Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van HR-functies en elk bedrijf zou zich hiervan bewust moeten zijn. Met geavanceerde technologie in plaats zullen steeds meer organisaties zich specialiseren in het bieden van diensten, die typisch in de kern van de bedrijfsactiviteiten lagen. Als je je HR-vaardigheden wilt verbeteren, kijk dan naar de mogelijkheid om enkele van je HR-functies uit te besteden.
Wat is uitbesteding? – inhoudsopgave:
- Wat is uitbesteding?
- Soorten HR-uitbesteding
- Redenen voor HR-uitbesteding
- Welke HR-functies kunnen worden uitbesteed?
- Voordelen van het uitbesteden van HR-functies
- Beveiliging
- Samenvatting
De specifics van hybride remote werk en remote werk
Uitbesteding is de strategie die door bedrijven wordt gebruikt om werk, dat voorheen door interne medewerkers werd gedaan, van externe bronnen te verkrijgen. In het geval van vaardigheden die niet cruciaal zijn voor de dagelijkse werking van het bedrijf is het goedkoper om sommige diensten van buitenaf te ontvangen. Typisch werden Human Resources-processen gezien als een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur en niet bereidwillig uitbesteed. Toch zijn Human Resources-functies niet strategisch kritisch en zijn ze niet zeer vertrouwelijk, waardoor ze gemakkelijk en effectief kunnen worden uitbesteed.
Soorten HR-uitbesteding
Soorten HR-uitbesteding
- Application Service Provider
- Business Process Outsourcing
- Totaal HR-uitbesteding
Application Service Provider Veel bedrijven bieden hardware- en softwaretoepassingen die zijn ontworpen om human resource-activiteiten in organisaties en bedrijven te ondersteunen. De software wordt geïnstalleerd en aangepast door de provider, die meestal verdere ondersteuning regelt.
Business Process Outsourcing (BPO) Alle belangrijke processen van het bedrijf kunnen worden uitbesteed en geleverd door externe dienstverleners. Multinationale ondernemingen (MNO) zijn bijzonder geïnteresseerd in het uitbesteden van hun operaties, ongeacht of dit: front office (klantenservice), back office (algemene bedrijfsvoering) of middle office (operationele procedures) processen zijn. BPO is bijzonder nuttig voor bedrijven die in veel landen opereren en een groot aantal individuen in dienst hebben. In BPO heeft de klant contact met de HR-diensten via ondersteuningscentra, die overal ter wereld kunnen zijn gevestigd.
Totaal HR-uitbesteding Dit type uitbesteding kan riskanter zijn dan andere types, aangezien alle HR-functies worden uitgevoerd door de externe dienstverlener en er geen HR-afdeling in het bedrijf is. Het is mogelijk dat het bedrijf enkele senior HR-professionals in dienst heeft, maar dat is misschien niet nodig.
Redenen voor HR-uitbesteding
De eerste reden voor standaardisatie van HR-diensten is de extreem hoge personeelsverloop. Het is moeilijk voor HR-afdelingen om een unieke set van organisatorische praktijken te creëren, wanneer medewerkers vaak van baan veranderen. HR-diensten worden steeds meer gestandaardiseerd om te voldoen aan de criteria die door concurrenten zijn vastgesteld, terwijl HR-afdelingen proberen de trends op de markt te volgen.
Om nieuwe gekwalificeerde medewerkers aan te trekken, evenals om de bestaande te behouden, moet HR up-to-date zijn met alle organisatorische praktijken van de dag. Voor sommige industrieën kan dit zelfs meer waar zijn dan voor andere, vooral als we denken aan hoogopgeleide individuen met technische, wetenschappelijke of managementkwalificaties.
Een andere reden voor HR-standaardisatie is het algemene kennisniveau dat door de gemiddelde werknemer wordt gepresenteerd. Momenteel zijn werknemers zich bewust van psychologische bevindingen met betrekking tot menselijk gedrag, evenals de gevolgen van die bevindingen voor het werkveld. Algemeen kennis kan niet worden genegeerd, werknemers lezen boeken en kranten en vormen hun verwachtingen op basis van die bronnen. Nogmaals, HR-afdelingen moeten de trend volgen en alle voordelen bieden waar werkgevers over hebben gelezen.
Welke HR-functies kunnen worden uitbesteed?
Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van HR-functies, maar de belangrijkste is dat men alle HR-functies kan uitbesteden in plaats van sommige in eigen huis te houden en slechts enkele uit te besteden. Het heeft geen grote zin om enige van de HR-operaties te behouden wanneer men het uitbestedingsproces start. Met HR-functies buiten het bedrijf kan men zijn aandacht richten op het laten groeien van het bedrijf, geld besparen en de huidige bedrijfsdoelen. Wat zeker is, is dat sommige HR-functies gemakkelijk kunnen worden uitbesteed en dat zijn:
- payroll-diensten – de payroll-dienst is verantwoordelijk voor lonen, belastingen en gedetailleerde berekeningen van salarissen
- naleving van arbeidswetgeving – de dienst van arbeidswetgeving is verantwoordelijk voor het implementeren van alle wettelijke voorschriften met betrekking tot zaken als: discriminatie, intimidatie en andere
- claims en compensaties – hier houdt de dienst zich bezig met schadeclaims in geval van letsel of ziekte van werknemers
- voordelen en verzekeringen – HR-diensten zijn verantwoordelijk voor het plannen en verwerken van werknemersvoordelen, wat veel werk met documentatie vereist, evenals zorg voor vernieuwingen en beëindiging van verlopen voordelen
- werving, screening, achtergrondcontroles – de belangrijkste taak van de HR-teams is de werving, waarbij de dienst alle taken moet afhandelen die verband houden met: adverteren, screenen, interviewen, aannemen en vaardigheden testen
Voordelen van het uitbesteden van HR-functies
Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van HR-functies, en enkele daarvan zijn als volgt:
- kostenbesparingen en tijdsbesparingen – alle HR-functies zijn tijdrovend en kostbaar, elk type uitbesteding kan je bedrijf de nodige besparingen in tijd opleveren en je uitgaven voor: salarissen, training, wervingskosten en payroll beperken
- verbetering van de HR-kwaliteit – bedrijven die zich alleen bezighouden met bepaalde functies en processen hebben doorgaans meer geavanceerde technologie met betrekking tot hun activiteiten, evenzo kunnen HR-processen worden geautomatiseerd en gestroomlijnd voor betere effectiviteit en efficiëntie
- betere risicobeheer – alle bedrijven moeten nationale regelgeving volgen, en het is soms gemakkelijker voor externe dienstverleners om de veranderingen bij te houden, kleine bedrijven hoeven niet langer alle risico’s met betrekking tot naleving op zich te nemen
- betere werknemersvoordelen – sommige voordelen die door professionele werkgeversorganisaties worden verkregen, terwijl zij meer werknemers in hun databases hebben, kunnen goedkoper en van betere waarde zijn dan die welke rechtstreeks aan kleine bedrijven worden aangeboden
- betere prestatiemonitoring – deze taak kan gemakkelijk worden gedelegeerd en van buitenaf worden gerapporteerd
- grotere focus op je bedrijf – je kunt je concentreren op je doelen in plaats van veel tijd te besteden aan het plannen van HR-functies, volledig functionerende HR-afdelingen veroorzaken druk op de middelen van het bedrijf
Samenvatting
Er zijn veel voordelen aan het uitbesteden van HR-functies en elk bedrijf zou zich hiervan bewust moeten zijn. Met geavanceerde technologie in plaats zullen steeds meer organisaties zich specialiseren in het bieden van diensten, die typisch in de kern van de bedrijfsactiviteiten lagen. HR-diensten zijn van groot belang voor elk bedrijf, maar er is ruimte voor verbetering van die functies, wat de beste manier is om de belangrijkste focus van interne activiteiten naar de belangrijkste strategische doelen van het bedrijf te verschuiven.
Lees ook: Beste 5 online trainingsplatforms
Als je onze inhoud leuk vindt, sluit je dan aan bij onze drukke bijengemeenschap op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube.
Nicole Mankin
HR-manager met een uitstekende vaardigheid om een positieve sfeer te creëren en een waardevolle omgeving voor medewerkers te scheppen. Ze houdt ervan om het potentieel van getalenteerde mensen te zien en hen te mobiliseren om zich te ontwikkelen.