Er zijn meer dan 68.763 Chief Marketing Officers werkzaam in de Verenigde Staten. 32% van hen is vrouw, en 68% is man. De gemiddelde leeftijd van de CMO is 38 jaar. Hoe word je een CMO? Hoeveel verdient een CMO? Lees verder en ontdek het.

Hoe word je een CMO? – inhoudsopgave:

  1. Wat is een CMO?
  2. CMO-vaardigheden
  3. CMO-opleiding
  4. CMO-ervaring
  5. CMO-rol
  6. Hoeveel verdient een CMO?
  7. Samenvatting

Wat is een CMO?

Een CMO (Chief Marketing Officer) is een leidinggevende die verantwoordelijk is voor het creëren en implementeren van marketing- en verkoopstrategieën in een bedrijf. CMO’s moeten verschillende competenties bezitten, zoals communicatie- en cross-functionele leiderschapsvaardigheden. Je kunt meer over deze functie leren in een apart artikel.

CMO-vaardigheden

De rol van CMO vereist veelzijdigheid. CMO’s moeten zowel analytische als sociale vaardigheden hebben. Sommige van deze vaardigheden komen voort uit hun opleiding, andere uit professionele ervaring en persoonlijkheid.

Belangrijke vaardigheden van de CMO:

  • Leiderschapsvaardigheden. De CMO organiseert en motiveert de hele afdeling om goed te functioneren, maar traint en werkt ook vaak samen met medewerkers buiten hun team.
  • Data-analyse. Marketinginspanningen moeten belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s) opleveren. De analytische vaardigheden van de CMO zijn in dit geval essentieel. Het begrijpen van de gegevens is cruciaal voor het correct implementeren van de marketingstrategie. CMO’s moeten ook in staat zijn om relevante conclusies te trekken op basis van de verkregen informatie.
  • Marktonderzoek. CMO’s moeten een goed begrip van de markt hebben. Daartoe zijn dagelijkse observatie en marktonderzoek noodzakelijk. Zo leren CMO’s de behoeften, gewoonten en voorkeuren van de klanten kennen. Deze factoren zijn essentieel voor het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën.
  • Strategisch denken. Het begrijpen van gegevens heeft een grote impact op de ontwikkeling van strategieën. CMO’s moeten gegevens gebruiken om hun marketingactiviteiten te ondersteunen.
  • Creativiteit. Om effectieve marketingplannen te creëren, moeten CMO’s veel creatieve ideeën hebben. Een innovatieve marketingstrategie vergroot de kans om de aandacht van de eindgebruiker te trekken.
  • Teamspeler. CMO’s moeten samenwerken met andere medewerkers, zowel in een team als binnen de hele organisatie, om hun strategische doelen te bereiken.
  • Technologie. Tegenwoordig is het moeilijk voor te stellen dat CMO’s niet in staat zijn om de nieuwste technologieën te gebruiken. Het is een vereiste. De rol van CMO vereist een hoog niveau van technische vaardigheden die nodig zijn om het meeste uit de sociale mediaplatforms te halen die essentieel zijn voor marketinginspanningen vandaag de dag. Een van de verantwoordelijkheden van de CMO is het gebruik van analysetools om klantvoorkeuren, prioriteiten en kenmerken te begrijpen. Met deze gegevens weten CMO’s hoe ze de verkoop kunnen stimuleren.
  • Flexibiliteit. Het is van vitaal belang voor CMO’s om alle communicatiekanalen te kennen. Van hen wordt verwacht dat ze marketingcampagnes superviseren en klanten bereiken via zowel sociale media als traditionele methoden.
  • Communicatievaardigheden. CMO’s moeten in staat zijn om hun doelgroepen te bereiken, en dit houdt in dat ze de beste manieren moeten begrijpen om contact met hen te maken. Ze moeten ook in staat zijn om doelstellingen, strategieën en ideeën aan hun teams te communiceren.
  • Zelfontwikkeling. Marketing verandert voortdurend, en dit betekent dat CMO’s zich continu moeten ontwikkelen en leren om de concurrentie voor te blijven.

CMO-opleiding

72% van de CMO’s in de VS heeft een bachelordiploma. 18% van hen heeft een masterdiploma, en 5% van de CMO’s heeft andere hogere onderwijsdiploma’s. Inderdaad, Hiring Platform informeert dat CMO’s minimaal een bachelordiploma in het vakgebied marketing moeten hebben.

Echter, de meeste bedrijven geven de voorkeur aan MBA-afgestudeerden met 10 of meer jaren ervaring in marketing en reclame, evenals enkele jaren managementervaring. Wat meer is, individuen met diploma’s in creatieve disciplines zoals journalistiek, communicatie, reclame en public relations worden vaak gekozen voor CMO’s.

De mogelijkheid om een praktisch begrip van economie, boekhouding en data-analyse te hebben, kan ook noodzakelijk zijn voor mensen die deze functie bekleden. Het is ook vermeldenswaard dat de meest gesproken vreemde taal door CMO’s Spaans is (37,8%), gevolgd door Frans (15,1%) en Duits (6,7%).

hoe word je een cmo

CMO-ervaring

Hoe word je een CMO? Gewoonlijk is het noodzakelijk om minimaal 10 jaar ervaring in marketing of business development te hebben, vooral in leidinggevende posities.

Belangrijk is dat, volgens Forbes Insights, slechts 35% van de CMO’s hun ervaring in marketingafdelingen heeft opgedaan. Dit betekent dat het voldoende is om uit te blinken in een zakelijke rol om CMO te worden. Met een zeer goed begrip van de doelklant en diepgaande marketingkennis kun je gemakkelijk je promotie verdienen.

Verschillende specialisten nemen deel aan online marketingcursussen om hun vaardigheden te ontwikkelen. Verkregen certificaten bevestigen hun kwalificaties aan huidige en toekomstige werkgevers.

CMO-rol

Steeds meer bedrijfsleiders erkennen dat het succes van het bedrijf afhangt van de efficiënte merkcommunicatiestrategie. Daarom neemt het belang van de rol van CMO voortdurend toe. Maar liefst 53% van de ondervraagde bedrijfsdirecteuren beweert dat hun huidige CMO ooit CEO zou kunnen worden.

Veel CMO’s denken echter dat de rol zelf hun ultieme doel is. Degenen die CEO willen worden, moeten de volgende stappen ondernemen:

  • communiceren met andere afdelingen en bedrijfseenheden om een breder perspectief te krijgen,
  • leiderschapsvaardigheden ontwikkelen buiten marketing om te helpen bij strategische planning, en de klantperspectief centraal stellen in hun bedrijfsstrategie,
  • een aanzienlijke winst voor het bedrijf brengen.

Hoeveel verdient een CMO?

CMO’s verdienen een gemiddeld jaarsalaris van 182.607 Amerikaanse dollars. Statistisch gezien gaat het hoogste salaris in de Verenigde Staten naar een CMO in Chicago, dat bedraagt 211.711 Amerikaanse dollars.

Daarentegen is het gemiddelde startsalaris voor een CMO 112.000 Amerikaanse dollars. 10% van de best betaalde CMO’s verdient maar liefst 295.000 Amerikaanse dollars of meer. Laten we toevoegen dat vrouwen in 2021 94% verdienden van wat mannen verdienden.

Hoe word je een CMO – samenvatting

De Chief Marketing Officer (CMO) is een spannende rol vol uitdagingen en vooruitzichten. Hoe word je een CMO? Om CMO te worden, moet je jarenlange professionele ervaring, een grondige opleiding en verschillende interpersoonlijke vaardigheden hebben.

Je hebt nu gelezen hoe je een CMO wordt. Andere bronnen: Wat is een CSO?

Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest.

Andy Nichols

Een probleemoplosser met 5 verschillende diploma's en eindeloze reserves van motivatie. Dit maakt hem een perfecte eigenaar en manager van een bedrijf. Bij het zoeken naar werknemers en partners zijn openheid en nieuwsgierigheid naar de wereld de kwaliteiten die hij het meest waardeert.

View all posts →