteitspunten
- Producten vriendelijk voor het milieu
Wat is e-commerce? – Samenvatting
Miljoenen online shoppers zijn een drijvende kracht geworden achter de ontwikkeling van e-commerce. Ze kunnen niet langer worden genegeerd als de perifere zone in de handel. E-commerce is een voortdurend groeiende industrie. Het bezitten van een online winkel is een standaard manier van handelen geworden. Sommige branches verkopen niet online, maar er is een voorspelling dat ze gedwongen zullen worden hun handel online te verplaatsen, gedreven door de markt en de gewoonten van klanten.
Wat is e-commerce? Je hebt het antwoord gevonden! Lees ook: Websiteverkeer en webconversieratio – 2 goede redenen om ze te meten
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijen gemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.
Martin Sparks
E-commerce enthousiast die constant op het internet rondzoekt om ervoor te zorgen dat hij geen belangrijke informatie over het starten en opschalen van winstgevende online winkels heeft gemist.